Medmänsklighet och medkänsla – viktigt i vårt samhälle

9 maj, 2014 kl. 09:35 | Publicerat i Hjälpverksamhet, Kropp & Sinne, Samhälle | Lämna en kommentar

Så har tiggarna dykt upp även i min stad. En påminnelse om att alla inte har det lika bra som vi i Sverige. En väldigt påtaglig påminnelse. Först visste jag inte riktigt hur jag skulle hantera detta. Vilka var de? Hur kommer det sig att de åker så långt som ända hit till Sverige för att sitta på gatan och tigga i timmar?

Jag berördes djupt i mitt hjärta av att vara så utsatt som människa, så fattig att det är det enda som återstår. Jag läste artiklar i vår lokalmedia om vilka de är och jag sökte på nätet efter info. Detta inlägg och filmen längst ner berättar vad många röster samstämmigt uttrycker – Vi är fattiga, vi vill ha jobb, vi kan inte överleva i vårt hemland.

Jag hoppas att deras hemland kan lösa detta med hjälp av våra svenska politiker och EU-parlamentet. Tills dess så kan vi inte bara gå förbi utan att ge dem en utsträckt hand som visar medmänsklighet och medkänsla. Tänk om det vore en själv som satt där och alla bara går förbi utan att bry sig? Utan att visa medkänsla? Vilket hårt samhälle vi då blivit och skapat!

Faktiskt så tror jag att det är svenskarnas goda hjärta som har skapat ett så gott karma så vi sluppit krig och har kunnat bygga upp denna välfärd som vi trots allt har i jämförelse med övriga världen. Låt oss fortsätta ha detta goda hjärta och omtanke om vår medmänniska och omvärld och dela med oss av vårt överflöd.


Lär känna människan bakom tiggaren – Dagen

Samuel Varg, insändare

Tyvärr hade jag tidigare blivit duperad av de myndigheter som påstod att de tillhörde en tiggarliga.

För snart två år sedan skrev jag insändare med rubriken ”Sluta ge pengar till tiggare” i Dagen. Sedan dess har mycket vatten runnit under bron och jag har i dag kommit fram till en annan slutsats. Då var polisens officiella hållning att romerna, som bland annat finns här i Göteborg och tigger, tillhörde en tiggarliga och att de insamlade pengarna gick till kriminell verksamhet. I dag har det framkommit att dessa uppgifter var helt felaktiga och jag misstänker också att de kan ha varit helt och hållet fabricerade. Det är inte alltför långsökt att tro detta med tanke på kartläggningen av romer och de register som det framkommit att polisen har.

Tiggeri är ingen enkel fråga och man ska nog inte ge pengar till alla utsträckta händer. Och visst hade jag gärna sett att fler spelade ett instrument i stället för att bara tigga. Men det är bara jag och några av mina betänkligheter som spökar.

Vad jag har valt att göra är att försökt lära känna en tiggare. På gatan där jag bor finns det en kvinna som med ett varmt leende nickar åt de passerande. Hon håller en pappersmugg i handen och på botten ligger det några enkronor.

I början var jag lite misstänksam, på grund av att mina fördomar satt såpass djupt, så jag frågade henne om hon ville ha mat. Hon log stort och svarade ”Yes please” på bruten engelska. Jag gick in på den lokala mataffären och köpte en matkasse med produkter som skulle klara av att stå ute ett tag. Knäckebröd, tubost, frukt. När jag kom ut med kassen sken hon upp som en sol och började genast gå igenom vad hon fått. Hon tittade på mig och sa ”Thank you, signore” samtidigt som hon gjorde korstecknet från pannan till bröstet och från axel till axel.

Hon var hungrig. Hon behövde verkligen pengar till sig själv, sin familj och släktingar i sitt hemland.

Läs mer: Lär känna människan bakom tiggaren – Dagen

Jag intervjuade 10 tiggare, var och en i 30 minuter, i en filmstudio med tolk.
De var ivriga att berätta om sin situation, och godkände denna film.
De flesta var var Romer. De har fiktiva namn i filmen.
Denna film är en del av projektet: Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige? eller snarare: I vilken typ av samhälle kan en Tiggare bli framgångsrik?
av Cecilia Parsberg, 2012

Beggars give their views on givers in Sweden.
I interviewed 10 beggars, each one for 30 minutes, in a film studio, with an interpreter, on how it is to beg in Sweden; how people act towards them. They were eager to talk about their situation, and approved to this film. All participants were payed a fee. They have fictitious names in the film.
This film is part of the project: How do you become a successful beggar in Sweden?
ceciliaparsberg.se/how-do-you-become-a-successful-beggar-in-sweden/ tiggerisomyrke.se by Cecilia Parsberg, 2012

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.