Kinesisk mediekampanj mot Ai Weiwei

21 april, 2011 kl. 07:46 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, Gao Zhisheng och andra, Kina, mänskliga rättigheter | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

John Zhang
Epoch Times

Smutskastningskampanjen mot den välkände dissidenten och konstnären Ai Weiwei i kinesisk media speglar regimens rädsla och behov av att upprätthålla stabilitet, menar en kinesisk politisk kommentator.

Konstnären Ai Weiwei fördes bort av polis från Pekings flygplats den 3 april. Sedan dess har flera av hans kollegor också förvunnit och ingen vet var de befinner sig.

Den senaste tiden har den kinesiska regimens armé av betalda internetkommentatorer och regimkontrollerad media spridit propaganda för att smutskasta honom. Det påstås att han misstänks för ekonomiska brott och skatteflykt, bland annat.

Den välkända kinakommentatorn He Qinglian, som bor i USA, menar att Ai Weiwei utgör ett genuint hot mot regimen. I en artikel nyligen skrev hon att 99 procent av kinesiska tjänstemän borde åtalas om man använde samma måttstock som regimen tillämpat mot honom. Hans så kallade ekonomiska brott är bara en ursäkt för att hindra västmedia från att koppla hans gripande till människorättsfrågor, sade hon.

Hon sade vidare att Ai Weiwei utmanat kommunistregimens politiska makt på sitt eget unika sätt, och att det är anledningen till att så många i Kina uppskattar honom och att han även tilldragit sig uppmärksamhet utomlands.

– Nu när diktatorerna i mellanöstern och nordafrika faller en efter en upplever Peking att en politisk kris kan vara alldeles runt hörnet. I nuläget har man låtit behovet av att upprätthålla sin internationella image träda tillbaka och gjort ”upprätthållande av stabiliteten” till sin första eller rentav enda prioritering, sade He Qinglian.

Den 15 april publicerade den kinesiska upplagan av Deutsche Welle en artikel om hur kinesisk media svartmålat Ai Weiwei. I artikeln stod att efter att han försvann så anklagades han för ekonomisk brottslighet av de kinesiska myndigheterna. Artikeln citerade två artiklar från statsstyrda Global Times och sade att en hel armé av betalda bloggare nu postade artiklar som attackerade honom.

Hongkongtidningarna Ta Kung Pao och Wen Wei Po har publicerat liknande artiklar. Ta Kung Paos redaktör sade dock till Radio Free Asia att en del artiklar kom ”direkt från regeringen”.

Richard Burger, som skriver bloggen Peking Duck, och som tidigare varit redaktör på Global Times, skrev den 13 april att personalen på Global Times har blivit tvingade att ”följa partilinjen till varje pris”.

Läs mer: Kinesisk mediekampanj mot Ai Weiwei – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.