Bygg upp ett bra immunförsvar

28 oktober, 2011 kl. 07:41 | Publicerat i Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Råd: Redaktörens egna hälsotips

Susanne Larsson
Epoch Times

Hösten är här och med den följer infektionssjukdomarna. Det klokaste vi kan göra är att förbereda oss och stärka vårt immunförsvar. Det behöver inte alls vara komplicerat och dyrt och många väl beprövade medel har du säkert redan hemma i ditt skafferi.

Min far berättade att hans mor gav honom och hans åtta syskon en sked honung varje dag och det höll dem friska från förkylningar hela vintern. Alla familjer har väl ärvt sina väl beprövade huskurer från äldre släktingar, kurer som verkligen hjälper mot förkylningar och annat elände som de kan dra med sig. Själv tror jag starkt på honung för att mota ”Olle i grind”.

Balans och måttlighet är nyckelorden som hjälper oss att uppnå en god hälsa och starkt immunförsvar. Att försöka leva så rent som möjligt och vistas mycket i skog och mark gör gott för både kropp och själ. Det finns studier som visar att vi lättare återhämtar oss från depressioner när vi är ute i naturen.

För att må bra behöver vi  se till att den plats där vi tillbringar vår återhämtningsperiod, det vill säga natten, får vara fri från elektroniska prylar som både stör sömnen och påverkar kroppens funktioner negativt. Låt alltså sovrummet få vara en fredad plats för strålning.

God och tillräcklig sömn är viktigt för att vi ska må bra. Sovrummet bör vara mörkt, svalt och utvädrat när vi går och lägger oss. Blir du lätt störd av ljud kan öronproppar vara till hjälp för att slippa uppvaknanden av den orsaken.

Det är också viktigt att äta nyttig näringsrik mat. Lägg ner lite möda på att välja så rena och obesprutade produkter du kan. Undvik tillagning och uppvärmning i mikrougn i möjligaste mån.

Enligt kinesisk medicin är det också viktigt hur man äter. Miljön bör vara lugn och trevlig. Man bör äta måttliga mänger och tugga maten väl för att understödja matsmältningen.

Kryddorna har också betydelse i matlagningen. Olika smaker har koppling till kroppens inre organ, sött, salt, surt, och beskt, i lagom mängder hjälper kroppen till balans.

Maten bör också ätas på regelbundna tider för att underlätta matsmältningen. Drick inte för mycket till maten, drick hellre mellan måltiderna.

Vitlök är ju som bekant ett effektivt medel mot infektioner. Redan 1858 visade Louis Pasteur att vitlök har antibakteriella egenskaper. Vitlök rensar kroppen från gifter, bekämpar infektioner och påverkar tarmfloran positivt.

Känner man att en förkylning är på väg kan man skära några bitar färsk ingefära i vatten som får koka i 5-10 minuter, tillsätt gärna lite råsocker i teet. Teet är också bra att dricka dagligen i förebyggande. Några koppar varje dag stärker immunförsvaret och är bra för matsmältningen.

Har man ont i halsen passar kamomillte bra och är dessutom rogivande.

Det är klokt att undvika alltför mycket socker och mjölk. Både socker och mjölk i allt för stora mängder påverkar mjälten och matsmältningen negativt och är dessutom slembildande.

Att ha en väl fungerande tarm är A och O för att vi ska må bra. Se till att röra på dig, för mycket stillasittande gör att tarmens funktioner stannar upp. Katrinplommon, fikon och linser är bra för magen.

Det är betydelsefullt att hålla en balans mellan aktivitet och stillhet. Meditation, tai chi, yoga och qigong är kraftfulla metoder som kan hjälpa dig att stärka immunförsvaret och hitta inre harmoni och balans.

Vitaminer som kan hjälpa kroppen att bygga upp ett starkt immunförsvar är C-och D-vitamin. Zink är ett mineral som också visat sig kunna skydda mot infektioner.

Många har också upptäckt probiotikans fördelar. Det är goda bakterier som stimulerar immunförsvaret och motverkar fientliga organismer. Flera produkter som marknadsförs som probiotika hittar du bland annat på mejerihyllorna i vanliga livsmedelsbutiker.

En växt som användes redan under 400-talet före vår tid som medicinalväxt är aloe vera-plantan. Aloe vera stärker immunförsvaret, balanserar syrabalansen i magen samtidigt som den återställer en störd magtarmfunktion.

Det är viktigt att lyssna på kroppens signaler, känner du dig hängig en dag så ta det lugnt och undvik träning. En dags vila kan återställa kroppen och kanske hejda den där förkylningen som var på väg.

via Bygg upp ett bra immunförsvar – Epoch Times


Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.