Dikter från Tang-dynastin: Visioner av Paradiset

25 mars, 2010 kl. 07:33 | Publicerat i Andlighet, Kina, Kinesisk kultur, Tang-dynastin | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Ändlös Längtan (I)

Jag är oändligt längtande
Att vara i Changan,
Insekters höst-surranden vid källans gyllene brädd
En tunn frost glittrar som små speglar på min kalla matta,
Den höga lyktan flimrar och djupare växer min längtan
Jag lyfter skuggan och, med många suckar, skådar upp mot månen,
Ensam som en blomma, koncentrerad ur molnen
Ovan, ser jag blåheten och djupheten hos himlen
Nedan ser jag grönskan och vattnets rastlöshet…
Himlen är hög, Jorden bred, bitter mellan dessa flyger mina sorger
Kan jag drömma igenom porten, över berget?
Ändlös längtan
Krossar mitt hjärta.
-Li Bai

På väg tillbaka till det gamla residenset

Reser till Himlen i drömmar
Det finns en annan plats och dimension i kitteln
Höja sig över den mänskliga Jorden,
Som lätt vissnar och ruttnar.
-Li Bai

Ling Xu-berget

Lämnar den mänskliga världen
Går mot vägen till Himlen;
Nå Fulländning genom kultivering,
Sedan följa molnen till Himlen,
Grottor gömda under pinjeträd,
Djupa och osedda bland persikoträdens blommor;
-Li Bai

Det är påtagligt att man under Tang-dynastins poesi-era inte ansåg det att vara en människa på jorden vara den enda meningen med livet. Tangdynastins människor förstod att det mål som skall uppnås är att nå himlens lycka genom kultivering och fulländning. Detta är det dominerande budskapet som Tang-dynastins dikter har fört vidare till oss.

Fler dikter (på engelska): Tang Dynasti Poems: Visions of Paradise

Länk: http://www.clearharmony.net/articles/200209/7191.html

Målningar: Zhang Cuiying

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.