Romanska bågar – valv bakom valv – dikt av Tranströmer

7 oktober, 2011 kl. 11:26 | Publicerat i Kultur | 9 kommentarer
Etiketter: , ,


I år gick 2011 års Nobelpris i litteratur  till Tomas Tranströmer.
Grattis! Det är en författare älskad av många.

Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur diktsamlingen ”För levande och döda” (1989)

Romanesque Arches

Inside the huge romanesque church
the tourists jostled in the half darkness.
Vault gaped behind vault, no complete view.
A few candle-flames flickered.
An angel with no face embraced me
and whispered through my whole body:
“Don’t be ashamed of being human, be proud!
Inside you vault opens behind vault endlessly.
You will never be complete, that’s how it’s meant to be.”
Blind with tears
I was pushed out on the sun-seething
piazza together with Mr. and Mrs. Jones,
Herr Tanaka and Signora Sabatini,
and inside them all vault opened behind vault endlessly.

Tomas Tranströmer läser sin dikt Romanska bågar


Se även: Tomas Tranströmer får Nobelpriset i litteratur 2011

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. På minner mig om ryska gummor, lager efter lager som valv bakom valv,inom oss. så kan vi om vi utvecklas och tränar oss att se, hitta valv på valv , men frågan är öppnar det ökända valv eller liknar de varandra hur länge som helst?

    • Hej Gunlög,
      Jag antar att du menar ”öppnar det okända valv”? Min tanke är att de kanske inte liknar varandra fullt ut hela tiden? En gradvis skillnad från valv till valv hela tiden, mer och mer positivt, ljust och lätt? Så upplever jag det hela på min andliga kultiveringsväg. Ju mer man släpper av sitt eget negativa desto mer förändras ens inre världar, steg för steg…
      Hälsningar Kristina

  2. Kanske är en uppenbar tolkning som inte ens behöver sägas från någon som bara snubblade in hit, men jag tolkar dikten som att handla om rasernas jämnlikhet och människans natur.

    ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” handlar så klart om att alla kan göra fel, det är lugnt.

    ”Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.” och ”Mr. and Mrs. Jones, Herr Tanaka and Signora Sabatini, and inside them all vault opened behind vault endlessly.” uttrycker att det inte är någon skillnad på nationaliteter eller hudfärg (afro-amerikanska Jones, japanska Tanaka och latinamerikanska Sabatini), alla är människor och jämnlikar för ängeln.

    • Ja, är det inte intressant att vi alla kan tyda det vi möter olika beroende på vad vi lägger in i saker och ting 🙂 Det är en fin tanke att vi alla är jämlika, oavsett nationalitet osv.

    • Jag tycker också att forfattaren blir medveten att det fina och tröstande budskapet viskat av ängeln, gäller inte endast honom utan alla människor, svenskar, amerikaner, japanskar och italienare… ”Signora Sabatini” låter italiensk, precis som piazzan 🙂

  3. Känner bara att den förklarar vad som händer när man ”släpper taget” och låter livet flöda fritt. Det som finns i en människa (vem som helst) men som dolts bakom alla måsten och liknande. Fantastiskt uttryckt av Tranströmer och inte minst så hoppingivande och trösterikt.

  4. […] Att göra valet att vara äkta handlar om att ge plats åt ”min sanna röst”, tänker jag. För att bejaka den jag är, är i sig en process i att lära mig mer om vem jag egentligen är. Det är att ta in orden från ängeln utan ansikte i Tomas Tranströmers dikt Romanska bågar: […]


"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.