Naturliga vitaminer och mineraler ändå bäst i längden

19 februari, 2011 kl. 08:55 | Publicerat i Kropp & Sinne, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Vi kan ha zinkbrist på grund av att vi har kopparledningar till dricksvattnet, har jag en gång fått lära mig. Om det är så får vara osagt, men jag hade iallafall zinkbrist på den tiden. Jag tycker dock att man ska vara försiktig med tillskott då man inte helt säkert känner till alla följdverkningar av att ta dem under längre perioder.

Tydligen har kvinnor som äter kosttillskott av E-vitamin, C-vitamin, betakaroten, selen och zink en högre risk för att drabbas av hudcancer i den mest dödliga formen. Varför vet forskarna inte. Läs mer om det här i iFORM.

Enligt den här artikeln så drabbas kvinnor som äter multivitaminer oftare av bröstcancer än kvinnor som inte tar vitamintillskott. Svenska forskare råder att strunta i multivitaminer och satsa på att äta nyttig mat i stället. En studie, publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, visar att en daglig dos av multivitaminer kan öka risken att drabbas av bröstcancer.

Jag tycker att man ska följa försiktighetsprincipen och äta mineraler och vitaminer någon period ibland när man känner att man behöver det. Bra ekologisk mat står man sig bra på om man har en fungerande tarmflora.  En bra tarmflora hjälper till att ta upp näringsämnena i maten.

Det är viktigt att inte äta antibiotika i tid och otid och hålla floran i trim med olika hjälpmedel. På hälsokost finns probiotika, A-fil har nyttiga tarmbakterier osv. Min katt fick A-fil den gången jag var tvungen att ge henne antibiotika pga av ett kattslagsmål som gav henne en varböld. (Min katt är 18 år och väldigt fräsch för sin ålder :-)) Stress är inte heller bra för dessa våra små hjälpare i form av tarmbakterier.  En bra tarmflora är en viktig grund för vår hälsa.

D-vitamin, C-vitamin i naturlig form och honung, vitlök och ingefära skulle jag rekommendera vid snuva.  Läste att ett havtornsbär innehåller lika mycket C-vitamin som en apelsin! Och dricka lite mer vatten än vanligt, ljummet vatten som fått stå framme. Blutsaft är gott och stärkande. Härlig vårkur!

Fakta: Kosttillskott/Folsyra

Kosttillskott

Kostundersökningar har visat att de allra flesta människor får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns alltså inget behov av extra kosttillskott.

Vissa grupper kan behöva kosttillskott under olika perioder av livet. De kosttillskott som rekommenderas är:

Vitamin D till alla barn upp till två års ålder och vissa barn under en längre tid.
Folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida.
Vitamin D till äldre som inte vistas utomhus regelbundet. (Jag skulle vilja säga tillskott av D-vitamin till alla under vinterhalvåret då vi har så lite solljus här uppe i Norden. Forskningen tyder på det. Min kommentar)

Folsyra
Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i maten och folsyra är ett konstgjort framställt folat som används i kosttillskott. Folat, eller folsyra, är nödvändig för cellernas ämnesomsättning och för att bilda röda blodkroppar. Brist på folat ger blodbrist. Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel: bönor, gröna ärter, linser, spenat, broccoli, rödbetor, filmjölk, jordgubbar och fullkornsprodukter som bröd.

Den som äter ordentligt med folatrika livsmedel har inget behov av extra folsyratillskott.

Källa: Livsmedelsverket. (TT)

Zink kan råda bot på snuvan

Henrik Ennart – SvD

Tillskott av zink kan både lindra och förhindra vanlig förkylning, visar en ny rapport från det ansedda Cochrane- nätverket. Förkylningar svarar för 40 procent av all frånvaro från arbete och skola och kostar samhället enorma summor varje år.

Få sjukdomar behandlas med så många hemsnickrade huskurer som vanlig förkylning. Men de vetenskapliga bevisen har lyst med sin frånvaro och det saknas en effektiv och accepterad medicinsk behandling.

Nu lyfter det internationella Cochrane-nätverket fram zink som den hittills mest lovande behandlingen.

En kritisk genomgång av 15 olika studier med sammanlagt 1360 personer visar att zink har effekt på både kort och lång sikt.

Om tillskott tas från första dagen som symtomen visar sig blir förkylningen något kortare men framför allt väsentligt mildare. Efter sju dagar är zinkätarna oftare symtomfria än övriga.

Zink: Största källan till zink är kött, fisk och ägg, som svarar för drygt en tredjedel av det zink vi får i oss. Mjölk, fil och ost, svarar för ungefär en fjärdedel. Rekommenderat intag är 7 mg per dag dag för kvinnor och 9 mg för män.

Läs mer: Zink kan råda bot på snuvan | Inrikes | SvD

Se även: Zink kan lindra förkylning – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.