Studenterna: ”Vi är beroende av internet”

2 mars, 2012 kl. 08:59 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

”Det finns även i Sverige”

av Jonas Blomquist

En ny form av beroende får amerikanska studenter att bryta ihop.Och nej, det här handlar varken om alkohol, tobak eller droger.– Jag är helt klart beroende, säger en av studenterna till New York Times.

[…]

– Att chatta och sms:a med mina vänner ger mig en konstant känsla av trygghet. När jag inte hade den här lyxen kände jag mig ensam och avskild från mitt vanliga liv, sa en av studenterna enligt New York Times.

Ingen skillnad

Eva Rusz, psykolog och Aftonbladets relationsexpert, tror att samma problem finns på svenska universitet och högskolor.

– Det är ingen skillnad på amerikanska och svenska hjärnor. Det här finns även i Sverige, säger hon och fortsätter:

– Att tillbringa för mycket av sin tid framför internet kan vara lika intensivt som en kärleksrelation. Man fyller hjärnan med ett beroende som kan vara svårt att komma ifrån. Vissa har svårt att sluta och kan uppvisa depressiva drag av olika slag.

Läs mer: Studenterna: ”Vi är beroende av internet” | Tema Högskola | Aftonbladet

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.