Efter vaccinationen – hon sover bort sitt liv

5 december, 2012 kl. 10:16 | Publicerat i hållbar utveckling, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, Samhälle, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Av Karin Sörbring

Hon gick gymnasiet, jobbade extra, hängde med kompisarna och drömde om att bli polis.Sedan tog Jennifer Holmgren, 19, vaccin mot svininfluensan.

– Nu har jag mamma som hjälper mig, men hur ska mitt liv se ut när jag blir gammal? säger hon.

I april i år fick Jennifer Holmgren från Tumba söder om Stockholm diagnosen narkolepsi. Hjärnsjukdomen gör att hon hela tiden håller på att somna och att musklerna försvagas när hon blir glad eller ledsen.

– Värst är mardrömmarna. Tre fyra gånger varje natt drömmer jag att min familj blir knivmördad. Drömmarna är otroligt verkliga och jag får kataplexier så att jag inte kan röra mig. Jag har bett min pojkvän att skaka mig när jag drömmer, för det känns som att jag inte kan andas annars, säger Jennifer när hon klockan tio på förmiddagen sveper i sig sin nionde kopp kaffe.

Hon klipper med ögonlocken och försöker kväva en gäspning. Så här dags brukar Jennifer egentligen sova.

– Jag tränar två timmar på morgonen för läkaren har sagt att jag måste det. Sedan går jag ut med vår hund Walter och sedan lägger jag mig i soffan och sover större delen av dagen.

Läs mer: Efter vaccinationen – hon sover bort sitt liv | Hälsa | Hälsotips Träningstips Friskvård Träning | Expressen

Mer info: Svininfluensavaccin orsakar narkolepsi. Vet du varför?

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.