II. Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

28 februari, 2015 kl. 07:31 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kina, Kropp & Sinne, mänskliga rättigheter, Miljöfrågor, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Föreslagen antiterrorlag i Kina legitimerar människorättskränkningar

Den kinesiska regimen håller på att stifta sina egna antiterrorlagar, officiellt för att bekämpa terrorism. Men i Human Rights Watchs ögon är det hela helt enkelt en taktik för att legitimera människorättskränkningar i landet.

”Det har förekommit ohyggliga attacker på människor i Kina, och regeringen har en plikt att svara på dem och skydda befolkningen. Men i sin nuvarande form är den här lagen knappast mer än en licens att begå människorättskränkningar”, skrev Sophie Richardson, som är chef för Human Rights Watchs Kinabevakning. ”Lagförslaget måste arbetas om i grunden och skrivas i enlighet med internationella juridiska standarder.”

Den föreslagna kinesiska lagstiftningen, som publicerades i november i förra året, efterfrågar konsultation med allmänheten, inrättandet av ett antiterroristcentrum och införandet av en mekanism för att dela information mellan olika departement och med internationella antiterroristorganisationer.

Ett av problemen som Human Rights Watch pekar på är den mycket breda och vaga definitionen av ”terrorism” i lagförslaget, som slår fast att alla tankar, tal och handlingar som försöker ”påverka nationell politik” är att beteckna som terrorism. Enligt den definitionen skulle all form av politisk opinionsbildning för att ändra på en viss politik kunna anklagas för att vara terrorism.

”Ju större område som lagen omfattar, desto lättare är det att hitta beteenden och kommentarer som utgör lagbrott”, sade Zhao Yuanming, en erfaren kinesisk juridikexpert i en intervju med New York-baserade New Tang Dynasty Television.

 

Föroreningar tvingar bort gravida kvinnor från by i Kina

Invånarna håller alla sina fönster och dörrar stängda hela dagarna i samhället Daliuying i Henanprovinsen i centrala Kina. Det är det minsta man kan göra för att undvika den förskräckligt sura luften.

Dricksvattnet verkar ännu värre, och ser ut som stärkelse. Ån har en rödgul färg. Själva boven i dramat till föroreningarna är en läkemedelsfabrik några kilometer från Daliuying.

”Att leva här är väldigt deprimerande. Det är föroreningar från morgon till kväll. Vi vågar inte gå ut på grund av lukten. När vi väl går ut kan jag inte hålla mina ögon öppna”, sade en invånare i samhället Daliuying, en förort till staden Nanyang i Henanprovinsen, till statliga China Central Television (CCTV)

 

Kina tvingar internetanvändare att registrera sig med sina riktiga namn

Kina kommer att ”noggrant genomföra” ett länge omdiskuterat system som innebär att man måste registrera sig med sitt riktiga namn på internet från och med 2015. Det här är det senaste försöket från myndigheterna att sätta stopp för ett vildvuxet medium som ofta gör narr av landets regim.

Genom att tvinga kinesiska internetanvändare att registrera sina aktiviteter på nätet under sitt riktiga namn kommer det redan mycket lilla utrymmet för yttrandefrihet att ytterligare begränsas, enligt analytiker. Det här beslutet meddelades av det statliga internetinformationskontoret den 13 januari, och har sedan förmedlats på bred front till allmänheten via statliga medier.

Tanken har dryftats i maktens salar i Kina i över två år. Myndigheterna menar att om man kräver att folk registrerar sig med sina riktiga namn och identifikationsnummer på de stora internetplattformarna kommer man förhindra att de begår ”internetbrott”.

Annonser

Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

27 februari, 2015 kl. 07:05 | Publicerat i censur, Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle, Utan kategori | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Populär bloggare gripen i Kina

En bloggare i södra Kina, som även utövar den förföljda andliga metoden Falun Gong, har förts bort av kommunistpartiets myndigheter, enligt rapportering av kinesiskspråkiga medier utanför Kina. Han hade en lång historia av att skriva om politiskt känsliga ämnen.

Den 29-årige bloggaren som är känd under sitt användarnamn på mikrobloggen Sina Weibo, ”Huaxia Zhengdao”, som betyder ungefär ”Kina på en rättfärdig väg”, hade fått många följare, och kommenterade den nuvarande politiska situationen i Kina och förföljelsen av Falun Gong.

Han försvann från nätet den 3 februari, enligt New Tang Dynasty Television (NTD).

 

Kinas utbildningsminister vill förbjuda västerländska tankar och läroböcker

Ett antal kommentarer från Kinas utbildningsminister, Yuan Guiren, har gjort många fritänkande personer i Kina oroliga: Enligt Yuan ska läroböcker och tankar från västerlandet hållas utanför kinesiska skolor.

”Vi måste åstadkomma en bättre hantering för att använda västerländska originalläromedel”, sa Yuan vid ett möte med representanter från universitet från hela Kina, enligt nyhetsbyrån Xinhua. ”Material som förespråkar västerländska värderingar är förbjudna i våra klassrum.”

Vidare sade han bland annat: ”Verbala angrepp eller förtal av partiledare, eller diskussioner som demoniserar socialism ska aldrig förekomma i klassrummen.”

 

Fängslad kinesisk människorättsadvokat förlamad efter tortyr

Wang Yonghang, som utsetts till en av Kinas tio främsta människorättsadvokater, är nu förlamad från midjan och neråt som ett resultat av långvarig tortyr i ett kinesiskt fängelse. Det skrev människorättsadvokaten Tang Jitian på den populära kinesiska sociala sajten Weixin den 14 januari.

”Wang Yonghang, som nu är 42 år gammal, har förföljts sedan juni 2009, då han försvarade Cong Rixu i en rättegång, och den hemliga ordern om att han skulle förföljas kom från Zhou Yongkang, förre chefen för det politisk-rättsliga utskottet”, skrev Tang.

Politisk-rättsliga utskottet är det partiorgan som styr alla aspekter av Kinas rättssystem, inklusive polis, domstolar, åklagare, advokater, fängelser och arbetsläger. Tidigare leddes det av den nu avsatte och åtalade Zhou Yongkang, som då var en av Kinas mäktigaste och mest fruktade personer.

”Wang dömdes i hemlighet till sju års fängelse i november (2009). På grund av den grymma förföljelsen läkte aldrig såret i hans ben”, skrev Tang. ”I fem år har det droppat vatten, blod och var från såret. Nu har han symptom på tuberkulos och är förlamad från midjan och neråt.”

 

 

Experter varnar för trådlösa nätverk i skolor

6 oktober, 2014 kl. 07:06 | Publicerat i Barn, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Samhälle, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,


Susanne Larsson
Epoch Times

”Trådlös teknik bör inte användas i skolor och förskolor”. Den rekommendationen kommer från tre experter i en skrivelse till svenska myndigheter. Skrivelsen sammanfattar vad forskningen visat när det gäller hälsorisker som har samband med exponering för strålning från trådlös teknik.

Bakom skrivelsen står cancerläkaren Lennart Hardell från Örebro universitetssjukhus, Cindy Sage, projektledaren för Bioinitiativrapporten, USA, samt David Carpenter, chef för Institutet för hälsa och miljö, University of Albany, USA.

Bioinitiativrapporten från 2013 omfattade 1800 vetenskapliga studier som sammantaget visade att trådlösa nätverk och trådlöst uppkopplade datorer utgör en hälsorisk för barnen och att de gällande gränsvärdena bör sänkas kraftigt.

De tre experterna bakom skrivelsen deltog i Bioinitiativrapporten tillsammans med 26 andra experter som gått samman och arbetat med granskningen.

Den aktuella skrivelsen varnar för användningen av trådlösa nätverk i miljöer där barn vistas. Skolorna bör i stället använda sig av trådbunden uppkoppling, uppmanar man.

Experterna varnar för att strålningen ökar risken för cancer och neurologiska sjukdomar och hänvisar till vetenskapliga studier som beskriver skadlig påverkan redan vid exponeringsnivåer under gällande gränsvärden.

Trådlös teknik utgör en hälsorisk för både vuxna och barn men det är speciellt barnen som är mest sårbara. Redan för det ofödda barnet utgör strålningen en hälsorisk. Påverkan på inlärningsförmåga, minne och beteende har påvisats hos både djur och människor som exponerats för strålning under fosterstadiet.

I skrivelsen understryker experterna att strålningen är klassad som möjligen cancerframkallande av Världshälsoorganisationens forskningsorgan för cancer (IARC).

”Att främja och använda trådlös teknik i skolan innebär att medvetet bortse från omfattande varningar om hälsorisker med strålningen från internationell forskning och internationella experter inom folkhälsa”, skriver de.

Källa: www.stralskyddsstiftelsen.se

via Experter varnar för trådlösa nätverk i skolor

Relaterade artiklar

Skärmar försämrar barns sociala förmåga

26 augusti, 2014 kl. 13:42 | Publicerat i Barn, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Samhälle, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,


Leif Näslund

En ny studie visar att barn som inte varit i närheten av smartphones surfplattor och andra skärmar på fem dagar blir bättre på att läsa av andra människors känslor.

En studie utförd vid UCLA i Kalifornien, USA, visar att för mycket tid vid skärmar försämrar barns förmåga att interagera socialt. Enligt en av medförfattarna till studien, professor Patricia Greenfield, har vi intresserat oss för mycket av fördelarna med att använda digitala medier i undervisningen att vi glömt bort nackdelarna.

Professor Greenfield menar att för mycket användning av surfplattor minskar barns sensitivitet för emotionella uttryck vilket gör det svårare att förstå vad andra människor känner.

”När den personliga kontakten ersätts med interaktion via skärmar verkar de sociala förmågorna försämras”, skriver Greenfield.

Läs mer: Skärmar försämrar barns sociala förmåga – Nyheter | SVT.se

Även kor påverkas av mobilmasters strålning

19 augusti, 2014 kl. 07:31 | Publicerat i hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Teknik | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Strålskyddsstiftelsen

Ny forskning från Zurichs universitet visar att inte bara människor utan även kor påverkas av strålning från mobilmaster och även att känsligheten varierar mellan olika individer. Forskningen har tidigare visat att mobilmasters strålning är en hälsorisk, bland annat risk för cancer.

Pressmeddelande 15-08-2014 (pdf)

Den nya vetenskapliga undersökningen från Schweiz visar att kor som exponerades för strålning från mobilmaster fick förändringar i tre olika enzymer som ingår i kroppens egna försvar mot oxidativ stress. Oxidativ stress är ett tillstånd av obalans då bildningen av fria radikaler blir för stor i förhållande till kroppens egna antioxidantförsvar. Oxidativ stress anses vara en bidragande faktor vid flera akuta och kroniska sjukdomar och är sannolikt också inblandad i cellernas åldrande.

Forskarna från den veterinärmedicinska enheten vid Zurichs Universitet lät exponera tio kossor under sammanlagt 3 månader för strålning från en GSM-sändare. Blodprov togs från kossorna både före, under och efter exponeringen. I övrigt fick kossorna samma mat och behandling som vanligt. De olika enzymer som undersöktes var glutation, superoxiddismutas och katalas.

Resultaten visar att halterna förändrades i blodet under och efter exponeringen, jämfört med före exponeringen. Resultaten visar också att känsligheten för strålningen varierade, också bland kor. Vissa kor reagerade mer än andra. Forskarna konstaterar att resultaten sammanfaller med undersökningar av människor som visar att även människor är reagerar på olika sätt och är olika känsliga.

Forskningsledaren Michael Hässig har tidigare visat att kalvar som exponeras för strålning från mobilmaster har förhöjd förekomst av grå starr samt att mobilstrålning leder till bildning av oxidativ stress i ögat från kalvarna.

Strålskyddsstiftelsen noterar att effekterna observerades trots att korna exponerades för strålningsnivån 12 V/m, långt under tillåten strålning (45-61 V/m) från mobilmaster och trådlösa nätverk som rekommenderas av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM. SSM hävdar att deras långt högre gränsvärde skulle skydda allmänheten med god marginal till påvisade hälsoeffekter. Det är bevisligen ett felaktigt påstående eftersom omfattande forskning sedan lång tid visat hälsorisker vid betydligt lägre nivåer, vilket Strålskyddsstiftelsen pekat på vid återkommande tillfällen.

Läs mer: Även kor påverkas av mobilmasters strålning

Varför du ska skydda ditt barn från strålning från mobiltelefon

10 juli, 2014 kl. 10:27 | Publicerat i Barn, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Samhälle, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,


June Fakkert
Epoch Times

Forskare är oeniga om hur mycket elektromagnetisk strålning från mobiltelefoner och andra apparater kan vara riskfyllt för foster och små barn, men regeringar, hälsoorganisationer och försäkringsbolag förespråkar försiktighet.

Barnets snabba utveckling i livmodern är en fantastisk och känslig process och störningar under den här tiden kan få livslånga konsekvenser.

”Vi vet att exponeringar under graviditeten kan få livslånga konsekvenser på grund av den känsliga perioden då hjärnan växer och utvecklas”, sade barnneurologen Maya Shetreat-Klein, när hon talade på en presskonferens vid Babysafe Wireless Project, som initierats för att öka medvetenheten om riskerna med elektromagnetisk strålning för små barn.

Barn har mindre hjärnor, tunnare skalle, mjukare hjärnvävnad och ett större antal snabbt delande celler, vilket gör dem mer mottagliga för skador från exponering från mobiltelefonen än vuxna, säger läkaren Shetreat-Klein.

”Oroande vetenskapliga fakta angående mobiltelefoners effekter på hjärnans utveckling, fortsätter att avslöjas.”

En sådan studie har letts av Hugh Taylor, chef för avdelningen för forskning kring obstetrik, gynekologi och reproduktion vid Yale University School of Medicine, i USA.

Forskare placerade mobiltelefoner i burar med dräktiga möss. De lät vissa mobiltelefoner vara på kontinuerligt under graviditeten, och lät vissa vara helt avstängda. De unga mössen vars mödrar exponerats för strålning från de påslagna mobiltelefonerna var mer hyperaktiva och hade sämre minne än de unga möss vars mödrar levde med de avstängda mobiltelefonerna.

”De sprang runt i dessa burar så det studsade mot väggarna, helt obekymrade, något som i våra ögon liknar ADHD hos barn”, sade Taylor på presskonferensen.

Elektromagnetiska fält och sunt förnuft

Bakom debatten om riskerna med elektromagnetisk strålning är det faktum att elektromagnetiska fält kan vara naturliga – som när joner byggs upp i luften innan ett åskväder, såväl som konstgjorda – som till exempel energin från en mikrovågsugn som kokar ditt tevatten på två till tre minuter.

Frekvensen från ett elektromagnetiskt fält bestämmer dess effekt på den mänskliga kroppen. Så medan vi inte är rädda för att utsättas för luften innan ett åskväder, så hindrar sunt förnuft (och tillverkarens säkerhetsmekanismer) oss från att stoppa in våra händer i en mikrovågsugn när den är påslagen för att känna om vattnet är hett.

Strålningsfrekvensen från mobiltelefoner, läsplattor och Wi-Fi-routrar ligger någonstans mellan åskvädersluft och mikrovågor, och dess säkerhetsprofil befinner sig i den skumma gråzon som kräver att konsumenterna själva håller sig informerade och medvetna, samt skyddar sig, även om vetenskapen inte är entydig.

Mobiltelefonerns säkerhetsstandard

En orsak till att forskarna sannolikt inte kommer att slutgiltigt kunna bevisa att mobiltelefonstrålning skadar barn är att det skulle vara oetiskt att genomföra de studier som krävs. Sådana experiment skulle kräva test- och kontrollgrupper och ingen förälder skulle anmäla sitt barn till att delta i en testgrupp, förklarar Devra Davis.

Davis är ordförande vid Environmental Health Trust, som utbildar och informerar om hälsorisker inom miljö, och prisbelönt författare till  boken  ”Disconnect: The Truth About Cellphone Radiation, What the Industry Is Doing to Hide It, and How to Protect Your Family.”

Enligt Davis, har mobiltelefoner ursprungligen testats på fullvuxna män och har aldrig testats på kvinnor och barn.

Mobiltelefonens säkerhetsstandarder har heller inte uppdaterats på 17 år, innan smartphones, läsplattor och Wi-Fi blev allmänt förekommande och användningen av apparater som avger strålning började användas av barn.

Budskapet att ta med sig hem handlar om försiktighet – varje förälder kan begränsa små barns exponering för elektromagnetism.

En sammanfattning av vad ansvariga instanser säger om strålning och exponering för barn:

Vad anser myndigheter

USA:s regering anser det vara utan risk att använda mobiltelefoner som har en specifik absorptionshastighet (SAR-mängden radiovågor som tas upp av kroppen) på 1,6 watt per kilogram (W/kg) eller mindre.

Strålsäkerhetscentralen i Finland (STUK) har värderat Apple iPhone 4 till 1,07 W/ kg och Samsung SGH-E330 till 1.17 W/kg. Nokia och Motorola-telefoner har testats lägre, enligt rapporten.

Europaparlamentet rekommenderar att skolor och klassrum ”ges prioritet till trådbunden internet-anslutning och strikt reglerar skolbarnens användning av mobiltelefoner i skolmiljöer.”

Fransk lag kräver att alla mobiltelefoner som säljs i landet har SAR (strålningsmått, specifik absorptionsnivå, övers. anm.) tydligt märkta samt rekommendationen att användarna begränsar exponering från mobiltelefon mot huvudet med hjälp av ett headset. Den förbjuder även reklam för mobiltelefoner till barn under 14 år och förbud mot att ge eller sälja någon apparat speciellt avsedd för barn under 6 år som sänder ut radiosignaler.

Israel har förbjudit Wi-Fi i förskolor och lågstadieskolors klassrum och begränsar Wi-Fi till en timme om dagen för de yngre barnen.

Belgien har förbjudit försäljningen av mobiltelefoner till barn under 7år.

Vad anser organisationer

Världshälsoorganisationen rapporterar att hittills har ”inga negativa hälsoeffekter fastställts som skulle ha orsakats av mobiltelefoner”. Men WHO varnar också för att ”de elektromagnetiska fält som produceras av mobiltelefoner är klassificerade som möjligt cancerframkallande för människor”, av The international Agency for Research on Cancer.

En hög prioritet på WHO:s forskningsagenda är att utveckla en bättre kunskap om strålningens effekter i livmodern och för små barn.

Den tyska Academy of Pediatrics rekommenderar att föräldrar begränsar barns användning av mobiltelefoner.

American Academy of Pediatrics (AAP) skrev att barn ”påverkas oproportionerligt av alla miljöexponeringar, inklusive strålning från mobiltelefoner”, i ett brev förra året och uppmanade Federal Communications Commission (FCC), en federal myndighet i USA som ansvarar för etermedier, att anta strålningsstandarder som skyddar barn. AAP rekommenderar också att barn under två år inte ska vistas alls vid skärmar.

Vad säger försäkringsbolag

Lloyds of London och Swiss Re, två stora försäkringsbolag, har båda vägrat att ersätta mobiltelefonföretag för hälsorelaterade stämningar av mobiltelefonanvändare.

2010 skrev Lloyds att ”EMF-fall (EMF=elektromagnetiska fält) kan vara mer komplexa än asbestkrav” i sin rapport från 2013 om dess ökande risker. Swiss Re, ett ledande globalt försäkringsbolag, placerar ”oförutsedda konsekvenser av elektromagnetiska fält” i den högsta påverkande kategorin tio år framåt.

Tio sätt att minska den trådlösa strålningen

BabySafeProject.org ger följande tips:

1. Undvik att bära din mobiltelefon på din kropp (dvs i en ficka eller bh).

2. Undvik att hålla en mobiltelefon mot kroppen när den används.

3. Använd din mobiltelefon på högtalarinställning eller med headset.

4. Undvik att använda den trådlösa enheten i bilar, tåg eller hissar.

5. Undvik trådlösa telefoner, särskilt när du sover.

6. När det är möjligt, anslut till Internet med trådbundna kablar.

7. Vid användning av Wi-Fi, anslut bara för att ladda ner och koppla sedan ur.

8. Undvik långvarig eller direkt exponering av Wi-Fi-routrar.

9. Koppla ur Wi-Fi-routern i hemmet när den inte används (det vill säga, vid läggdags).

10. Sov så långt bort från trådlösa apparater som möjligt.

via Varför du ska skydda ditt barn från strålning från mobiltelefon

Fler artiklar

Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

26 juni, 2014 kl. 10:07 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,



Lu Chen
Epoch Times

Kinesiska journalister är numera förbjudna att skriva artiklar som anses ”kritiska” mot regeringen, eller till och med mot företag, utan tillstånd, enligt ett meddelande från Kinas propagandamyndigheter.

Den ansvariga myndigheten för press, publikationer, radio, film och tv, publicerade ett meddelande förra veckan där man förklarade den nya regeln, samt gav åtta exempel på hur man inte får göra.

”Journalister och nyhetsstationer är förbjudna att rapportera kritiskt utan tillåtelse från sina arbetsenheter och förbjudna att skapa webbsidor, kanaler, specialutgåvor och tryckta utgåvor för att publicera kritisk rapportering utan tillåtelse”, stod det i meddelandet.

De som bryter mot förbudet kan få sin journalistlicens indragen eller sin publiceringslicens om det är ett förlag, enligt meddelandet.

Sex av de åtta exempelfallen innefattade journalister som hade försökt utpressa föremålen för deras artiklar.

Den sortens saker inträffar faktiskt inom Kinas förtryckta nyhetsindustri, men analytiker tenderar snarare att skylla på myndigheterna för deras överdrivna restriktioner än journalisternas moraliska skröplighet.

I ett av fallen dömdes Zhou Xiang, en reporter på statliga Maoming Evening News i Guangdongprovinsen till två år och tre månaders fängelse. Zhou stod anklagad för mutbrott, efter att ha tagit emot 26 000 yuan från 13 företag och personer som han tydligen hotade med negativ publicitet om de inte betalade honom pengar.

Oavsett sanningshalten i anklagelserna om journalisters övertramp så har den kinesiska allmänna opinionen inte tagit emot nyheten om det generella förbudet mot ”negativ” rapportering på ett positivt sätt.

”Utpressning är utpressning och kritisk rapportering är kritisk rapportering! Hur kan utpressning leda till ett förbud mot det andra?” frågade sig den kinesiske advokaten Chang Xiaokun på mikrobloggen Weibo.

”Enligt konstitutionen har
medborgarna rätt till yttrandefrihet, vilket innefattar frihet att kritisera. Är inte journalisterna också medborgare? Om kritik inte är tillåten är det ute med nationen!” skrev Song Zude, en välkänd kommentator från nöjesindustrin på sin sida på Weibo.

Mer pessimistiska kineser blev inte överraskade av meddelandet, eftersom förtrycket av media har varit konstant under kommunistpartiet. Meddelandet visade bara på status quo, var deras analys.

Redan innan det nya förbudet har många kinesiska journalister straffats för negativ rapportering kring många olika ämnen. Pekingbaserade journalisten Xiang Nanfu, som skrev för sajten Boxun, som har sin bas utanför Kina, greps förra månaden, misstänkt för att ha ”startat bråk och provocerat fram problem”.

Enligt kommunistpartiets medier ska Xiang ha publicerat ”falska” nyheter som ”förtalade Kina” och ”lurade det kinesiska folket”. Boxun utmålades som en ”reaktionär” sajt. Boxun rapporterar mycket om människorättskränkningar mot petitionärer och andra marginaliserade grupper i Kina.

Andra reportrar har helt enkelt straffats för att de har gjort sina jobb. Inför 25-årsdagen av massakern på Himmelska fridens torg, greps reportrarna Xin Jian och Vivian Wu för att ha intervjuat den välkände människorättsadvokaten Pu Zhiqiang, som nu själv även är gripen och riskerar ett långt fängelsestraff.

via Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

Kinesisk smartphone kommer förinstallerad med spionprogram

19 juni, 2014 kl. 09:29 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kina, Teknik | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,


Joshua Philipp
Epoch Times

De som letar efter en billig smartphone kan få mer än vad de hade räknat med om de satsar på en kinesisk telefon. Det tyska säkerhetsföretaget G Data har hittat en kinesisk smartphone som säljs med spionmjukvara redan installerade.

Det handlar om Generic Star N9500, som har en femtumsskärm, dubbla kameror och fyrkärnig processor. Dessutom innehåller den spionprogrammet Uupay.D, som stjäl information från telefonen och skickar tillbaka den till en server i Kina.

”Möjligheterna med det här spionprogrammet är närmast obegränsade”, skrev Christian Geshkat, G Datas produktchef för mobillösningar, i en bloggpost.

Med spionprogrammet kan telefonen samla in personlig information, lyssna på telefonsamtal, stjäla dina banklösenord, läsa dina email, sms och kinesiska hackers kan även fjärrstyra din kamera och mikrofon.

Telefonen tillverkas i Kina och säljs på Amazon och eBay för dryga tusenlappen.

Förutom integritetskränkningen så kan den insamlade informationen användas av brottslingar för bankbedrägerier, kreditkortsbedrägerier och olika nätbluffar.

Spionprogrammet är maskerat som en Google Play-tjänst som är i gång i bakgrunden utan att användaren vet om det. Det kan även installera ny mjukvara utan att användaren vet om det.

Geschkat skrev att de började undersöka telefonen efter att en av deras kunder sagt att den utlöste ett larm i ett datorsäkerhetsprogram.

Företaget hittade spionprogrammet Uupay.D i telefonens firmware, det grundläggande lagret med kod som interagerar med hårdvaran. Google Play-ikonen som den gömmer sig bakom kan inte avaktiveras eller tas bort.

Enligt Geschkat är det i nuläget okänt vart den stulna informationen tar vägen, och hur den används.

via Kinesisk smartphone kommer förinstallerad med spionprogram

Kina dömer Hongkong-redaktör till tio års fängelse

12 maj, 2014 kl. 07:48 | Publicerat i böcker, censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Tidigare redaktören för tidningen Ming Pao i Hongkong, Kevin Lau, talar i en video för Kevin Lau Concern Group där han manar Hongkongpolisen att få tag i de huvudansvariga bakom attacken mot honom. Lau attackerades och knivhöggs i Hongkong förra månaden. (Foto: Skärmdump/Mingpao.com/Epoch Times)

Epoch Times Sverige

En domstol i Shenzhen, södra Kina, dömde under onsdagen en bokförlagsredaktör i Hongkong till 10 års fängelse för att ha publicerat en bok som starkt kritiserar kommunistpartiets ledare Xi Jinping, sade hans advokat till Radio Free Asia RFA.

79-årige Yiu Mantin, förlagsredaktör för Hong Kong’s Morning Bell Press, dömdes för ”smuggling” sade hans tidigare advokat, Ding Xikui, till radiokanalen.

Yius son, Edmond Yiu, är upprörd över domen. Aktivister och släktingar tror att domen är kopplad till Yiu Mantins arbete med den kontroversiella boken ”Xi Jinping: China’s Godfather” av Yu Jie.

Edmund Yiu säger att de kommer att överklaga domen eftersom bevisen är bristfälliga.

Vid Yius gripande berättade Yu Jie för RFA att förlagsredaktören mottagit hotfulla telefonsamtal innan hans resa, där man varnade honom för att publicera boken. Yu, som också skrivit ”China’s Best Actor: Wen Jiabao”, sade att den som ringde beskrev hans bok som ”extremt känslig” och sade till Yiu att den inte får publiceras. Man hotade att även ge sig på honom och hans familj om han inte följde uppmaningen.

Den nyligen etablerade Independent Commentators’ Association, en organisation som har till uppgift att bevaka pressen, säger att de är oroliga att Yius långa fängelsestraff kommer att negativt påverka medieklimatet i den forna brittiska kolonin.

Epoch Times har tidigare rapporterat om hur åsikts- och pressfriheten har försämrats i Hongkong på grund av påtryckningar från det Kinesiska kommunistpartiet. I februari utsattes en tidigare chefredaktör för Hongkongtidningen Ming Pao för en våldsam knivattack.

Journalister och politiska kommentatorer säger att självcensur börjar bli allt vanligare i medier och bokförlagsbranschen i Hongkong för att inte stöta sig med ledarna i Peking.

via Kina dömer Hongkong-redaktör till tio års fängelse

Kinesisk journalist tvingad till TV-bekännelse

11 maj, 2014 kl. 07:32 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Epoch Times

Gao Yu, en välkänd kinesisk journalist, visades nyligen upp i ett klipp på nationell TV, där hon erkände att hon läckt statshemligheter till utländska medier. Händelsen ses av många som ett frontalangrepp på kinesiska journalister och det förödmjukande erkännandet har fått kommentatorer att dra paralleller till kulturrevolutionen.

Den 70-åriga prisbelönta veteranjournalisten Gao Yu hade varit försvunnen en halv månad när hon dök upp på statliga CCTV den 8 maj. Hon satt med poliser i ett litet rum i en orange fångväst och verkade nervös när hon sade att hon ”djupt ångrade” sina handlingar och var ”villig att acceptera lagliga påföljder”.

”Det jag gjorde var olagligt och skadade statens intressen. Det var mycket fel. Jag accepterar den här läxan och erkänner min skuld”, sade hon.

Det har inte offentliggjorts vad hon ska ha läckt, men många tror att det är det ökända ”Dokument 9” som fick stor uppmärksamhet i fjol. Det publicerades först av Hongkongbaserade Ming Jing i augusti och innehöll direktiv från kommunistpartiets centrala propagandadepartement till kinesiska universitet. De skulle avhålla sig från att ta upp sju ämnen: Universella värden, pressfrihet, medborgerliga rättigheter, civilsamhälle, kommunistpartiets misstag genom historien, oberoende rättssystem och ”den borgerliga eliten”.

Många analyser såg detta dokument och den kampanj som följde som ett steg tillbaka. Nu ses gripandet och straffandet av Gao Yu som en öppen attack på Kinas press. Kommentatorn Bao Tong sade att det fanns flera ”bisarra saker” med anklagelserna mot Gao.

”Om man är brottslig för att man samlar in och förmedlar information, varför har vi då alls journalistik?” frågade han.

Gao har arbetat inom Kinas mediaindustri sedan 1979 och har två gånger tidigare dömts till fängelse för att hennes rapportering har misshagat regimen. Första gången var när hon rapporterade om  studentrörelsen på Himmelska fridens torg 1989, då hon satt fängslad i ett år, och den andra gången var i oktober 1993 för att ha ”publicerat statshemligheter”. Hon släpptes 1999 på grund av hälsoskäl. Gao har vunnit flera internationella journalistpriser för sin rapportering.

Hennes framtvingade erkännande är inte ensamt i sitt slag på senare tid. Entreprenören Charles Xue, som skarpt kritiserat kommunistpartiet och hade många följare på nätet, utsattes för något liknande i september då han tvingades erkänna på TV att han hade gått till prostituerade. Även reportern Chen Yongzhou tvingades erkänna på CCTV, men i hans fall handlade det om påstådda mutor.

Den här sortens erkännanden användes utbrett under kulturrevolutionen på 60- och 70-talet. De tjänar både till att förödmjuka individen i fråga och att varna andra.

Rapportering av Lu Chen

via Kinesisk journalist tvingad till TV-bekännelse

   Mer i detta ämne

Kinesisk mikrobloggare inför rätta för ”ryktesspridning” enligt kontroversiell lag

16 april, 2014 kl. 09:25 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Epoch Times

Den redan ökända lagen som förbjuder ”ryktesspridning” på internet i Kina prövas nu för första gången rättsligt. Det är mikrobloggaren Qin Zhihui som åtalas för ”förtal” och för att ”skada samhället”. Målet har dock lett till mycket kritik på nätet mot den här lagen, som många anser existerar bara för att förhindra att information som är obekväm för regimen sprids.

Qin, som kallas ”Qin Huohuo” på nätet greps i augusti förra året av polisen i Peking för att ha spridit ”icke sanningsenlig information” på sociala medier. Qin har erkänt åtalspunkterna.

Kommentatorer gör dock gällande att det inte är sanningen som det Kinesiska kommunistpartiet värnar om, utan att få bort obekväma kommentarer om korruption och andra sociala problem från nätet.

– Myndigheterna missbrukar faktiskt sin makt för att nå målet att rensa och styra internet, sade den USA-baserade kinesiske medieforskaren Wen Yuchao.

Qin greps efter att regimen hade meddelat sin avsikt att ”fundamentalt utrota internetrykten”. Bland annat införde man en regel som säger att den som postar ”falsk information”, som sedan ses av över 5 000 personer eller sprids vidare mer än 500 gånger kan åtalas, beroende på vilken påverkan det hela har haft på samhället.

Qin ska enligt åklagaren ha postat mer än 3 000 ”rykten” på nätet som fått mycket uppmärksamhet och lett till negativa kommentarer om regeringen, ”vilket allvarligt skadat samhället”.

Bland det som Qin har spridit, och som åklagarsidan hävdar är falskt, är att regimen gav 200 miljoner yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) i kompensation, men bara till utländska offer, i en kinesisk tågolycka 2011. Han har även anklagat välkända offentliga personer för korruption, som till exempel medieentreprenören Yang Lan.

Inga personer har dock stämt Qin, utan det är åklagarmyndigheten som direkt åtalar honom för ”förtal” och för att ”skada samhället”. Men enligt kinesisk lag kan en regering inte utsättas för förtal, som i fallet med järnvägsolyckan. Och att ”skada samhället” innebär enligt lagen att man orsakar direkt skada. Här kan det högst handla om indirekt skada.

– Om Qin Huohuo levde i ett demokratiskt land skulle han så klart kunna bli stämd och få betala ersättning och be om ursäkt, men det vore omöjligt för staten att åtala någon som honom, sade Wen Yuchao.

Qin har inte bara erkänt sin skuld, utan även offentligt uttryckt sin ånger och tackat samhället, domstolen, polisen, medier, sina föräldrar och andra, vilket statliga medier har gett stor uppmärksamhet. Detta tros vara ett sätt att försöka få ett mildare straff.

”Det är helt och hållet mitt fel att jag står här idag. Jag hoppas att mitt fall kan tjäna som en varning till andra att inte göra sådana dumma saker som jag har gjort”, sade han i sitt uttalande inför rätten.

Wen Yunchao menar att Qin inte hade något val med tanke på den press han befann sig under.

– Dessutom behövde myndigheterna att Qin visade upp en sådan attityd för att visa hur framgångsrik deras kampanj mot internet har varit, sade han.

På internet har dock många pekat på att de kinesiska myndigheterna regelbundet sprider falsk information utan att straffas. Som exempel nämndes att statsledningen i Lanzhou förklarat att vattnet i staden var säkert att dricka trots att det innehöll mer än 20 gånger så mycket bensen som är tillåtet, och att man regelbundet ljuger om dödssiffror i epidemier och olyckor.

Två kommentarer som fick stor spridning löd: ”Lagen tjänar bara dem med makt”, och ”Regeringen får sprida rykten, men inte folket”.

Rapportering av Lu Chen.

via Kinesisk mikrobloggare inför rätta för ”ryktesspridning” enligt kontroversiell lag

 

   Mer i detta ämne

Mobilens blåa ljus gör dig sömnlös

11 april, 2014 kl. 07:41 | Publicerat i hälsa, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Vetenskap | Lämna en kommentar

Av Malin Ljung

Att vara uppkopplad mot en skärm två timmar före läggdags stör din nattsömn och ökar risken för att drabbas av cancer, diabetes och hjärtinfarkt.

Enligt en undersökning från Hertfordshire lider så många som 6 av 10 britter av sömnbrist, vilket är en ökning med 50 procent på bara ett år. Forskare kopplar nu samman detta med att användandet av läsplattor och smarttelefoner ökat radikalt under samma period.

– Det är mycket oroande, säger professor Richard Wiseman till The Telegraph.

En ny undersökning från Hertfordshire universitet i Storbritannien visar att hela 6 av 10 britter lider av sömnbrist, och forskare ser ett samband med smarttelefoner, datorer och läsplattor. Antalet sömnstörda har nämligen ökat med 50 procent på bara ett år, samtidigt som användandet av läsplattor och telefoner ökat, skriver The Telegraph.

Enligt undersökningen får 60 procent av britterna mindre än sju timmar sömn per natt vilket medför att de ligger i riskzonen för att drabbas av diabetes, cancer och hjärtinfarkt.

Kroppen luras av ljuset

Just användandet av exempelvis en padda gör dessutom att kroppen luras att tro att det är morgon via sitt blåa ljus. Det blåa ljuset finns annars i morgonljus, forskarna tror att man kan lura kroppen att skynda på ämnesomsättningen och störa sömnen när man tittar på en skärm strax innan läggdags.

Läs mer: Mobilens blåa ljus gör dig sömnlös | Hälsa | Expressen

Grattis! :-) – Epoch Times vann 16 priser på tidningskonferens i New York

8 april, 2014 kl. 07:59 | Publicerat i IT, Telekom och Media | Lämna en kommentar

Ivan Pentchoukov
Epoch Times

Epoch Times reportrar, fotografer och formgivare vann 16 utmärkelser på den årliga New York Press Associations motsvarande Svenska journalistförbundet konferens som hölls den 4 och 5 april i New York.

Sex av utmärkelserna var förstapriset, inklusive toppriser för den totala kompetensen inom fotografi, design och reklam.

Epoch Times reportrar Joshua Philipp och Zachary Stieber vann andraplatsen för respektive bästa feature-serien och fördjupad rapportering.

Philipp har bevakat rättegången och domen mot den tidigare politikern och New Yorks comptroller (motsvarande chefsrevisor) John Liu och hans medhjälpare samt John Lius kopplingar till det kinesiska kommunistpartiet.

Stieber undersökte och rapporterade om New Yorks tunnelbanesystem och jämförde den med de i större städer runt om i världen.

– Priserna är naturligtvis ett stort erkännande från våra kollegor i branschen och en uppmuntran för alla på Epoch Times. Jag vill bara påpeka att utmärkelserna är en naturlig följd av ett oavbrutet och mycket hårt arbete under det gångna året, sade John Nania, Epoch Times chefredaktör i New York.

Nania fortsatte:

– Vi är inte fokuserade på att vinna utmärkelser i sig. Vår fokus ligger på att ge en bättre och bättre produkt till våra läsare, och det finns ingen tanke på att någon ska ta det lugnt nu. Vi kommer att fortsätta att driva framåt för att ge våra läsare något bättre med varje artikel, varje foto och varje del av design, varje dag.

New York Press Association representerar mer än 900 tidningar i hela staten.

Tidigare vd för Microsoft varnar för hälsorisker med trådlös teknik

20 februari, 2014 kl. 15:57 | Publicerat i Barn, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar

”Låt inte barnen vara nära uppkopplad mobil eller läsplatta”

Susanne Larsson
Epoch Times

I en artikel i Vitality Magazine varnar Frank Clegg, tidigare vd för Microsoft i Kanada, för det som han kallar för ”det osynliga hotet” från den trådlösa tekniken. Idag arbetar han med att informera allmänheten om hälsoriskerna och hur man bäst skyddar sig från strålning. Barnen ska inte vistas i närheten av mobiltelefoner eller läsplattor, manar han.

Frank Clegg som i många år lett världens största företag inom trådlös teknik, leder idag den kanadensiska motsvarigheten till den svenska Strålskyddsstiftelsen, Canadians for Safe Technology (C4ST).

Under årens lopp har Frank Clegg fått bekräftat från människor han mött hur deras hälsa påverkats negativt av elektromagnetisk strålning och hur hälsan förbättrats när de vidtagit åtgärder för att slippa strålning i sin närmiljö.

I artikeln berättar han också om hur flera länder sett över sina rekommendationer och lagar kring den trådlösa tekniken sedan WHO för tre år sedan bedömde att strålningen skulle kunna orsaka cancer.

Människor har olika känslighet för strålning, men för barn och foster kan strålning allvarligt påverka hjärnans utveckling, menar Frank Clegg som anser att barnen aldrig ska vara i närheten av en uppkopplad mobiltelefon eller elektronisk läsplatta.

I artikeln hänvisar han till en nyligen publicerad studie från Yale Medical Group som visat på risker för exponering under graviditeten.

I studien har Hugh S. Taylor, professor vid Yale Medical Group, och hans medarbetare sett att möss som utsatts för exponering av mobiltelefonstrålning i livmodern senare utvecklat beteendeproblem som liknar ADHD.

Strålskyddsmyndigheten i Sverige skriver i ett öppet brev som publicerats på dess hemsida till landets skolor att ”det finns inga vetenskapligt grundade misstankar om hälsorisker med radiovågorna från trådlösa datornätverk”.

Myndigheten anser därför att det inte finns strålskyddsskäl för att undvika att installera trådlösa datornätverk i skol- eller hemmiljö.

Brevet skrevs i oktober förra året med anledning av att Strålskyddstiftelsen informerat landets skolor och förskolor för riskerna med användning av trådlösa datornätverk, datorer och surfplattor i barnens närmiljöer.

Mona Nilsson från Strålskyddsstiftelsen säger till Epoch Times att hon förstår att de motstridiga budskapen kan verka förvillande och uppmanar alla att själva granska den forskning som finns om risker med den trådlösa tekniken.

– Jag försäkrar att det finns omfattande vetenskapliga belägg för hälsorisker samt att allt fler experter nu varnar för en folkhälsokatastrof till följd av den trådlösa tekniken, säger Mona Nilsson.

– Vi hör ständigt om hur ADHD, sömnproblem, psykisk ohälsa och cancer ökar. Den trådlösa tekniken måste förbjudas i skolorna. Allmänheten måste få information om de stora hälsoriskerna med trådlös teknik.

Fakta om Strålsäkerhetsmyndigheten och Strålskyddsstiftelsen

  • Strålsäkerhetsmyndigheten lyder under regeringen och tillhör Miljödepartementets ansvarsområde. De har ett samlat ansvar inom områdena strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning, nu och i framtiden.
  • Strålskyddsstiftelsen är en fristående, ideell insamlingsorganisation som arbetar för en miljö där varken människor, djur eller växter riskerar att skadas av den mänskligt producerade elektromagnetiska strålningen, på kort eller lång sikt.

Källor:

….

via Tidigare vd för Microsoft varnar för hälsorisker med trådlös teknik

Mer i detta ämne:

Frankrike vill skydda barnen från wifi

18 februari, 2014 kl. 17:02 | Publicerat i Barn, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Samhälle, Teknik | Lämna en kommentar

Ny lag ska begränsa användningen av wifi på dagis och skolor

Susanne Larsson
Epoch Times

Franska nationalförsamlingen har röstat ja till ett lagförslag som förbjuder användningen av wifi på förskolor och fastslår samtidigt att wifi i skolorna ska stängas av när det inte används. Även reklam för trådlösa kommunikationsprodukter, som exempelvis surf- och läsplattor till barn under 14 år ska förbjudas.

Det är överenskommelse mellan de gröna och socialisterna som har resulterat i den nya lagen som syftar till begränsa strålningen i miljöer där barn vistas.

Frankrike är ett av de länder i Europa som ligger i framkant när det gäller att skydda allmänheten mot strålning. Förra året kom en rekommendation i den franska skollagen om att alla skolor ska prioritera fasta nätverk framför trådlösa.

Den svenska Strålsäkerhetsmyndigheten har en helt annan uppfattning när det gäller trådlösa nätverk och anser att det saknas vetenskapliga bevis för att strålning skulle vara förenad med hälsorisker, vilket det låtit meddela landets skolor i ett brev i höstas.

Vid Strålskyddstiftelsen som arbetar för att informera om strålningens risker gläds man åt den nya franska lagen och hoppas den kan leda till att även de ansvariga i Sverige vidtar åtgärder för att skydda allmänheten mot strålningsriskerna från trådlös teknik.

– Det finns omfattande belägg för att strålningen från trådlös teknik orsakar cancer och en lång rad andra hälsorisker och det är bråttom att lagen skärps även här. Ledande medier i Frankrike har under flera år återkommande beskrivit riskerna vilket bäddat för politiska initiativ, till skillnad från i Sverige där ledande media nästan uteslutande okritiskt återgett myndigheternas felaktiga budskap, säger Mona Nilson, vice ordförande vid Strålskyddsstiftelsen.

via Frankrike vill skydda barnen från wifi

Mer i detta ämne:

Nästa sida »

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.