”Vi vill visa kopplingen mellan Kinesiska kommunistpartiet och privata företag”

2 mars, 2014 kl. 07:27 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Fem frågor till Petra Lindberg om Shrics variant av Volvos reklamfilm

Hans Bengtsson

På torsdagen lanserade Shric Supporting Human Rights in China en film på Youtube som inspirerats av Volvos reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic och den svenska nationalsången. Shric kritiserar Volvo för att både vilja ha och och äta kakan, då företaget numera är kinesiskt men fortfarande vill sälja bilar med hjälp av svenska värderingar. Epoch Times ringde på fredagen upp Shrics ordförande Petra Lindberg:

Vad har ni fått för reaktioner på filmen?

– Många har varit väldigt positiva. Andra har inte förstått vad det handlar om. Volvos presschef sade på DI.se att Volvo värnar mänskliga rättigheter men det har vi inte sett några konkreta bevis på. Det är ju så att Volvos styrelseordförande Li Shufu är medlem av kommunistpartiet och har sagt att alla entreprenörer i Kina är underställda kommunistpartiet.

Om det hade handlat om Nordkorea hade kopplingen varit glasklar, men i Kina tror man privata företag är självständiga. Men det är de inte i förhållande till Kommunistpartiet. Och partiet gör sig skyldigt till fruktansvärda brott mot de mänskliga rättigheterna.

Filmen sänds i SVT:s Aktuellt i kväll. På eftermiddagen hade den visats på Youtube 15 000 gånger. Även radio och tidningar har rapporterat om saken.

Sen märker man att kinesiska nättroll skriver kommentarer här och var.

Vad har de medverkande för bakgrund:

Den tibetanske munken i filmen flydde över Himalaya i tre månader och har själv upplevt förtrycket. Falun Gong-utövaren har utövat i 19 år och har blivit fängslad, slagen och torterad i Kina. Det var tufft för honom att spela in filmen eftersom han återupplevde många minnen från förföljelsen.

Vad hoppas ni detta ska leda till:

– Vi vill belysa att det spelar roll vem man gör affärer med; att man som företagare har ett moraliskt ansvar. Vi vill att folk ska fråga sig om det är okej att göra affärer med en totalitär regim, och vad det innebär för ens varumärke. När en reporter på tv-stationen NTD ansökte om pressackreditering till Volvos årsstämma 2013 frågade pressavdelningen om hon tänkte ställa frågor om Falun Gong. Det visar att vi har importerat diktaturen från Kina istället för att ha exporterat demokratin dit, som vi skulle vilja.

Det är också ett exempel på att det är många som inte förstår hur relationen ser ut mellan partiet och företag.

Hur fick ni idén till filmen:

– Den kom i samband med att vi såg den jättehajpade reklamen. Shric har varit engagerat i försäljningen av Volvo till Kina i flera år, särskilt på grund av att Volvos styrelseordförande Li Shufu är djupt involverad i kommunistpartiet. Men vi vill inte överfokusera på Volvo och inte kasta ägg på någon. Vårt syfte är att nå ut med vad som händer i Kina. Med tanke på att det sker organstölder från levande människor så är det vi ser i filmen väldigt milt.

Har ni fått någon Zlatanrelaterad kritik?

– Nej det kan jag inte säga. Vi hänger inte heller ut Zlatan. Filmen handlar om företagares affärer med den kinesiska regimen. Jag förväntar mig inte att Zlatan ska vara så insatt i vad som pågår i Kina. Volvo har bara utnyttjat hans kändisstatus.

via ”Vi vill visa kopplingen mellan Kinesiska kommunistpartiet och privata företag”

Mer i detta ämne: Volvo inte svenskt trots att Zlatan badar isvak

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.