Andningens gränslösa kraft

17 maj, 2010 kl. 18:42 | Publicerat i Kropp & Sinne | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,



Patricia A. Muehsam för Epoch Times

I den här serien på fyra delar kommer jag att diskutera andningens gränslösa kraft: vad uråldrig visdom lär oss och vad modern vetenskap har bekräftat.

Andning är det mest bortglömda, enklaste och lättillgängliga redskap vi har för att förbättra vårt hälsotillstånd för kropp och sinne. Det finns en direkt koppling mellan andning och hälsa. Att andas på fel sätt kan orsaka eller försvåra alla slags sjukdomar och hälsotillstånd. Att lära sig andas på rätt sätt kan ha omedelbara och djupgående effekter på mentala, känslomässiga och fysiska tillstånd av obalans eller sjukdom och göra det möjligt för din kropp och ditt sinne att vara i ett optimalt tillstånd för läkning.

Konceptet andning, liktydigt med liv, är en essentiell grundsats i läketraditioner världen över. “Qi” betraktas som livskraften i traditionell kinesisk medicin, liksom “prana” inom Ayurveda.

I del 1, kommer jag att gå igenom hur man andas på rätt sätt, skillnaden mellan att andas med magen och med bröstet och vetenskapen bakom andning.

Våra första upplevelser av andning var de mest naturliga: Rätt sätt att andas på är den medfödda andningen. Hos spädbarn är andningen naturlig, spontan och okonstlad. Spädbarn andas naturligt med magen. Om du ser på hur en bebis andas, kommer du att se hur hans eller hennes mage blir större vid inandning.

Som barn, allteftersom vi blir medvetna om och uppmärksamma på oss själva, kan vi tappa det här naturliga och spontana sättet att andas på. Många av oss har glömt hur man andas med magen som vi gjorde när vi var spädbarn och har för vana att andas med bröstet och att hålla in magen.

Samhälle och kultur påverkar också hur vi andas. Män och kvinnor får subtila signaler om nödvändigheten av en platt mage, av att stå rak och att föra fram bröstet. På så vis förhindras vårt naturliga, medfödda sätt att andas med magen.

Känslomässiga tillstånd kan också påverka andningen. Rädsla, oro, ilska och andra stressande känslor kan undermedvetet aktivera andning med bröstet, förhindra andning med magen och till och med få oss att hålla andan eller sluta andas för en stund.

När man andas med magen låter man helt enkelt magen vidga sig vid inandning, till skillnad från när man andas in med bröstet. Bröstet kan höjas en bit men det mesta av andetaget kommer från att släppa ut magen. Genom att släppa ut magen vid inandning gör vi utrymme för lungorna att utvidga sig mer till fullo. Inälvorna flyttar sig och ger utrymme för lungorna.

Läs mer: Andningens gränslösa kraft – del 1 – Epoch Times

Andningens gränslösa kraft – del 2

I den första artikeln om andningens kraft diskuterade jag hur man andas rätt eller naturligt och skillnaden mellan att andas med magen och med bröstet. Här fortsätter jag med att förklara vetenskapen bakom andning.

I sin oändligt avancerade teknologiska genialitet tappar ibland den västerländska medicinen kontakten med enkla koncept och tekniker som kan ha djupa effekter på hälsan. Andningen är ett sådant exempel. Ändå har vi västerländsk fysiologi att tacka för möjligheten den ger mig att nedan beskriva denna kraftfulla process.

Men först en liten utvikning för en överblick av andningens fysiologi och nervsystemet.

Läs mer: Andningens gränslösa kraft – del 2 – Epoch Times

Andningens gränslösa kraft – del 3

I del 1 och 2 diskuterade jag rätt eller naturligt sätt att andas, skillnaden mellan att andas med magen och med bröstet samt vetenskapen bakom andning.

I del 3 kommer jag att återkomma till kopplingen mellan andning och känslor och beskriva de kraftfulla och omedelbara effekterna av andning: hur andning med bröstet kan orsaka och försvåra sjukdom, och hur andning med magen kan förbättra hälsan.

Andning och känslor. Jag hänvisar ofta till ”kropp och själ” för att beskriva hur intimt tankar, känslor och kropp är sammankopplade. (Se min tidigare artikelserie ”Instängda känslor riskabelt för hälsan”) Kroppen och själen är helt förbundna. Det finns ingen åtskillnad mellan dem.

Läs mer:Andningens gränslösa kraft – del 3 – Epoch Times

Andningens gränslösa kraft – del 4

I delarna 1 till 3 diskuterade jag hur man andas rätt eller naturligt, skillnaden mellan att andas med magen och att andas med bröstet, vetenskapen bakom andning och effekter som andning kan ha på hälsan hos kropp och själ, inkluderat kopplingen mellan andning och känslor.

I del 4 kommer jag att förklara hur man andas med magen och ge praktiska förslag på hur man kan införliva denna enkla och kraftfulla metod i det dagliga livet.

Man kan träna på magandning när som helst, var som helst, i vilken position som helst; sittande, stående eller gående. Enklast kan vara i sängen när man vaknar upp eller innan man somnar. Detta kan hjälpa till med sömnen. Träning kan göras under andra tider på dagen när man sitter, står eller går.

Börja med att lägga ena handen på bröstet och den andra på magen under naveln. Se först bara på hur du andas. Andas in genom näsan, låt magen röra sig ut när du andas in och dras in när du andas ut. Det idealiska är att magen rör sig ut och dras in medan bröstet rör sig nästan inte alls. Andas lugnt och mjukt. Lägg märke till om det finns några spänningar i processen under in- eller utandning. Att låta utandningen vara lite längre än inandningen kan lösa upp eventuella spänningar.

Läs mer:Andningens gränslösa kraft – del 4 – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.