Oberoende kinesiskt tv-bolag når fler tittare i Asien

25 oktober, 2011 kl. 20:38 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,

Matthew Robertson
Epoch Times

Ett kinesiskspråkigt tv-bolag, vars sändningar den kinesiska regimen försökt stoppa, når nu många fler potentiella tittare i Asien med en ny satellitsändning som startade denna vecka.

Det europeiska satellitföretaget Eutelsat stängde av New Tang Dynasty Televisions (NTDTV) sändningar till Asien i juni 2008. På den tiden gav Eutelsat efter för kraven från det kinesiska kommunistpartiet att stänga NTD-signalen för att vinna affärsmässiga fördelar, enligt Reportrar utan gränser och andra grupper.

NTD kunde fortsätta sända till Asien med hjälp av andra satellitplattformer, men stationen förlorade en viktig kapacitet. Alternativa satellitsändningar gav inte en KU-bandsignal, som kan tas emot med små parabolantenner.

Sedan den 18 oktober har NTD-signalen gått ut på Koreasat-5, som drivs av telekommunikation konglomeratet KT, ett spinoff av det tidigare sydkoreanska kommunikationsministeriet. KT-signalen återställer KU-bandsignalen till NTDTV.

Den nya sändningen täcker ett stort område i Asien samt den nordöstra kustkorridoren i Kina, med överlappande Eutelsatsändningar  i områden runt Shanghai och Peking.

Den kommunistiska regimen är en orubblig motståndare till NTDTV:s ofiltrerade nyhetsrapporter om korruption, brott mot mänskliga rättigheter och laglösheten i Kina. Förutom att pressa Eutelsat att stänga av sin signal, har partiet även genomfört kampanjer för att hindra människor från att installera den typ av satelliter som kan ta emot NTDTV:s signal och har konfiskerat tusentals apparater.

En rapport från den kinesiska byrån för förvaltning av industri och handel från 2008, tillgänglig online, sade att byrån hade avslöjat 272 illegala online-återförsäljare, 342 illegala återförsäljare, 4 089 uppsättningar av satelliter med mottagningsutrustning, 7 376 mottagarboxar och 11 312 uppsättningar av antenner, parabolantenner och tillbehör.

Genom att stänga av dessa funktioner sade det att man ”har positivt bidragit till att förhindra en utländsk organisation, som är mot den kinesiska regeringen, … att använda en satellitsändning som propagandamedia.”

NTD meddelade att sändning var ”helt utom räckhåll för den kinesiska kommunistregimens redaktionella censur,”och beskrev sig själv som ett oskrivet mål av dessa anti-satellitmottagarkampanjer.

Efter det att signalen
stängdes av 2008, fick NTD översvallande stöd från tittarna, enligt företagets pressmeddelande.

Driftiga kineser har gått överraskande långt för att fånga NTD:s signal där det är tillgängligt i Kina, inklusive fuskbyggen för ändamålet, säger NTD:s talesman Samuel Zhou i en telefonintervju.

Planerna för en ny satellit hade hållits hemligt tills tester hade genomförts och signalen bekräftades vara stabil.

– Kinesiska samhällen i
Asien kan nu få ocensurerad information på kinesiska, oberoende av Kinas statskontrollerade medier, sade Zhou.

– Kina är viktigt i regionen så våra nyheter är säkert relevanta för kinesiska samhällen som har behov av sanningsenlig information om frågor som berör Kina och världen, tillade han.

Representanter från KT (Koreasat) saknades för kommentarer i skrivande stund.

via Oberoende kinesiskt tv-bolag når fler tittare i Asien – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.