Mindfulness som hjälp med kilona

4 maj, 2012 kl. 08:26 | Publicerat i Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar
Etiketter: , , ,

Ät dig sommarsmal med mindfulness

Av Danielle Deasismont

Lyckas du inte gå ner i vikt trots flera försök? Är du fast i en ond cirkel? Nå drömvikten med medvetet ätande.

Är mat ångestladdat? Äter du när du är stressad eller ledsen? Lösningen kanske inte alltid är en ny diet eller ett träningskort. Fler söker sig till terapi och metoder som KBT, kognitiv beteendeterapi, och mindful eating för att nå sin målvikt.

– Mindful eating betyder mindfulness i förhållande till mat och ätande. Det handlar om att använda alla sina sinnen när man äter och på så sätt få ut mer av måltiden. Detta innebär för många att de upplever att de blir mätta och nöjda på mindre mängd mat, vilket så klart gynnar en viktnedgång. Det handlar om att lära sig lyssna på kroppens signaler. Är jag hungrig, är jag sugen, hur känns det att vara mätt? säger Karin Magnusson som är dietist och KBT-terapeut.

Sinnesnärvaro

Genom att leva i en medveten närvaro kan du lösa problemet med att tröst- eller vaneäta. Flera studier talar för att mindful eating både ger långvariga resultat gällande vikten och ett nytt förhållande till mat och livet i stort.

– Många, som i åratal gått på alla möjliga dieter, tycker det är skönt att till slut ta tag i den verkliga orsaken till problemet – även om det också kan vara en jobbig väg att gå, säger Karin Magnusson.

Mindfulness handlar mycket om sinnesnärvaro och kommer ursprungligen från den buddhistiska läran. Där är nyckeln till ett mer hälsosamt liv är att lära sig att äta och leva mer medvetet. Med mindfulness blir du vän med problemen och lär dig leva i nuet utan oro och ångest.

6 vägar till ett medvetet ätande

Erkänn problemet

Börja med att fundera på dina viktproblem. Mindfulness utgår från de fyra ädla sanningarna som utgör grunden för den buddhistiska läran. Det första steget är att erkänna att du har problem med vikten, fundera sedan på om du är redo att göra de förändringar som behövs. Fortsätt med att fråga dig själv varför du har blivit överviktig. Detta gör att du får en bättre förståelse för dig själv.

Hitta orsaken

Sätt punkt för ditt problem med vikten. Genom att försöka förstå roten till ditt viktproblem har du slutat fly från det. Det är viktigt att du tror på att du kan gå ner i vikt. Det vi tror om oss själva har en avgörande verkan på det vi presterar. Kom ihåg att det förgångna bara är en lärare som ger dig nyttig kunskap om vad som har och inte har fungerat.

Gör upp en plan

Lär dig att lyssna medkännande på din kropp. Behandla dig själv med kärlek och medkänsla. Inse att du själv väljer att förändras, du gör det inte för någon annans skull än din egen. Gör en plan för din viktminskning med delmål och slutliga mål. Hur vill du äta? Hur vill du motionera? Skriv ner alla dina tankar och mål i planen.

Läs mer: Ät dig sommarsmal med mindfulness | Hälsa | Hälsotips Träningstips Friskvård Träning | Expressen

….

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.