Wu Daozi – det kinesiska måleriets vise man

25 mars, 2013 kl. 08:10 | Publicerat i Kinesisk kultur, Tang-dynastin | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,



David Wu & Barbro Plogander
Epoch Times

Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.

Wu Daozi levde runt år 686 ~ 760 e.Kr. och var Tangdynastins förnämste konstnär. Wus målningar täcker ett brett spektrum av personer, gudomar, Buddha, fåglar, blommor, landskap, vagnar och vapen, broar och byggnader etcetera. Han var speciellt bra på att måla personer och Buddha och har i över tusen år respekterats som ”Måleriets vise man” i Kina.

Wu Daozi var rättfram av naturen och hans målningar var magnifika med flytande penseldrag som satte fokus på inre andlig styrka snarare än på triviala detaljer. De flesta av Wu Daozis målningar och väggmålningar slutfördes vid ett enda tillfälle. Det sägs att när Wu Daozi målade glorian runt Buddhas huvud på en väggmålning, gjorde han inga förarbeten utan målade dit glorian och lade sedan direkt ifrån sig penslarna.

Kejsaren av Tang skickade en dag Wu Daozi för att betrakta en flod och sedan måla av den. Wu kom tillbaka och bad om en bunt vanligt siden. Inom loppet av en enda dag hade konstnären målat 480 kilometer av flodstrandens natur på sidenet utan några förberedande skisser.  Samma mängd arbete skulle ha tagit annan hovmålare några månader att slutföra.

Det finns en historia
om när han var tvungen att förbereda hemgiften inför sin dotters bröllop enligt den tidens sed.  Även om han var en erkänd konstnär gjorde han många välgörenhetsmålningar och kunde inte ge en generös bröllopsgåva till sin dotter. Så till dotterns hemgift målade han dygnet runt och packade ner målningarna i en ask som hemgift.

Svärsonen var en girig och snobbig människa. När han varken såg guld eller smycken i hemgiften utan bara några målningar som han inte förstod att uppskatta, sjöd han av ilska. En dag när Wu Daozis dotter var ute tog han fram målningarna från lådan, och utan att titta på dem började han bränna alla målningarna en efter en.

Wu Daozis dotter kom tillbaka precis i tid för att rädda den sista målningen, en teckning på en filt av siden. Efter ett gräl, fick hustrun ensam sova i en tom säng med bara målningen över sig.

Nästa morgon vaknade maken upp och såg sin maka ligga under en ny filt. När hustru rullade ihop filten återgick den till en målarrulle. Bedövad av målningens livfullhet var maken mållös och djupt ångerfull.

Alla dessa legendariska myter beror på att Wu Daozi hade uppnått en hög nivå i sitt konstnärskap. Hans mest berömda målningar är buddhistiska målningar där kinesiska särdrag och kläder användes. Att religiösa teman fick kinesisk utformning fick stort inflytande på kommande generationer.

I Kinas historia har det inte funnits någon konstnär som kunnat konkurrera med Wu Daozi.

via Wu Daozi – det kinesiska måleriets vise man – Epoch Times

Mer i detta ämne:

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.