Sötsugen..? Så blir du fri från sockerbegäret

30 oktober, 2012 kl. 15:55 | Publicerat i Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Av Elin Gunnarsson

Att vara sockerberoende är en ständig kamp mot suget efter sött. Det går inte att bara äta några rutor choklad eller en macka, du vill alltid ha mer. Men det går att bli så gott som fri från ­begäret.Det första steget är att lägga om till ­lågkolhydratkost.

Att vara socker­beroende innebär att du har ett enormt sug efter sött och snabba kolhydrater. För att dämpa suget äter du allt mer sötsaker, mackor, pasta och annat som ger dig den kick du behöver.

– Kännetecknande för att du har blivit beroende är att du tappar kontrollen. Du försöker dra ner, men i stället börjar du ljuga, gömma och smyga. Det får också konsekvenser för dig, säger Bitten Jonsson som är sjuk­sköterska och beroende­expert som specialiserat sig på just sockerberoende.

Vem som blir socker­beroende beror på biokemin. Enligt Bitten har ­socker­beroende en känsligare hjärna: hjärnans belöningssystem reagerar starkare på det söta.

När du äter något sött utsöndras dopamin, en signalsubstans som gör att du ­känner upprymdhet och välbehag. Det är därför vi gärna tar till något sött när vi känner oss trötta eller nere. Det är också samma mekanismer som gör att man kan bli beroende av alkohol.

Sockerberoende är dock än så länge inte en godkänd medicinsk ­diagnos i Sverige. Men de ­klienter som Bitten träffar ­beskriver ofta symtom som liknar de vid ­alkoholberoende.

– Humörsvängningar är ett av de första tecknen. Många upplever att de är deprimerade. Du är inte lika ­intresserad av riktig mat utan vill ha snabba kolhydrater. Det blir en ond cirkel, du äter socker för att må bra och gör det en stund, men sen mår du sämre.

Läs mer: Sötsugen..? Så blir du fri från sockerbegäret | Hälsa | Hälsotips Träningstips Friskvård Träning | Expressen

EXPERTENS 13 TIPS MOT SÖTSUGET

1 Ta bort allt med socker, sötnings­medel eller mjöl i.
2 Var försiktig med frukt, det är sött. Välj hellre bär och ät dem helst som dessert.
3 En del kan äta rotfrukter, för andra triggar det ­sötsuget. Prova dig fram.
4 Undvik allt med ­konstiga ingredienser och tillsatser med konstiga uttal. Ät sådant som du vet vad det är.
5 Ät kött, fisk, fågel, ägg och ­mycket grönsaker.
6 Var försiktig med mjölkprodukter, en del har svårt för mjölksockret. Ät med måtta och prova dig fram. Produkter gjorda på får- eller getmjölk går oftast bättre.
7 Ta gärna tillskott i form av en bra probiotika, eller ät mjölksyrade grönsaker.
8 Känner du sug ­mellan måltiderna? Testa att ta en blandning av glutamin­pulver och kokosfett.
9 Ät gärna kött från ­frigående, gräsbetande djur.
10 Ta gärna tillskott med omega 3-fett, välj en bra, animalisk fiskolja.
11 Ett tillskott med D-vitamin kan vara bra, det kan dessutom hjälpa dig om du vill gå ner i vikt.
12 Gurkmeja är bra eftersom det är ­antiinflammatoriskt.
13 Du kan äta måttliga ­mängder osaltade ­nötter. Se upp med saltade jordnötter, de kan innehålla transfetter och tillsats­ämnen som triggar igång suget

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.