Ensamhetskänslor kan göra dig sjuk

5 augusti, 2010 kl. 21:38 | Publicerat i Kropp & Sinne | 2 kommentarer
Etiketter: , ,

Därför är ensamhet farligt. Inslag från SVT Rapport. Visas t o m 4 aug 2011.

Intressant inslag om hur ensamhet och utanförskapskänslor är destruktiva för vissa av oss. Det verkar vara en djupt rotad känsla för de flesta att vara en del av en större helhet.

Därför kan vi göra saker som vi annars inte skulle gjort, pga av grupptryck till exempel. Min insikt har varit att ju mer jag frigjort mig från mitt bekräftelsebehov, desto starkare har jag kunnat stå emot inre och yttre negativa influenser och stå kvar i min egen djupare sanning och följa den.

Ensamhet som är vald kan vara en befrielse men en ensamhet som är påtvingad kan vara en känslomässig tortyr. Att trivas med sig själv och finna ro i sig själv; att helt enkelt tycka om att umgås med sig själv är något som kommer med åren upplever jag det som. Att acceptera ensamheten de gånger den varit påtvingad har varit den största utmaningen i mitt liv, det kan jag faktiskt lugnt påstå.

Se också Amerikansk psykolog anser depression kan botas på naturlig väg. Även inom psykologin tas det upp att isolering är skadlig för oss.

Lägger till i efterhand denna text:

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad fint du skrivit och så sant…….hopp ingivande för mig som är inne på denna resa att finna vem jag är utan det stora bekräftelsebehovet som nästan bränt ut mig………är på väg……..mot att finna den ro jag aldrig haft……

    • Hej Karin,
      Vad fint att du börjat ta stegen som behövs för att ta tillbaka din kraft. När du är i din sanning och i din kraft så hittar du också vägen hem och till din inre frid 🙂
      Samtidigt är det viktigt att ibland kunna ge upp sig själv för helhetens bästa. Det är en balansgång. Men även i det finns friden då det är ett medvetet val utifrån medkänsla och omsorg om andra, det att kunna ge upp sig själv för någonting som är viktigt för andra, eller en mer osjälvisk sanning.
      Om pendeln svänger från en extrem till en annan så är det heller inte bra. Mittens väg är bäst 🙂
      Livet är en process att hitta en balans mellan egna behov och andras, tycker jag.
      Jag känner igen det där med att vilja vara den duktiga flickan som ska duga. Det är många kvinnor som bränner ut sig på det. Med ökad sund självkänsla, utan att söka bekräftelse i det yttre, bara vara nöjd med sin insats och veta att man gjort det bästa man kunnat utifrån vad man mäktar med och utifrån den man är, så kan man finna inre ro.
      Såg en gång denna text som jag tycker var bra:
      Så länge som du är orolig över vad andra tycker om dig så äger de dig. Bara när du inte längre behöver bekräftelse utanför dig själv äger du dig själv.


"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.