Bli fri från ditt sockerberoende

9 september, 2013 kl. 07:05 | Publicerat i Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Susanne Larsson
Epoch Times

Att bli fri från sockerberoende ger många hälsofördelar. Du går ner i vikt, blir friskare, gladare och slipper humörsvängningar. Det är förstås lättare sagt än gjort eftersom sötsaker är beroendeframkallande.

Här kommer några råd, både västerländska och från den traditionella kinesiska medicinen, som kan vara till hjälp för dig som äntligen vill bli fri från det ständiga sockersuget.

Den tyske experten på matmissbruk, Inke Jochims, har skrivit boken, ”Süchtig nach Süßem? Das Kochbuch zum Ausstieg aus der Zuckersucht”, som innehåller matrecept och råd för den som vill få hjälp med att vill skära ner på sockerkonsumtionen.

Han menar att den som varannan timme känner ett sug efter socker eller kolhydrater förmodligen har ett sockerbegär.

Det handlar inte om brist på självdisciplin utan att hjärnan helt enkelt behöver näring trots att kroppen blivit tillfredsställd på mat.

Hjärnan vill ha snabba kolhydrater och när den tillförs det stiger även både blodsocker- och insulinnivån.

Botemedlet mot sockerbegär handlar om att förhindra energibrist i hjärnan, anser Inke Jochims.

Det innebär att välja livsmedel, som balanserar blodsockernivån och har ”ett högt näringsinnehåll per kalori, vilket förhindrar sjukdomar och övervikt”.

Tyvärr innehåller många av våra dagliga livsmedel socker, som exempelvis tomatsås, yoghurt, frukostflingor, bröd, ketchup, och inlagda grönsaker. Så det gäller att se upp.

Läs noga innehållsförteckningar och se upp för olika slags socker (fruktos, majssirap, majssocker, rörsocker, agave nektar) och kontrollera hur många gram socker som produkten innehåller). 4 gram socker motsvarar ungefär 1 tesked.

Alla sorters socker och vete ger ett begär efter socker, förklarar Inke Jochims. Blodsockernivån åker berg-och-dal-bana även efter en tallrik nudlar.

Ett bättre alternativ är då att äta spannmål som bovete, havre eller quinoa, baljväxter och potatis.

Allra bäst hjälper det att förse kroppen med mycket näringsämnen från bladgrönsaker och frukt.

Extremt effektiva livsmedel för hjärnan är till exempel råa kakaobönor, gojibär, bipollen, hampafrön och quinoa.

Inke Jochims tipsar även om mättade fettsyror från kokosolja som producerar ketoner och förser hjärnan snabbt med energi.

Ketoner är en nedbrytningsprodukt av fettsyror som bildas när kroppen ställer om sig från kolhydratrik kost till mer fettrik kost och kroppen förbränner fett.

Jingduan Yang, expert inom traditionell kinesisk medicin, rekommenderar att tänka på följande saker om man vill minska sockerberoendet.

Se till att få tillräckligt med sömn

Trötthet gör oss extra känsliga för att ge efter för sockersuget. Om du inte har sovit tillräckligt och du plötsligt sträcker dig efter en chokladbit för att hålla sig vaken så drick i stället lite vatten och ta en 10-minuters tupplur. Du kommer att vakna upp med ny energi och sockersuget är borta.

Ät frukt istället

Frukt är sött och innehåller mycket fruktos men eftersom den är näringsrik och innehåller mycket fibrer kan den inte betraktas som onyttig. Att äta frukt bidrar till att tillfredsställa behovet efter något sött.

Ät gröna grönsaker

Enligt traditionell kinesisk medicin förknippas den gröna färgen med leverns organsystem. Att äta grönsaker hjälper till att kurera din lever som i sin tur dämpar ditt sockersug.

Mörka bladgrönsaker som grönkål, vattenkrasse och mangold är bra alternativ. Woka med vitlök, ingefära, lök, soja, sesamolja för en kinesisk touch eller med vitlök, citron och olivolja om du vill ha en smak av medelhavet.

Motionera regelbundet

Motion kommer inte bara att hjälpa dig metabolisera sockret mer effektivt utan kommer också att ge dig mer energi och lätta upp humöret.

Gå till roten

Jingduan Yang anser också att det är viktigt att fråga sig: ”Vad är det som jag självmedicinerar?”

Livet bjuder oss på både glädjeämnen men också problem och många av oss hanterar dem med hjälp av mat. Vissa äter för nöjes skull, för avkoppling eller kanske fylla ett tomrum i vårt liv. Om du misstänker att du självmedicinerar med socker, gå till roten av problemet och åtgärda det direkt.

Meditation har visat sig ha positiv effekt vid känslomässig stress.

Källor:

http://www.epochtimes.de/nahrungsmittel-gegen-zuckersucht–1064207.htm

http://www.theepochtimes.com/n2/health/5-tips-to-kick-sugar-353335.html

http://www.epochtimes.de/warum-bei-heisshunger-disziplin-oft-nichts-nuetzt-1064222.html

via Bli fri från ditt sockerberoende

Mer i detta ämne:

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.