Ät ”yang”-mat i vinter

5 januari, 2012 kl. 10:30 | Publicerat i Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Ellen Wang

Enligt traditionell kinesisk medicin finns det ett nära samband mellan näringsriktig mat under vintern och att hitta balansen mellan yin och yang.

Maten vi äter, skapar eller tar bort blockeringar i kroppens energikanaler. Den ändrar också qi (energi) och blodcirkulationen. Under den kalla vintern är det särskilt effektivt med näringsriktig mat för att förbättra hälsan och stärka immunförsvaret.

“Ge kroppen tillskott när den är svag, värm kroppen när den är kall”. Det här är en viktig princip inom traditionell kinesisk medicin. På vintern när det är kallt är nyckeln till att äta bra att följa naturens gång (äta efter säsong) och att tänka på att stärka ”yang”-energin i kroppen.

Man ska äta mer mat som är “varm” eller “het” till sin energinatur, särskilt den sorts mat som kan stärka njurenergin. Sådan mat hjälper till att förbättra kroppens förmåga att stå emot kyla.

Man kan välja bland sädesslag, som vete eller olika hela korn, sojabönor, ärtor och grönsaker som gräslök, vitlök, kålrot eller blomkål. Att äta varma, kraftiga soppor och rostade nötter hjälper också att ge kroppen värme inifrån och håller oss välnärda.

Undvik rå mat under vintern så mycket det går, eftersom den brukar kyla ner kroppen.

Det hjälper också att äta mat med mycket protein och fibrer. Som proteinkälla på vintern är en av mina favoriter anka. Till ankkött kan man gärna ha ingefära, det hjälper matsmältningen. Kyckling är också bra. Den är ”varm” och energirik och innehåller mycket protein. Dessutom hjälper näringsämnena i kyckling till att förebygga förkylningar.

Enligt teorin om den kinesiska matens energier finns det fem olika kategorier: het, varm, svalkande, kall och neutral. Under olika årstider borde man äta olika slags mat, inklusive olika frukter.

När vädret börjar bli kallare på hösten borde vi äta färre meloner, såsom vattenmeloner, cantalopemelon, honungsmelon och gurka, som kallas “grön melon” på kinesiska. Om man äter mycket meloner på vintern kan man få diarré, eftersom de är ”svalkande” till sin natur.

Att äta enligt årstiderna är speciellt viktigt för äldre människor eftersom deras organ fungerar lite sämre och de tenderar att ha ”kall mage”.

Som den bästa frukten på vintern skulle jag föreslå päron. Päron är närande för ”yin” och binder fukt. Huden blir ofta tunnare och torr på vintern och det är lätt att få klåda. Att äta päron lindrar hosta och är bra mot torr hud som kliar.

Äpple är också en favorit på vintern. Både äpplen och päron är ”neutrala” till sin natur, vilket gör dem till de bästa frukterna på vintern.

Ellen Wang är legitimerad helhetshälsorådgivare vid Tao Institute of Mind & Body Medicine. Hon kan kontaktas på ewang@taoinstitute.com .

via  Ät ”yang”-mat i vinter – Epoch Times


Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.