Överraskande artikel om tortyr i kinesiska läger visar spricka inom regimen

11 april, 2013 kl. 08:24 | Publicerat i Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle, slavarbetsläger | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,

Matthew Robertson
Epoch Times

När en lång artikel publiceras i Kina, där man i detalj förklarar hur tortyrmetoder som ”tigerbänken” och ”dödsbädden” används på fångar i ett arbetsläger, kan man vara säker på att det inte skedde av en tillfällighet.

Men hur än de personer inom Kinesiska kommunistpartiet som godkände artikeln i tänkte, så verkar de inte ha förutsett resultatet: Hundratusentals människor som vädrade sitt raseri på nätet mot myndigheterna för det som artikeln beskrev. Artikeln togs snabbt bort från nyhetsportalerna. Tidskriften Lens är annars mest känd för sina fotografier.

Artikeln, som är på ungefär 20 000 ord, kommer mitt i en diskussion om reformer eller avskaffande av arbetslägersystemet i Kina, och innehåller personliga berättelser från flera före detta interner där en del av den extrema tortyr de har utsatts för beskrivs.

Fångar har bland annat elchockats, svälts, hängts upp i handfängsel, tvingats att sitta på huk i trånga utrymmen, slagits med batonger av vakterna och bundits vid tigerbänkar och dödsbäddar för ytterligare tortyr.

Publiceringen av artikeln är överraskande, eftersom den rör vid flera känsliga och viktiga ämnen. Framför allt rör det sig om förföljelsen av Falun Gong, en andlig metod som har förföljts sedan 1999, och vars utövare utgör huvuddelen av internerna i Masanjia-lägret i nordöstra Kina. Den sätter även fokus på den pågående striden mellan förre regimledaren Jiang Zemin, som inledde förföljelsen, och den nye ledaren Xi Jinping. Dessutom tycks den ge kraftfull ammunition till de i Kina som vill avskaffa alla arbetsläger.

Detaljerna i den tortyr som beskrivs i artikeln visar tydligt varför.

Flera av de detaljrika och förfärliga beskrivningarna i artikeln kommer från dagböcker som skrivits av kvinnliga interner under deras tid i Masanjia, och som smugglats ut gömda i kroppsöppningar.

Liu Hua är en av de kvinnor som skrev en ”dagbok från omskolning genom arbete” och lyckades smuggla ut den.

Hon beskriver ett tillfälle när de klädde av henne naken och elchockade henne i tungan med elektriska batonger. Enligt en översättning från Falun Gong-sajten Minghui, skrev hon: ”Det var chock efter chock. Elektriciteten strömmade igenom mig. Mitt hjärta slog så hårt och så oregelbundet. De elchockade mig i tungspetsen, och det var som att de körde in nålar i den. Jag kunde inte stå stadigt, det gick inte ens att försöka.”

Hon tvingades även till arbete, där hon skulle matcha tusentals kragar till manschetter varje dag.

Andra berättelser beskriver hur interner hängdes upp i armarna eller benen på våningssängar, och ibland lämnades så i flera veckor.

Maten som fångarna fick var usel, bara en liten portion ris och grönsaker.

Artikeln berör vid ett tillfälle offrens identitet, fast på ett indirekt vis. Det står att ett offer ”bekräftade för Lens reporter att ‘tigerbänken’ och ‘dödsbädden’ båda används i lägret. Det förstnämnda användes tidigare på en särskild grupp, men senare på vanliga interner. Det sistnämnda är något som används på interner som hungerstrejkar.”

Det är en öppen hemlighet att Masanjia är mest känt för den förföljelse av Falun Gong-utövare som pågår där. Utövarna är särskilt utsatta i lägret, enligt Falun Dafa Information Center. Den särskilda grupp som artikeln refererar till är med största sannolikhet Falun Gong, enligt analytiker.

Minghui, en av de största Falun Gong-sajterna, kommenterade artikeln i Lens: ”Det är tämligen häpnadsväckande att det här har hänt, eftersom ingen av dessa förfärliga historier om tortyr, hjärntvätt och tvångsarbete någonsin erkänts och än mindre rapporterats om av medier i Fastlandskina.”

Minghui har uppgifter om tusentals fall av tortyr bara i Masanjia.

Levi Browde, som leder Falun Dafa Information Center, noterade att den behandling som Lens beskriver ”är sådant som vi har talat om i mer än 12 år”.

Browde konstaterade att artikeln i Lens alltså bekräftade centrets arbete, och tillade:

– Vi hoppas att folk kommer att uppmärksamma de saker som inte tas upp i artikeln; som hur man kastar in kvinnor i celler för män och hur Masanjia är en banbrytande plats för träning och för spridningen av tortyr.

I intervjuer med offer från Masanjia har informationscentret funnit att lägret var ovanligt på flera sätt. Ett sätt är att det är ett av få läger där vakter och partiagenter själva torterar fångarna, snarare än att tvinga eller muta andra fångar till att göra det.

Det är även bokstavligen ett ”träningsläger”, enligt Browde.
– De flyger in funktionärer från andra läger till Masanjia för att lära dem nya sätt att bryta ner Falun Gong-utövare.

De kinesiska internetcensorernas hantering av artikeln har varit något motsägelsefull. Sökningar på ”Masanjia” på Sina Weibo, en av de stora twitterliknande mikrobloggarna i Kina, var först tillåtna, därefter begränsade och därefter fria igen.

Det skapades en hashtag till artikeln, men den försvann senare. Klockan ett på natten den 10 april (Pekingtid) var den tillgänglig och samlade de tusentals kommentarer och delningar som hade gjorts. Innan dess fick man bara några hundra träffar på Masanjia. Detta tyder på att man har släppt på censuren.

Efter publiceringen postades artikeln omedelbart på ett antal webbportaler, men den försvann snart från dem. De 70 000 kommentarerna på portalen Sohu var dock fortfarande aktiva, fastän artikeln hade tagits bort.

Till och med det Kinesiska kommunistpartiets språkrör People’s Daily inkluderade artikeln i sin lista över ”heta ämnen” den 8 april. Nyheten låg överst, med över 500 000 kommentarer, men detta togs också senare bort.

Lens har fortsatt att ha sin kusliga bild på den monumentala arbetslägerbyggnaden uppe på sin sajt. Den 10 april, lokal tid, låg den fortfarande kvar.

– Det verkar som om propagandadepartementet bara reagerade i efterhand, men då var nyheten redan ute, sade Wen Zhao, Kinakommentator på NTD Television, en oberoende TV-kanal.

Wen noterade att Liaoningprovinsen myndigheter, som sattes under enormt tryck på grund av artikeln, gav ett korthugget uttalande om att de skulle inleda en utredning.
– Den sortens interna utredning kommer säkert att samla in mycket bevis men om det kommer att publiceras eller ej, och hur långt de kommer att ta det, det får vi vänta och se, sade han.

Wen Zhao tillade:
– Det finns hundratals arbetsläger i Kina och i allihop görs liknande saker som i Masanjia.
– Det här är ett slag mot alla de i partiet som försöker stoppa reformeringen av arbetslägersystemet, sade den oberoende politiske analytikern Tang Jingyuan i en intervju med Epoch Times.

Han menade att det faktum att artikeln dök upp på People’s Daily på nätet ”till en viss grad” visar hur partiets högsta ledning tänker.

Men det faktum att den snabbt togs bort ”visar även att partiet inte har nått konsensus och att motståndet mot att avskaffa arbetslägersystemet fortfarande är extremt hårt”.

Levi Browde sade att det nu är dags att väst öppet börjar diskutera förföljelsen av Falun Gong.
– Det är tydligt att det finns folk i Kina som vill få ut sanningen om Masanjia, och kanske om förföljelsen, mer brett. Nu är det av avgörande betydelse att journalister och andra tar tag i det momentum som de med risk för sina egna liv har skapat, och inte låter det dö ut.

via Överraskande artikel om tortyr i kinesiska läger visar spricka inom regimen – Epoch Times

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.