En tjurfäktares ånger

7 mars, 2012 kl. 09:50 | Publicerat i Andlighet, dagens tankar, Djurrättsfrågor, Kropp & Sinne | Lämna en kommentar
Etiketter: , , ,

Jag såg detta på internet och översatte den engelska texten. Jag hoppas verkligen att fler vaknar upp och kommer till insikt och börjar respektera och behandla alla levande väsen på ett mer värdigt och medkännande sätt.


”Och plötsligt såg jag på tjuren. Han hade denna oskuldsfullhet som alla djur har i sina ögon och han såg på mig med sån vädjan. Den var som ett rop på rättvisa, djupt inne i mig. Jag beskriver det som varande en bön – för om man erkänner, så blir man förhoppningsvis förlåten. Jag kände mig som den största skithögen på jorden.”

Mitt under sin kamp insåg Torero Alvaro Munera orättvisan mot djuret. Från och med den dagen blev han en motståndare till tjurfäktning.

Se också: A Bullfighter, Faced With The Reality Of His Crimes

Översättning: Förstå det här, att vara en begåvad person gör dig inte mer human, klokare eller känsligare. Det finns massor av exempel på mördare med hög IQ. Men bara de som har en känsla av solidaritet med andra levande varelser är på väg att bli bättre människor. De som anser att tortera och döda ett oskyldigt djur är en källa till nöje eller inspiration är illasinnade och avskyvärda människor. Struntsamma om de målar vackra bilder, skriver underbara böcker eller gör bra filmer. En vingpenna kan användas för att skriva med bläck eller blod, och många av 2000-talets terrorister och droghandlare har universitetsdiplom hängande på väggen. Själens dygder, det är vad som verkligen räknas i Guds ögon. – Alvaro Munera

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.