Sägner om lotusblommans symbolik för indisk kultur

14 april, 2013 kl. 07:23 | Publicerat i Andlighet, Kultur, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Venus Upadhayaya
Epoch Times

Den indiska nationalblomman, lotusen Nelumbo nucifera, inspirerar landets forntida och moderna kultur, konst och litterära rikedom på ett djupgående sätt.

För dem som har rest genom hjärtat av Indiens södra landsbygd kommer säkert vyerna av lotusdammar att förbli oförglömliga och vackra minnen från resan. Blommans association med den indiska kulturen går tillbaka tusentals år och det har inspirerat, format och frambringat Indiens sanna själ som en forntida civilisation.

Rikedomen i gammal indisk litteratur är synonymt med dess gamla språk, sanskrit. På sanskrit förkroppsligar varje ord en värld av upplevelser.

Enligt K.K. Yatheendran, en sanskritforskare från Kerala, har lotusen många inspirerande namn på sanskrit, var och en härstammande från  olika upplevelser: Pankeyrooham (född från leran), Sahasrapatram (tusen blomblad), Kamalam (som pryder vatten), Shatapatram (hundra blomblad), och Amboroham (det som spirar från vatten) för att nämna några.

Yatheendran berättar att lotus på många platser i sanskritlitteraturen används som en metafor, som till exempel ordet ”Vadana Amboojam”, vilket betyder ett ansikte som liknar en lotusblomma eller ett strålande ansikte.

Lotusen får sin finaste omnämnande i modern indisk litteratur i en berömd sonett ”Lotus” av Toru Dutt: ”Kärleken kom till Flora för att be om en blomma som skulle vara blommornas obestridda drottning….”

Blomman har också etsat sig fast i den indiska konsten i olika sammanhang. Lotusblomman, som fortfarande  är en mycket vanlig sedd symbol i indiska tempel, har blivit synonym för renhet och godhet inom konsten.

”Det bör noteras att i allmänhet offras endast blommor som slagit ut i blom inför Gud i Indien, med undantag för lotusen, vars knoppar offras”, sade Yatheendran till Epoch Times.

Lotusblomman har setts på förhistoriska väggmålningar och grottmålningar i landet. Den mest uppmärksammade målningen är Padmapani av grotta 1 i Ajanta i delstaten Maharashtra. På sanskrit betyder Padmapani bokstavligen bärare av lotus.

Blomman är också ett populärt motiv i Kolam (Rangoli) – målad med dekorativa mönster ritade på golvet med pulveriserat ris, krita eller syntetisk pulverfärg. Målningarna tros bringa välstånd till hemmet.

Även under Mughal-perioden har lotusmotiv representerats inom arkitekturen. I staden Shah-jahana-bad som grundades av kungen Shah Jahan (1627-1658 e.Kr.), numera känd som Röda fortet, användes lotusen som en symbol för föryngring.

De exklusiva kvinnobostäderna (Rang Mahal) är utformade som en stor lotusblomma med utsökt mönstrade kronblad utlagda i en kvadratiskt formad ram. I mitten av området finns en smäcker stjälk med en silverlotus på toppen från vilken vatten forsar ut.

via Sägner om lotusblommans symbolik för indisk kultur – Epoch Times

Mer i detta ämne: Blommor berikar Indiens kulturella traditioner 

Advertisements

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.