Fem sätt att sänka blodtrycket utan mediciner

2 oktober, 2014 kl. 07:58 | Publicerat i hälsa, Kropp & Sinne, Mat | Lämna en kommentar
Etiketter: , ,

Shubhra Krishan, http://www.care2.com

Fresh CoconutHögt blodtryck kan leda till hjärtsjukdomar och allvarliga tillstånd som hjärtinfarkt, stroke, demens och njursvikt. Det är i själva verket den främsta orsaken bakom dödliga sjukdomar i USA, där nästan 25 procent av befolkningen lider av högt blodtryck, enligt en omfattande forskningsstudie som bedrivs vid University of New Mexico. I Sverige lider nästan en tredjedel av den vuxna befolkningen av högt blodtryck.

Den goda nyheten är att högt blodtryck kan hållas i schack och det behöver inte alltid göras med  hjälp av mediciner. Här är några beprövade sätt att upprätthålla ett sunt blodtryck:

1. Ät mandlar:

Mandel har låg natriumhalt. Natrium är känt för att höja blodtrycket. Mandlar är en rik källa till kalium som hjälper till att stärka hjärtmuskelns kontraktioner och överföringen av nervimpulser. När hjärtat får förbättrad funktion så minskar det risken för att blodtrycket ska höja sig över normala nivåer. Ett dagligt intag av två gram eller en fjärdedels kopp med mandlar är lagom, enligt dietister.

2. Drick kokosvatten:

En studie publicerad i tidskriften West Indian Medical Journal visar att dess innehåll av kalium, magnesium och C-vitamin gör det till en väldigt hjärtvänlig dryck. Det bästa kokosvatten kommer från unga kokosnötter och finns att köpa i hälsokostaffärer.

3. Använd gurkmeja i maten:

Resultaten av en studie publicerad i Nutrition Journal har visat att 80 mg gurkmeja per dag kan påtagligt sänka högt blodtryck. Det har också visat sig att ämnet curcumin i gurkmeja minskar risken för leversjukdomar och Alzheimers. Så krydda din mat med curry.

4. Rör på dig:

Om du motionerar regelbundet minskar risken för högt blodtryck. Regelbunden fysisk aktivitet gör ditt hjärta starkare. Ett starkare hjärta kan pumpa mer blod med mindre ansträngning. Om ditt hjärta behöver arbeta mindre för att pumpa så minskar trycket i dina artärer och blodtrycket kan därmed sjunka. Måttligt intensiv träning i minst 30 minuter dagligen är tillräckligt för att hjälpa dig att hålla ett bra blodtryck, enligt experter.

5. Sjung i duschen:

Slå på en kudde när du är arg. Dansa. Låt din stress få utlopp men på ett ofarligt sätt. När du känner dig stressad börjar hjärtat slå snabbare. Det medför att dina blodkärl blir trängre och blodtrycket stiger. Långvarig stress kan orsaka högt blodtryck. Så var uppmärksam på din stress och försök att hitta sätt att hantera den innan det sätter sig för djupt. Jag har funnit att en rolig film eller umgänge med barnen är väldigt effektiva sätt att minska min stress. Vilka sätt hjälper dig?

Artikeln publicerades ursprungligen på http://www.care2.com.

via Fem sätt att sänka blodtrycket utan mediciner

Relaterade artiklar

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

"VAD TÄNKER DU OM DETTA?"

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.