Att förstå matens yin och yang

3 maj, 2014 kl. 07:06 | Publicerat i hälsa, Kinesisk kultur, Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar

Margaret Trey

Det är viktigt att komma ihåg att behoven och kraven på kost för människor som bor i olika delar av världen, kommer att vara annorlunda eftersom klimatet skiljer sig åt. Så oavsett var du bor, överväg att äta sådan man som folk åt i de traditionella samhällena.

Läs del 1 här

När det är möjligt, välj hälsosamma livsmedel som inte har bestrålats, inte är modifierade genetiskt eller förorenade med kemikalier eller bekämpningsmedel. Köp ekologiska, lokalt odlade och säsongsaktuella livsmedel för att maximera din näring.

Hur man balanserar

Enligt gammal taoistisk filosofi är god hälsa ett tillstånd där de motsatta och sammankopplade krafterna, yin och yang, är balanserade i kroppen. Så om du av naturen har mer yin bör du äta mer yang-mat, och när du blir mer yang kan du äta mer yin-mat.

De flesta människorna behöver äta både yin- och yangmat för att uppnå balans. När dina yin- och yangenergier är balanserade, kommer du att känna dig lugn och ditt humör kommer inte att gå upp och ner som en jojo.

Om du, liksom Doreen, äter mycket frukt och gröna bladsallader, som alla är livsmedel som odlas ovan jord och växer uppåt från marken, kan du bli yin, kall och ofokuserad och ha svårt att slutföra uppgifter. Ät helt enkelt mer rotfrukter, fullkorn, fisk och mindre av kalla sallader, socker och frukt. Det hjälper dig att återfå balansen.

Och om du äter för mycket yang mat kan du känna dig spänd, stressad och alltför fokuserad. Det går inte att slappna av. För att rätta till denna obalans är det bättre att äta mat mot mitten av yin- och yang-balanskartan. Den innehåller fullkorn, grönsaker och lokalt odlad frukt.

Likaså är det viktigt att matcha olika tillagningsmetoder med olika årstider. Gör mer lätt matlagning på sommaren och varmare dagar och mer bakning, tryckkokning, grytor och nishime-rätter med rotfrukter på vintern och kallare dagar.

Under sommaren eller om du bor nära ekvatorn, är det bra att äta tropiska frukter, såsom vattenmeloner och kokosnötter som är mer yin. Om du bor i tropikerna kan för mycket kött och andra yang-livsmedel få dig att känna dig pressad och spänd. Men för dem som lever i kallt klimat, som inuiterna som oftast äter kött, hjälper yangmaten kroppen att hålla värmen.

Att förstå matens yin- och yangenergier hjälper dig att förstå hur man använder mat som naturmedicin. Du kommer att veta att det är bättre med en varm miso-soppa (yang) än att dricka kall tropisk juice, eller äta en frukt om du har en inflammerad hals eller svullna körtlar som i allmänhet visar ett yin-tillstånd.

En balanserad kost tar bort begär

Kemikalier, alkohol och socker är på balanspunktens yttersta yin-ände. Salt, ägg och rött kött är på den yttersta yang-balanspunkten. Vid spektrumets mitt finns fullkorn, olika sorters grönsaker, nötter och vit fisk. När vi längtar efter mat är det oftast de livsmedel som finns på endera av spektrumets båda ändar – antingen är det choklad eller så är salta snacks.

Din kropp talar till dig genom begären för det är kroppens naturliga sätt att söka balans. Om du äter mer av maten på ena änden av skalan, kommer du att få sug efter maten på den andra änden av kartan. Om du till exempel äter mycket salt yangmat kommer din kropp att längta efter godis och socker för att balansera sig själv.

Traditionella rätter har ofta en bra yin-yang-balans. Till exempel är kött (yang) traditionellt serverat med vin (yin) och friterad eller stekt mat (yang) serveras med en läcker maträtt av riven japansk rädisa (yin). Så nästa gång du äter något extremt yang kom ihåg att balansera det med något av yin.

Det är bäst att äta mat som är mot balandspunktens centrum av balanskartan. Om möjligt, undvik eller minska ditt intag av socker och använd salt sparsamt. Nyckeln är måttlighet och att välja mat som upprätthåller balansen.

Ta hand om dig själv

De flesta av oss arbetar och studerar hårt och det är lätt att glömma av att ta hand om oss själva.

Ofta ger vi oss inte tillräckligt med tid att koppla av, äta hälsosamma måltider och göra de saker som verkligen laddar upp oss. Ju längre vi lever med en obalanserad livsstil desto svårare är det att återvinna jämvikten.

Lyckligtvis är den mänskliga kroppen motståndskraftig och stress och svåra livssituationer kan ändras och gå över. Att välja mat som hjälper till att återställa hälsa och vitalitet kan starkt bidra till återhämtning, förbättra vår livsstil och bringa balans i alla aspekter av våra liv.

Margaret Trey har en doktorsgrad i rådgivning från Sydaustraliens universitet. Hon är också utbildad i orientalisk medicin, shiatsu och makrobiotik. Margaret Trey  förespråkar wellness, är rådgivare och forskare med fokus på de positiva effekterna av meditation.

via Att förstå matens yin och yang

Mer i detta ämne:

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.