Dagens tankar: Shen Yun på Cirkus även i år – berör och lyfter upp

25 april, 2011 kl. 17:49 | Publicerat i Andlighet, dagens tankar, Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, Kina, Kinesisk kultur, mänskliga rättigheter, Shen Yun | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , ,


Shen Yun berör och lyfter upp. Här på På Stan.nu kan du läsa flera av publikens reaktioner efter att ha sett showen.

Ateister och Kina(KKP)-trogna kan dock ha svårare att acceptera det andliga budskapet; de blir provocerade och skriver gärna lögner och påhittade utsagor om Falun Gong, tagna ur luften. Eller så förstår de bara inte budskapet, de förstår bara inte vad det handlar om! (Vad är Falun Gong?)

Ibland undrar jag om det finns tros- och åsiktsfrihet i Sverige… Varför är man rädd för människor som tror på något högre och subtilare? Som inte gör någon annan förnär utan bara vill, precis som tjuren Ferdinand, sitta under korkeken och lukta på blommorna och inte alls stångas med de andra tjurarna. Den var min favorit som liten 🙂 Varför är det just människor som dessa som ska tryckas ner? Inte för att jag känner mig nertryckt, jag möter nästan aldrig negativa reaktioner, men jag ser vad som har skrivits på nätet och i tidningar av människor som inte vet vad vad de talar om!

Det tål att upprepas – Falun Gong är ingen politisk rörelse. Kina-trogna vill gärna vinkla det till detta, då de anser att det att upplysa människor om att vissa grupper i Kina förföljs till döds för sin tro är detsamma som att vara en politisk rörelse!

Om du förföljdes för din tro, skulle du då inte vilja att andra människor ställde upp på dig och berättade om detta för andra? Att stå upp för mänskliga rättigheter är inte politiskt utan medmänskligt!!

Vissa människor blir också provocerade av det som är vackert och gott. Världen är allt bra konstig ibland…

För mig är skönhet och det goda lika viktigt som luften jag andas. Därför älskar jag att se Shen Yun, den showen påminner en om hur det en gång var i en högtstående kultur på jorden, när gudar och människor levde i samklang och människor rättade sig efter himlens lagar.

Vi människor av idag behöver bli påminda om just detta och om rätten att få tro på det man vill, så länge man inte skadar andra. Och jag hoppas att Shen Yun kommer tillbaka varje år och sprider sitt budskap om att vara en god och andligt förankrad människa, även om det provocerar vissa.

En föreställning av Shen Yun är i många avseenden traditionell kultur som den var ämnad att vara: en studie i barmhärtighet, visdom och alla de dygder som förädlats fram under fem tusen år av kinesisk civilisation.

Det fanns en tid då Kina var känt som det Gudomliga landet eftersom dess konstformer och kultur var så utsökta och lysande att de endast kunde vara skänkta av himlen. Landets folk bemödade sig om att leva efter högre principer för att vara värdiga sådana gåvor. Idag följer artisterna i Shen Yun denna ädla tradition och för oss bort från den moderna världens larm, med en upplevelse av största renhet och godhet.

ur En oförglömlig föreställning – 5000 år tar form

Fler artiklar: Ung riksdagspolitiker om Shen Yun: ”Alla borde gå och se föreställningen”

”Speglar sanningen i Kina”
– Det speglar sanningen i Kina. Jag har varit där i längre perioder och kan absolut skriva under på att det är så här. Den bilden vill de (den kinesiska regimen) inte föra fram själva, och jag tror att det är otroligt viktigt att det kommer fram i alla fall, sade Eva Karlström och maken fyllde i att han tycker det är extra viktigt att det är just kineser som berättar hur det står till i landet, såsom Shen Yun gör.”

Programchef: ”Jag tycker man ska gå och se den”
”Leo Wijkmark är programchef för Konsert och Kongress i Linköping och såg den andra av årets Shen Yun-shower på Cirkus i Stockholm. Tidigare år har Shen Yun Performing Arts utöver Stockholm också uppträtt i Linköping. Så är inte fallet i år när Stockholm är den enda plats i Skandinavien som de uppträder på.

– Föreställningen har varit hos mig i tre år, men i år är den inte det och då vill jag titta på den i Stockholm istället. Jag har sett den alla tre åren tidigare, det blir fjärde året nu, säger Wijkmark som fortsätter:

– Jag tycker man ska gå och se den. Jag blev ju väldigt involverad när Shen Yun kom till Sverige första gången genom att man protesterade från kinesiska ambassadens håll. Jag är jätteglad att vi fick genomföra föreställningen och att man från politiskt håll inte sade nej till den, för det hade ju varit helt fel. Jag tycker det är jätteviktigt, säger Leo Wijkmark.

“Everyone Should Go and See This Show” Says 19 Year Old Swedish MP — NTDTV.com

Vodpod videos no longer available.

“Everyone Should Go and See This Show” Says 19 …, posted with vodpod

Shen Yun Performing Arts has come to the Swedish capital for a four-run show. Today, Sunday, Shen Yun premieres its 2011 World Tour at the Cirkus Stockholm.

Among the audience is Anton Abele, the youngest ever Member of the Swedish Parliament.

[Anton Abele, Member of Swedish Parliament]:

“It is a show that shows five thousand years of Chinese culture. Five thousand  years of lost Chinese culture that now is open for the whole world. So I think it is very, very interesting and I think everyone should go and see this show.”

The 19 year-old MP says he liked the human rights message in some of the dances.

[Anton Abele, Member of Swedish Parliament]:

“I think we all should spread the message to our friends and family. I think it is a very important message that we all need to take home. Stand up for human rights and for freedom of speech – so this has really been something very interesting and good for everyone I think here.”

Shen Yun will be performing daily until April 27th.

NTD News,  Stockholm, Sweden

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.