Fejkat tv-program får kinesiska tittare att ilskna till

8 oktober, 2011 kl. 07:59 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kina | Lämna en kommentar
Etiketter: ,

Rona Rui
Epoch Times

En realityshow på kinesisk tv har hamnat i skottgluggen och stoppades efter att den avslöjats som fabricerad. Tittare uttryckte sin ilska och besvikelse över kinesiska tv-sändningar och sade att händelsen illustrerar en allvarlig brist på etik i rapporteringen. En bloggare krävde att alla tv-stationer som sänder program med falsk information skulle stängas.

Tv-inslaget ”När far blev son”, presenterades som en realityshow med verkliga människor som diskuterade vad de kämpade med i livet.

Showen producerades av medieföretaget Hebei Jiutain och sändes på Shijazhuans TV-kanal 3 i den nordliga staden Shijiazhuang.

Man upptäckte snart att handlingen var fabricerad och deltagarna visade sig vara skådespelare och inte vanligt folk som tampades med relationsproblem.

Under påtryckningar från allmänheten tog den Statliga administrationen för radio, film och television (SARFT) bort Kanal 3 Shijiazhuang TV från etern i en månad och återkallade företagets licens för tre år. Tv-stationen fick dock ingen anmärkning och bötfälldes inte.

Ett meddelande från SARFT löd att medieföretaget Hebei Jiutian påbörjade en realitypratshow på Shijiazhuang TV, kanal 3 som hade som mål att spegla vanliga människors vardagsliv. En episod som sändes den 29 juni: ”När far blev son”, berättade historien om en otacksam son som ständigt förolämpade och trakasserade sin far.

Det sätt som showen avslöjades på var rätt ironiskt.

Xu Feng, den unge man som spelade rollen som den respektlöse sonen upptäckte oväntat att hans nya stjärnstatus inte blivit riktigt som han hade förväntat sig, utan svår att stå ut med. Tittare som trodde att det här var helt och hållet autentiskt blev riktigt upprörda över Xus dåliga uppförande och attityd mot sin far. Wu blev inte bara verbalt angripen av oräkneliga bloggare, utan han blev till och med misshandlad på gatan en dag.

I desperation för att bli av med sin otäcka, fejkade tv-personlighet, återfå sin goda karaktär och återgå till sitt normala liv, erkände Xu för medierna att han och de andra personerna i showen bara spelade roller och att han bara var en obetydlig säkerhetsvakt vid något företag.

Xus bekännelse piskade åter upp en storm på internet. En bloggare sade att tv-stationer som sänder program med falsk information borde stängas.

”Det här är anledningen till att många människor inte vill vara goda människor”, kommenterade en annan bloggare. ”Kinas TV-stationer är väldigt oansvariga. Falsk medicinreklam, falska shower, falska nyheter – om de får betalt för det så sänder de vad som helst”

Majoriteten av människorna som uttryckt sina åsikter på internet verkade tycka att tv-stationen skulle få skulden för lurendrejeriet och att produktionsbolaget bara fick agera syndabock.

En kommentar från Xiao Yong som publicerades av China West News, höll med om folks bedömning och sade att utan tv-stationens godkännande skulle showen inte ha sänts. Xiao sade också att det utkrävda straffet för en kommunal tv-station för att den åsidosatt lagen och öppet lurat publiken, bara skrapar på ytan av problemet.

Faktiskt har det varit oräkneliga fall tidigare där kinesiska medier förfalskat nyheter. Enligt en rapport nyligen i New Epoch Weekly, produceras de med förevändningen kommersiella intressen, politiska insatser och upprätthållande av stabilitet.

En show som kallas ”Himlens hämnd” sändes den 11 juli av partiets språkrör CCTV kanal 12. Handlingen var om en man som hade blivit mördad och om hans många flickvänner. Ett foto som påstods visa en av mannens flickvänner identifierades av en uppmärksam tittare som ett gammalt foto av en japansk porrstjärna. Nyheten spred sig snabbt på internet och CCTV tog snabbt bort fotot.

Ett annat färskt exempel är filmen med en libysk kvinna som avfyrar ett gevärsskott upp mot himlen i mars. CCTV påstod att det var en civil kvinna som välkomnade Gaddafi medan det i själva verket var rebellerna som firade att den libyska regimens militärpersonal lämnade Benghazi.

Det allvarligaste fallet
med kinesiska mediers fabrikation kan vara den iscensatta ”självbränningen” på Himmelska Fridens torg. Den här bedrägliga videon, iscensatt av regimen i januari 2001 och sänd nonstop av kinesisk stat-TV, blev till den centrala delen av partiets propaganda mot och förföljelse av meditationsgruppen Falun Gong.

Ma Xiaoming, tidigare reporter för Shanxi TV, och vinnare av många nationella och provinsiella priser för sin nyhetsrapportering, sade till New Epoch Weekly att programmet ”När far blev son” allvarligt har löst upp gränsen mellan fiktion och nyhetsrapportering.

– Att komma med falska påståenden är så vanligt i samhället, och är ett direkt resultat av det styrande partiets främjande av bedrägeri, överdrifter och tomma löften. Det styrande partiet och regeringen bär skulden, sade Ma.

Efter intervjun med New Epoch Weekly har Ma rapporterats försvunnen.

via Fejkat tv-program får kinesiska tittare att ilskna till – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.