Hur man får ett långt liv

25 januari, 2012 kl. 07:40 | Publicerat i Andlighet, Kina, Kinesisk kultur, Kropp & Sinne, Lustiga fenomen :-), meditation, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

Christine Lin
Epoch Times

Enligt legenden var Li Qing Yun 1677–1933 en kinesisk läkare, örtexpert, qigongmästare och stridsrådgivare. Det sägs att han genomlevde nio kejsare under Qingdynastin och uppnådde 256 års ålder.

Dödsrunan i Time Magazine från maj 1933, med titeln “Sköldpadda-duva-hund”, avslöjar Lis hemlighet för att uppnå ett långt liv: ”Håll hjärtat lugnt, sitt som en sköldpadda, gå sprittande som duvan och sov som en hund”.

Det sägs att Li hade en del ovanliga vanor i sitt dagliga liv. Han drack inte starksprit och rökte inte. Han åt på regelbundna tider. Han var vegetarian och drack ofta te på gojibär.

Han gick tidigt och lade sig och steg upp tidigt. När han hade tid så satt han rak i ryggen med stängda ögon och händerna i knät, ibland utan att röra sig alls, i flera timmar.

På fritiden spelade Li kort. Varje gång lyckades han förlora just så mycket pengar att det räckte till mat för dagen för hans motspelare. Tack vare hans generositet och balanserade uppförande tyckte alla om att umgås med honom.

Under hela sitt liv studerade Li kinesiska örter och gjorde upptäckter kring hemligheten om ett långt liv. Han reste genom Kinas provinser och så långt bort som till Thailand för att samla örter och behandla sjukdomar.

Håll hjärtat lugnt, sitt som en sköldpadda, gå sprittande som duvan och sov som en hund.

Även om det är oklart om Li faktiskt levde så länge som man tror, stämmer det lilla vi vet om hans vanor bra med vad den moderna vetenskapen kommit fram till om hur man får ett långt liv.

Forskning

Dan Buettner, författare till “The Blue Zones: Lessons for Living Longer From the People Who’ve Lived the Longest” (ungefär: De blå zonerna: Lärdomar om att leva längre från människor som har levt längst, övers. anm.) forskar i vetenskapen om ett långt liv. I boken och i ett föredrag från 2009 utforskar han olika vanor hos fyra geografiskt åtskilda folkgrupper runt om i världen.

Alla dessa grupper, adventister i Kalifornien, folk på Okinawa, på Sardinien och i Costa Rica, blir i högre utsträckning än de flesta människorna över 100 år gamla eller så lever de ett dussin år längre än genomsnittet. De platser där de här folkgrupperna bor kallar han för ”blå zoner”.

Enligt Buettners forskning äter alla blåzonsgrupperna en grönsaksbaserad kost. I bibeln nämns att äta baljväxter och grönt. Det gör också gruppen med adventister i Loma Linda i Kalifornien. Boskapsskötare i bergen på Sardinien äter ett osyrat fullkornsbröd, ost från djur fodrade med gräs och ett särskilt vin.

Buettner upptäckte att en lågkalorikost bidrar till ett längre liv, vilket märktes hos en grupp friska, äldre personer på ön Okinawa. De tillämpar en konfuciansk regel där man slutar äta när man är mätt till 80 procent.

Kanske spelade Lis te på gojibär en viktig roll för hans goda hälsa. Efter att ha hört berättelsen om Li, genomförde medicinska forskare från Storbritannien och Frankrike en djupgående studie på gojibär där de upptäckte att bären innehåller ett okänt vitamin kallat ”Vitamin X”, också känt som ”skönhetsvitaminet”. Deras studier bekräftar att gojibär hämmar ansamlandet av fett och underlättar bildandet av nya leverceller, sänker blodets glukos- och kolesterolnivåer, och så vidare.

Gojibär har en föryngrande roll: de aktiverar hjärncellerna och de endokrina körtlarna, förstärker hormonutsöndringen och tar bort gifter som ansamlats i blodet, vilket kan hjälpa till att bibehålla en normal funktion hos kroppens vävnader och organ.

Meditation

Forskare har hittat många fördelar med regelbunden meditation. I en studie gjord av forskare i neurovetenskap vid University of Massachusetts Medical School ombads två grupper stressade människor att antingen meditera i åtta veckor eller att fortsätta sina liv som vanligt.

Det framkom att de som mediterade “uppvisade en tydlig förflyttning av hjärnaktivitet till den vänstra pannloben”, enligt en artikel i Psychology Today från 2003. ”Den här mentala förflyttningen minskar de negativa effekterna av stress, mild depression och oro. Man ser också en minskad aktivitet i amygdala (mandelformad lob i lillhjärnan), där hjärnan bearbetar rädsla.”

Meditation får även hjärnan att krympa mindre på grund av ålder och höjer också sinnestämningen.

Förutom meditation upptäckte Buettner att regelbundet inplanerad dödtid läker inflammationer, vilka är en reaktion på stress. Adventisterna i Kalifornien är strikta med sin vilodag (24 timmar) då de reflekterar, ber och ägnar sig åt det sociala.

Gemenskap

Buettner kunde också se att gemenskap är en mycket viktig faktor till ett långt liv hos blåzonsgrupperna. Typiskt på Okinawa är att man har många nära vänner som man delar allt med. I bergen på Sardinien finns en respekt för de äldre som man inte hittar i det moderna västerländska samhället. Hos adventisterna sätts familjen först.

En känsla av tillhörighet och att ha friska vänner och familj uppmuntrar till ett hälsosamt leverne.

I “Outliers” (ungefär ”de udda”, övers. anm.) undersökte Malcolm Gladwell en grupp italienare, kallade Rosetans. De flyttade till ett område väster om Bangor i Pennsylvania. På andra sidan gränsen hade de färre fall av hjärtsjukdomar och levde generellt långa liv som friska. Efter några experiment visade det sig att hemligheten varken handlade om genetik eller kost (41 procent av kosten kom från fett).

“Rosetans hade skapat en kraftfull, skyddande social struktur som kunde skydda dem från den moderna världens tryck”, skrev Gladwell. ”De var friska på grund av varifrån de kom, tack vare den värld som de hade ordnat för sig i sin lilla by bland kullarna.”

Meningsfullt liv

På sina resor stötte Buettner på en gemensam nämnare i blåzonsgrupperna: ingen av dem hade begreppet “pension”. Det verkar som att hålla igång gör det lättare att hålla igång.

Ett meningsfullt liv ända in i den mognaste åldern är ett mantra för grupperna på Okinawa och på Sardinien. Buettner mötte där kvinnor och män som var över hundra år som fortsatte att vandra i bergen, bygga staket, fiska och ta hand om barn-barns-barn-barns-barnbarnen.

En intressant sak var att inga av dessa hundraåringar motionerar avsiktligt så som vi västlänningar som går på gymmet. ”De lever bara aktiva liv, som kräver fysisk aktivitet”, sade Buettner. Alla går, lagar mat och sköter sina sysslor manuellt och många av dem sköter om trädgården.

Baserat på en artikel om Li Qing Yun från Kan Zhong Guo (Hemliga Kina)

via Hur man får ett långt liv – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.