Kinesisk journalist tvingad till TV-bekännelse

11 maj, 2014 kl. 07:32 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Epoch Times

Gao Yu, en välkänd kinesisk journalist, visades nyligen upp i ett klipp på nationell TV, där hon erkände att hon läckt statshemligheter till utländska medier. Händelsen ses av många som ett frontalangrepp på kinesiska journalister och det förödmjukande erkännandet har fått kommentatorer att dra paralleller till kulturrevolutionen.

Den 70-åriga prisbelönta veteranjournalisten Gao Yu hade varit försvunnen en halv månad när hon dök upp på statliga CCTV den 8 maj. Hon satt med poliser i ett litet rum i en orange fångväst och verkade nervös när hon sade att hon ”djupt ångrade” sina handlingar och var ”villig att acceptera lagliga påföljder”.

”Det jag gjorde var olagligt och skadade statens intressen. Det var mycket fel. Jag accepterar den här läxan och erkänner min skuld”, sade hon.

Det har inte offentliggjorts vad hon ska ha läckt, men många tror att det är det ökända ”Dokument 9” som fick stor uppmärksamhet i fjol. Det publicerades först av Hongkongbaserade Ming Jing i augusti och innehöll direktiv från kommunistpartiets centrala propagandadepartement till kinesiska universitet. De skulle avhålla sig från att ta upp sju ämnen: Universella värden, pressfrihet, medborgerliga rättigheter, civilsamhälle, kommunistpartiets misstag genom historien, oberoende rättssystem och ”den borgerliga eliten”.

Många analyser såg detta dokument och den kampanj som följde som ett steg tillbaka. Nu ses gripandet och straffandet av Gao Yu som en öppen attack på Kinas press. Kommentatorn Bao Tong sade att det fanns flera ”bisarra saker” med anklagelserna mot Gao.

”Om man är brottslig för att man samlar in och förmedlar information, varför har vi då alls journalistik?” frågade han.

Gao har arbetat inom Kinas mediaindustri sedan 1979 och har två gånger tidigare dömts till fängelse för att hennes rapportering har misshagat regimen. Första gången var när hon rapporterade om  studentrörelsen på Himmelska fridens torg 1989, då hon satt fängslad i ett år, och den andra gången var i oktober 1993 för att ha ”publicerat statshemligheter”. Hon släpptes 1999 på grund av hälsoskäl. Gao har vunnit flera internationella journalistpriser för sin rapportering.

Hennes framtvingade erkännande är inte ensamt i sitt slag på senare tid. Entreprenören Charles Xue, som skarpt kritiserat kommunistpartiet och hade många följare på nätet, utsattes för något liknande i september då han tvingades erkänna på TV att han hade gått till prostituerade. Även reportern Chen Yongzhou tvingades erkänna på CCTV, men i hans fall handlade det om påstådda mutor.

Den här sortens erkännanden användes utbrett under kulturrevolutionen på 60- och 70-talet. De tjänar både till att förödmjuka individen i fråga och att varna andra.

Rapportering av Lu Chen

via Kinesisk journalist tvingad till TV-bekännelse

   Mer i detta ämne

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.