Förebyggande fotvård för promenader i storstaden

6 juni, 2013 kl. 07:17 | Publicerat i Kropp & Sinne | Lämna en kommentar
Etiketter: ,

Christine Lin
Epoch Times

Den genomsnittlige amerikanen tar 5117 gångsteg dag om dagen – det är endast 2.4 kilometer. Medan New Yorkbornas promenadvanor är dåligt undersökta vet alla som bor i staden, och även andra storstadsbor, att deras dagliga promenadsträckor är betydligt längre än genomsnittet.

Promenader gynnar hjärt- och kärlhälsan, humöret och livslängden. Men tänk efter hur många steg du tagit med dåligt byggda skor eller snubblande i allt för höga klackar som orsakat dig smärta.

– Dina fötter måste hålla under hela din livstids vandringar, säger Paul Betschart, fotvårdsspecialist på Midtown Podiatry i New York.

– I New York, måste man promenera annars blir man ruinerad – du kan inte ta en taxi överallt.

Lägg grunden till en sund kropp

– Ju fler steg du tar desto mer frestar det på fötterna och gör att de små problemen förstoras, säger Betschart .

Som med allt annat har hälsan hos varje kroppsdel betydelse för hela kroppens välbefinnade. Fotproblem påverkar vår kroppshållning och rörelseförmåga, vilket i sin tur påverkar allt annat.

– Ganska ofta har överviktiga personer fotproblem och kan inte träna. Om vi kan få deras fotsmärta under kontroll så kan de få sin vikt under kontroll. Om de får sin vikt under kontroll, får de också mindre ont i fötterna, säger Betschart.

Även om man inte har problem med sina fötter så kan alla ändå dra nytta av förebyggande fotvård. Hälsporre är det vanligaste problemet, följt av hallux valgus, liktornar, förhårdnader och svampinfektioner – som alla kan förebyggas.

Sko dig rätt

– Du behöver en sko som gör att du kan gå bekvämt utan att skada dig själv, förklarar Betschart.

Låter som sunt förnuft, eller hur? Men många kvinnor (och även män) offrar funktionen för formen genom alltför tåsmala skor, dåligt stöd för hålfoten, otillräcklig dämpning och felaktig balans.

– För 40-50 år sedan gick kvinnorna alltid i högklackade skor. Nu använder man platta skor allt mer och sätter på sig träningsskor om man har en lång väg att gå till och från jobbet. Högklackat i små doser är förmodligen inte så illa, säger Betschart.

Men platta skor är inte alltid bättre. Flipflops och skor i ballerinamodell som inte ger skydd och stöd för foten kan också ge upphov till smärta och skada.

Hälsporre

Hälsporre är det vanligaste problemet. För människor vars jobb kräver att de står eller går hela dagen är det lite svårare att förebygga men för oss andra handlar det om att skydda foten och lära sig att förhindra att skadan förvärras.

Hälsporre, som även kallas plantar fasciit, orsakas av inflammation i senan som sträcker sig från tårna, hela vägen under hålfoten och bakåt där den fäster i hälbenet. Snedbelastning av foten är den vanligaste orsaken till besvären.

Senytorna under foten belastas hela tiden när vi står, går eller springer. Belastningen dämpas av en fettkudde under hälen och ett stort senband under fotsulan. Den stötdämpande fettkudden under foten krymper när vi blir äldre. När fotsulan överbelastas, till exempel genom överansträngning, kan det leda till sträckningar och även små bristningar i senbanden vilket gör ont.

Fotvårdsspecialister använder en rad olika metoder för att rätta till problemet. Inledningsvis används antiinflammatoriska läkemedel och kylande förband för att lindra smärtan, ortoser (personligt utformade skoinlägg, övers. anm.) för att korrigera felställning av foten och viktigast av allt, patienten får lära sig att gå ordentligt med hjälp av med stretchövningar och sjukgymnastik.

Att tänka på

1. Motion bygger upp musklerna i fötter och ben och förbättrar cirkulationen, vilket är särskilt viktigt när du blir äldre eller har diabetes.

2. Se till att torka mellan tårna för att förhindra fotsvamp och andra svampinfektioner.

3. Kroppshållningen påverkas av foten. Ta reda på om du har olika benlängd, skolios eller andra faktorer som kan bidra till smärta i foten.

4. Sommaren kommer – det är okej att använda sandaler men se till att de ger rätt stöd. Satsa på promenadskor för långa promenader.

5. Använd skor anpassade för din sport. Om du är en löpare så använd löparskor som har tillräckligt med stöd och dämpning. Om du spelar basket eller tennis, måste du ha en stadig sko som ger sidostabilitet när du rör dig sidledes.

6. Barfotaträning, som inom kampsporter och modern dans, tenderar att ge skador. Folk är inte vana att vara barfota i det moderna samhället, så foten är mörare. Betschart är inte emot skor som Vibram Five Fingers, som ger en känsla av att springa barfota, men varnar för att kroppen behöver tid för att anpassa sig till ett nytt sätt att röra sig.

via Förebyggande fotvård för promenader i storstaden Epoch Times

Mer i detta ämne:

Advertisements

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.