Tre nycklar till Tranströmers poetiska kod

7 oktober, 2011 kl. 11:50 | Publicerat i Andlighet, Kultur | Lämna en kommentar
Etiketter: , , ,

Av Bo Gustavsson

Det första ordet i Tomas Tranströmers författarskap, ”Uppvaknandet”, är också en av tre lyriska idéer som genomsyrar hans samlade produktion. Hans dikter är ägnade att synliggöra det stora okända så att människan kan vakna upp till sitt uppdrag – att vara där hon är.

Ingen samtida svensk diktare har blivit så flitigt kommenterad som Tomas Tranströmer. Det har uppstått en kritisk industri kring hans författarskap som studerats utifrån alla möjliga och omöjliga perspektiv. Ändå har det sagts förvånansvärt lite om idéinnehållet i hans diktning eftersom fokus oftast legat på hans tekniska och språkliga briljans. Om det finns en tranströmersk kod – vilket ju är premissen i all kritik av hans verk – är det bästa sättet att avläsa denna kod att undersöka det centrala idékomplexet i författarskapet.

Första dikten i debutboken, ”Preludium”, kan sägas skissera utgångspunkten för Tranströmers poetiska projekt. Han inleder sitt författarskap med raden: ”Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen.” Därmed introducerar han också en central lyrisk idé i sin diktning: uppvaknandet. Detta är den första av tre lyriska nyckelidéer som strukturerar den tranströmerska koden.

Den idé om uppvaknandet som formuleras i ”Preludium” ger uttryck åt det som tänkts bort eller förträngts i ett sekulärt och teknologiskt samhälle: att människan inte enbart är en rationell och social varelse utan även en andlig och existentiell varelse. En central tanke i Tranströmers verk är att människan är ofärdig, och uppvaknandet är förknippat med den föreställningen. Det utgör första steget i en initieringsprocess i ett nytt medvetande. I gnostiskt tänkande beskrivs människan oftast som en sömngångare som måste väckas till insikt om sin sanna natur och bestämmelse. Uppvaknandet utgör det paradigmatiska momentet som upprepas gång på gång genom författarskapet. Därför handlar så många dikter om att somna och drömma eller om att befinna sig i det hypnagoga tillståndet mellan sömn och vaka.

Läs mer: Tre nycklar till Tranströmers poetiska kod | SvD

Fler artiklar: Nobelpris – Tomas Tranströmers förtätade språk hyllas

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.