Gammal visdom för god sömn

21 maj, 2012 kl. 09:39 | Publicerat i Kinesisk kultur, Kropp & Sinne, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

Första delen i en serie på tre av den kinesiske läkaren Jingduan Yang.

Jingduan Yang M.D. för Epoch Times

Människor sover nästan en tredjedel av sitt liv. Bra kvalité på sömnen spelar en mycket viktig roll i hur man skapar ett hälsosamt liv.

Vad händer under sömnen? Sömnen är för kroppen tid för avslappning, reparation och återuppbyggnad. Efter en bra natt vaknar man och känner sig fräsch, eftersom många saker sker under sömnen som reparerar och återuppbygger kroppen. Till exempel producerar kroppen mer tillväxthormon under sömnen. Det är viktigt för att bränna fett och för att utveckla slanka muskler.

Under sömnen går kroppen också igenom en komplicerad reglering av immunsystemets funktioner. Studier har visat att mängden T-celler minskar hos människor som har sovit för lite eller kroniskt sover för lite, samtidigt går inflammatoriska cytokiner upp i koncentration. De här människorna blir mer mottagliga för att få förkylningar eller influensa.

Under djupsömnen slappnar musklerna av och blodkärlen utvidgar sig för ökad blodcirkulation. Hjärnan hanterar också information. Därför är sömnen inte en passiv process utan en aktiv, integrerad del av livet. Folk som tycker att sömn är bortkastad tid och med artificiella medel försöker minska sömnbehovet får en avsevärt sämre hälsa.

Hur mycket sömn vi behöver beror på åldern. Ju äldre vi blir desto mindre behöver vi. Ett spädbarn behöver 14 till 15 timmars sömn, ett litet barn 12 till 14 timmar medan skolbarn behöver 10 till 11 timmar och vuxna ungefär 7 till 9 timmars sömn.

De som alltid sover för lite, de som har kroniskt dålig sömn och gravida kvinnor kan behöva sova mer. Äldre människor kan ha störd nattsömn och behöver ta tupplurar under dagen.

För vuxna som sover mindre än sex timmar eller mer än nio timmar kan det, generellt sett, innebära ett kortare liv.

Tidigare har det forskats i vad som händer om någon inte sover på 48 till 96 timmar. Symptomen inkluderar trötthet, håravfall, irritation, oro och psykos.

Dagens forskning har bytt fokus till begränsad sömn och man studerar vad som händer med folk som sover mindre än 6 timmar om natten. En del människor tenderar att bli hyperaktiva och rastlösa under dagen medan andra blir sömniga.

Läkare undrade om de skulle ge mental stimulantia till de här patienterna för att lugna dem och hålla dem alerta. En annan fråga var vad de här patienterna har förlorat med tanke på hälsan.

Dagens riktlinjer för god sömn ger rådet att gå och lägga sig vid samma tid och att gå upp vid samma tid. Dock är det få forskare som studerar vid vilken tid man ska gå och lägga sig.

Läkaren Christian Gulleminault vid Stanford University genomförde en preliminär studie med åtta män som tillbringade en vecka i ett sömnlaboratorium. Hans forskning följde deras beteende och funktionsnivå medan de simulerade körning. De gjorde också minnestester och tester för att hålla sig vaken. De fick sova i åtta och en halv timme i två nätter och bara fyra timmar de följande sju nätterna.

En grupp sov från 22.30 till 2.30 i sju nätter, den andra gruppen från 2.15 till 6.15. Som man kan förvänta sig påverkades alla av att ha sovit för lite. Resultaten av vakenhetstesten som gjordes dagen efter de åtta och en halv timmarnas sömn skiljde sig mycket mot resultaten efter den sista natten när de sovit för lite.

Men resultaten skiljde sig också mellan de två grupperna. Gruppen som sovit tidigt på morgonen hade mycket högre poäng på vakenhetstestet än gruppen som sov sent på kvällen. Gruppen som sovit tidigt på morgonen hade också bättre sömneffektivitet (procent av tiden som de sov, under de fyra timmarna) och sömnlatens (hur lång tid det tog att somna).

De här resultaten är inte tillräckliga för att säga när det är bäst att sova, men de indikerar att sömn vid olika tider ger olika resultat.

Jingduan Yang är legitimerad psykiatriker och fjärde generationens lärare och praktiserande läkare i traditionell kinesisk medicin. Han praktiserar integrativ medicin i New York City, Pennsylvania och i New Jersey. Hans hemsida är http://www.taoinstitute.com

via Gammal visdom för god sömn del 1 – Epoch Times

Mer i detta ämne: Störd sömn kan minska fettförbränning 


Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.