II. Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

28 februari, 2015 kl. 07:31 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kina, Kropp & Sinne, mänskliga rättigheter, Miljöfrågor, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Föreslagen antiterrorlag i Kina legitimerar människorättskränkningar

Den kinesiska regimen håller på att stifta sina egna antiterrorlagar, officiellt för att bekämpa terrorism. Men i Human Rights Watchs ögon är det hela helt enkelt en taktik för att legitimera människorättskränkningar i landet.

”Det har förekommit ohyggliga attacker på människor i Kina, och regeringen har en plikt att svara på dem och skydda befolkningen. Men i sin nuvarande form är den här lagen knappast mer än en licens att begå människorättskränkningar”, skrev Sophie Richardson, som är chef för Human Rights Watchs Kinabevakning. ”Lagförslaget måste arbetas om i grunden och skrivas i enlighet med internationella juridiska standarder.”

Den föreslagna kinesiska lagstiftningen, som publicerades i november i förra året, efterfrågar konsultation med allmänheten, inrättandet av ett antiterroristcentrum och införandet av en mekanism för att dela information mellan olika departement och med internationella antiterroristorganisationer.

Ett av problemen som Human Rights Watch pekar på är den mycket breda och vaga definitionen av ”terrorism” i lagförslaget, som slår fast att alla tankar, tal och handlingar som försöker ”påverka nationell politik” är att beteckna som terrorism. Enligt den definitionen skulle all form av politisk opinionsbildning för att ändra på en viss politik kunna anklagas för att vara terrorism.

”Ju större område som lagen omfattar, desto lättare är det att hitta beteenden och kommentarer som utgör lagbrott”, sade Zhao Yuanming, en erfaren kinesisk juridikexpert i en intervju med New York-baserade New Tang Dynasty Television.

 

Föroreningar tvingar bort gravida kvinnor från by i Kina

Invånarna håller alla sina fönster och dörrar stängda hela dagarna i samhället Daliuying i Henanprovinsen i centrala Kina. Det är det minsta man kan göra för att undvika den förskräckligt sura luften.

Dricksvattnet verkar ännu värre, och ser ut som stärkelse. Ån har en rödgul färg. Själva boven i dramat till föroreningarna är en läkemedelsfabrik några kilometer från Daliuying.

”Att leva här är väldigt deprimerande. Det är föroreningar från morgon till kväll. Vi vågar inte gå ut på grund av lukten. När vi väl går ut kan jag inte hålla mina ögon öppna”, sade en invånare i samhället Daliuying, en förort till staden Nanyang i Henanprovinsen, till statliga China Central Television (CCTV)

 

Kina tvingar internetanvändare att registrera sig med sina riktiga namn

Kina kommer att ”noggrant genomföra” ett länge omdiskuterat system som innebär att man måste registrera sig med sitt riktiga namn på internet från och med 2015. Det här är det senaste försöket från myndigheterna att sätta stopp för ett vildvuxet medium som ofta gör narr av landets regim.

Genom att tvinga kinesiska internetanvändare att registrera sina aktiviteter på nätet under sitt riktiga namn kommer det redan mycket lilla utrymmet för yttrandefrihet att ytterligare begränsas, enligt analytiker. Det här beslutet meddelades av det statliga internetinformationskontoret den 13 januari, och har sedan förmedlats på bred front till allmänheten via statliga medier.

Tanken har dryftats i maktens salar i Kina i över två år. Myndigheterna menar att om man kräver att folk registrerar sig med sina riktiga namn och identifikationsnummer på de stora internetplattformarna kommer man förhindra att de begår ”internetbrott”.

Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

27 februari, 2015 kl. 07:05 | Publicerat i censur, Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle, Utan kategori | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Populär bloggare gripen i Kina

En bloggare i södra Kina, som även utövar den förföljda andliga metoden Falun Gong, har förts bort av kommunistpartiets myndigheter, enligt rapportering av kinesiskspråkiga medier utanför Kina. Han hade en lång historia av att skriva om politiskt känsliga ämnen.

Den 29-årige bloggaren som är känd under sitt användarnamn på mikrobloggen Sina Weibo, ”Huaxia Zhengdao”, som betyder ungefär ”Kina på en rättfärdig väg”, hade fått många följare, och kommenterade den nuvarande politiska situationen i Kina och förföljelsen av Falun Gong.

Han försvann från nätet den 3 februari, enligt New Tang Dynasty Television (NTD).

 

Kinas utbildningsminister vill förbjuda västerländska tankar och läroböcker

Ett antal kommentarer från Kinas utbildningsminister, Yuan Guiren, har gjort många fritänkande personer i Kina oroliga: Enligt Yuan ska läroböcker och tankar från västerlandet hållas utanför kinesiska skolor.

”Vi måste åstadkomma en bättre hantering för att använda västerländska originalläromedel”, sa Yuan vid ett möte med representanter från universitet från hela Kina, enligt nyhetsbyrån Xinhua. ”Material som förespråkar västerländska värderingar är förbjudna i våra klassrum.”

Vidare sade han bland annat: ”Verbala angrepp eller förtal av partiledare, eller diskussioner som demoniserar socialism ska aldrig förekomma i klassrummen.”

 

Fängslad kinesisk människorättsadvokat förlamad efter tortyr

Wang Yonghang, som utsetts till en av Kinas tio främsta människorättsadvokater, är nu förlamad från midjan och neråt som ett resultat av långvarig tortyr i ett kinesiskt fängelse. Det skrev människorättsadvokaten Tang Jitian på den populära kinesiska sociala sajten Weixin den 14 januari.

”Wang Yonghang, som nu är 42 år gammal, har förföljts sedan juni 2009, då han försvarade Cong Rixu i en rättegång, och den hemliga ordern om att han skulle förföljas kom från Zhou Yongkang, förre chefen för det politisk-rättsliga utskottet”, skrev Tang.

Politisk-rättsliga utskottet är det partiorgan som styr alla aspekter av Kinas rättssystem, inklusive polis, domstolar, åklagare, advokater, fängelser och arbetsläger. Tidigare leddes det av den nu avsatte och åtalade Zhou Yongkang, som då var en av Kinas mäktigaste och mest fruktade personer.

”Wang dömdes i hemlighet till sju års fängelse i november (2009). På grund av den grymma förföljelsen läkte aldrig såret i hans ben”, skrev Tang. ”I fem år har det droppat vatten, blod och var från såret. Nu har han symptom på tuberkulos och är förlamad från midjan och neråt.”

 

 

Kinas budskap till Hongkong: Ni får rösta, vi väljer ut kandidaterna

21 september, 2014 kl. 14:36 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,


George Chen

Sjutton år efter att man har återtagit kontrollen över Hongkong med löfte om allmän rösträtt för territoriet har Peking gjort systemet med där en person har en röst meningslöst genom att själv förbehålla sig rätten att välja kandidater. Medan Hongkong fortfarande är i chock över denna vändning i demokratiseringstrenden undrar det internationella samfundet över Hongkongs framtid och ställning i världen.

1997 återvände Hongkong till Folkrepubliken Kina med löfte om gradvis övergång till ett representativt styre. 2010 väckte Kina Hongkongbornas hopp genom att säga att man kunde komma att införa allmän rösträtt i valet 2017, och att detaljerna skulle arbetas fram senare. Li Fei, en högt uppsatt tjänsteman inom den nationella folkkongressen, lade fram planen den 31 augusti och nyheterna kom som en chock för Hongkongborna: Kina skulle i praktiken gå igenom kandidaterna till positionen som Hongkongs högsta exekutiva ledare och begränsa den slutliga listan till två eller tre, vilket innebär att många av Hongkongs sju miljoner invånare inte får rätt att rösta på en kandidat som representerar en sida de gillar.

Det här draget har skadat Kinas internationella trovärdighet. Kina är redan världens näst största ekonomi och har gjort utfästelser om att vara en mer ansvarstagande maktfaktor på den internationella scenen. Om Peking så lätt kan bryta sitt löfte till Hongkong måste resten av världen undra om den kinesiska regeringen tänker leva upp till andra internationella åtaganden.

Långt innan överlämnandet 1997 publicerade People’s Daily, Kinesiska kommunistpartiets språkrör, en artikel, den 18 mars 1993. Där citerades Lu Ping, som då var högste tjänsteman med ansvar för Hongkong och Macao: ”Om Hongkong utvecklar demokrati i framtiden är en fråga som helt faller inom ramen för Hongkongs självstyre. Centralregeringen kommer inte att lägga sig i.”

”Ett Två” nära sammanbrott

Mer än 20 år efter Lu Pings löfte till Hongkong riskerar nu systemet med ”ett land, två system”, som Kinas förre högste ledare Deng Xiaoping tog fram, att kollapsa på grund av de ökade störningarna, direkta eller indirekta, från Peking. Det sker på olika plan, från lokala val av lagstiftare till pressfrihet, som i flera årtionden allmänt setts som ett av Hongkongs kärnvärden, vid sidan av lagstyre.

”Ett land, två system” antydde att medan det kinesiska fastlandet skulle förbli socialistiskt så kunde kapitalistisk demokrati samexistera i andra delar av Kina, som i Taiwan efter en återförening med det kommunistiska Kina. Den taiwanesiska regeringen har upprepade gånger avvisat ett sådant politiskt koncept sedan 1971, när FN erkände folkrepubliken som Kinas enda regering, och Taiwans ledare förkastade ett system med delad representation.

Hongkongs prodemokratiska rörelse Occupy Central – som kämpar för ett system med ”en person, en röst” och allmän rösträtt enligt internationell standard snarare än de så kallade kinesiska särdrag som låter Peking gå igenom kandidaterna – har iscensatt en banbrytande protest mot Pekings meddelande om valet 2017.

Historiskt sett har Hongkong varit mer än bara ett finanscentrum; det har spelat en nyckelroll i politiska reformer och utveckling i modern kinesisk historia. Sun Yat-san, den kinesiska republikens grundare, tog examen från University of Hong Kong, en av de äldsta och mest prestigefyllda akademiska institutionerna i Asien. Många kinesiska befattningshavare och akademiker trodde förut att Hongkong skulle bli en förebild för framtida relationer mellan Kina och Taiwan, i hopp om att de två kunde förenas någon gång under ett liknande ”ett land, två system”-arrangemang.

I och med Pekings ställningstagande att bara två eller tre kandidater – troligen kandidater som partiet kan lita på när det gäller att vara lojala mot centralregeringen – att ställa upp i valet till Hongkongs chief executive i valet 2017, så försvinner det sista och kanske mest möjliga hoppet om ett progressivt närmande till att odla demokratiska värden på kinesisk mark.

Den yngre generationens reaktion på nätet på Pekings hittills tuffaste kontroll över Hongkongs valreformer visar att Kina kan få arbeta hårdare när det gäller att vinna det taiwanesiska folkets förtroende i hopp om en återförening med moderlandet i framtiden.

Peking insisterar på att stoppa allmän rösträtt. Kanske har Kina en djupare oro inför att västerländsk demokrati ska slå rot i Hongkong, på kinesisk mark, och utgöra en fyrbåk för demokratiivrare på fastlandet. Det gäller särskilt i de mest utvecklade städerna, som Guangzhou och Shanghai, där en snabbt växande medelklass har en stark vilja till social rättvisa och politiska reformer för att skydda lokalbefolkningens intressen. Kina, under partiledaren Xi Jinping, genomdriver nu en antikorruptionskampanj för att försöka rena kommunistpartiet och förlänga dess styre.

Å andra sidan tystar man dissidenter och demokratiaktivister och förtrycker det fria ordet på internet, under förevändningen att man bevarar den inhemska freden och stabiliteten. Med tanke på genomströmningen av idéer mellan Hongkong och fastlandet skulle det ha en omstörtande effekt på Kina om Hongkong fick välja kandidater som partiet inte hade valt ut.

Men att trycka ner Hongkongbornas strävan genom att förneka dem allmän rösträtt kanske inte ger den fred och stabilitet som alla vill ha.

Inte vilken kinesisk stad som helst

Occupy Central-rörelsen, som hotar att blockera affärsdistriktet, kan skapa en situation där både Peking och Hongkong förlorar. Rörelsens styrka ska inte underskattas.

Rörelsen handlar inte bara om hur många människor som faktiskt ockuperar gatorna; den sänder även en klar signal till Hongkong och Peking att det finns personer som kommer att kämpa hårt för Hongkongs kärnvärden såsom de står beskrivna i den kinesisk-brittiska deklarationen: ”Rättigheter och friheter, inklusive individens rättigheter, yttrande-, press-, mötes-, förenings-, rese-, rörelse- och korrespondensfrihet, strejkrätt, rätt att välja sitt yrke, akademisk frihet och trosfrihet ska vara garanterade av lagen i Hongkongs särskilda administrativa region. Privat egendom, ägande av företag, arvsrätt och utländska investeringar ska skyddas av lagen.” – de är vad det verkligen innebär att vara en medborgare i Hongkong.

Professor Benny Tai på University of Hongkong, som också är en av grundarna av och har en nyckelroll i ledningen i Occupy Central, förklarade att rörelsen redan har märkt ut en ny ”era av civil olydnad” för Hongkong, och att detta bara är början. Den politiska vägen för Hongkong under de kommande åren, eller rentav årtiondena, kan komma att bli avsevärt skakigare.

Många i väst, såväl som på fastlandet, frågar ofta: ”Efter alla de där debatterna, motgångarna och protesterna, vad vill Hongkongs folk egentligen att Hongkong ska vara?” Hongkongs förre chefssekreterare Anson Chans svar är att Hongkong inte borde bli ”som vilken kinesisk stad som helst”, åtminstone inte nu. Hongkong kan fortfarande göra en enorm skillnad både för sig själv och för Kina på den internationella scenen om dess invånare kan fortsätta att stå upp för samhällets kärnvärden.

Pekings rekommenderade ”allmän rösträtt med kinesiska särdrag”, där man begränsar kandidatlistan till de som kommer att lyda kommunistpartiets order, skulle göra Hongkong till ”vilken kinesisk stad som helst”, såsom Chan fruktar. Hongkongs folk vill behålla sin egen identitet och forma sitt eget öde trots att man är en del av Kina.

George Chen är ekonomiredaktör och kolumnist på South China Morning Post i Hongkong. Åsikter som uttrycks i denna artikel är författarens egna och reflekterar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

via Kinas budskap till Hongkong: Ni får rösta, vi väljer ut kandidaterna

Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

26 juni, 2014 kl. 10:07 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,



Lu Chen
Epoch Times

Kinesiska journalister är numera förbjudna att skriva artiklar som anses ”kritiska” mot regeringen, eller till och med mot företag, utan tillstånd, enligt ett meddelande från Kinas propagandamyndigheter.

Den ansvariga myndigheten för press, publikationer, radio, film och tv, publicerade ett meddelande förra veckan där man förklarade den nya regeln, samt gav åtta exempel på hur man inte får göra.

”Journalister och nyhetsstationer är förbjudna att rapportera kritiskt utan tillåtelse från sina arbetsenheter och förbjudna att skapa webbsidor, kanaler, specialutgåvor och tryckta utgåvor för att publicera kritisk rapportering utan tillåtelse”, stod det i meddelandet.

De som bryter mot förbudet kan få sin journalistlicens indragen eller sin publiceringslicens om det är ett förlag, enligt meddelandet.

Sex av de åtta exempelfallen innefattade journalister som hade försökt utpressa föremålen för deras artiklar.

Den sortens saker inträffar faktiskt inom Kinas förtryckta nyhetsindustri, men analytiker tenderar snarare att skylla på myndigheterna för deras överdrivna restriktioner än journalisternas moraliska skröplighet.

I ett av fallen dömdes Zhou Xiang, en reporter på statliga Maoming Evening News i Guangdongprovinsen till två år och tre månaders fängelse. Zhou stod anklagad för mutbrott, efter att ha tagit emot 26 000 yuan från 13 företag och personer som han tydligen hotade med negativ publicitet om de inte betalade honom pengar.

Oavsett sanningshalten i anklagelserna om journalisters övertramp så har den kinesiska allmänna opinionen inte tagit emot nyheten om det generella förbudet mot ”negativ” rapportering på ett positivt sätt.

”Utpressning är utpressning och kritisk rapportering är kritisk rapportering! Hur kan utpressning leda till ett förbud mot det andra?” frågade sig den kinesiske advokaten Chang Xiaokun på mikrobloggen Weibo.

”Enligt konstitutionen har
medborgarna rätt till yttrandefrihet, vilket innefattar frihet att kritisera. Är inte journalisterna också medborgare? Om kritik inte är tillåten är det ute med nationen!” skrev Song Zude, en välkänd kommentator från nöjesindustrin på sin sida på Weibo.

Mer pessimistiska kineser blev inte överraskade av meddelandet, eftersom förtrycket av media har varit konstant under kommunistpartiet. Meddelandet visade bara på status quo, var deras analys.

Redan innan det nya förbudet har många kinesiska journalister straffats för negativ rapportering kring många olika ämnen. Pekingbaserade journalisten Xiang Nanfu, som skrev för sajten Boxun, som har sin bas utanför Kina, greps förra månaden, misstänkt för att ha ”startat bråk och provocerat fram problem”.

Enligt kommunistpartiets medier ska Xiang ha publicerat ”falska” nyheter som ”förtalade Kina” och ”lurade det kinesiska folket”. Boxun utmålades som en ”reaktionär” sajt. Boxun rapporterar mycket om människorättskränkningar mot petitionärer och andra marginaliserade grupper i Kina.

Andra reportrar har helt enkelt straffats för att de har gjort sina jobb. Inför 25-årsdagen av massakern på Himmelska fridens torg, greps reportrarna Xin Jian och Vivian Wu för att ha intervjuat den välkände människorättsadvokaten Pu Zhiqiang, som nu själv även är gripen och riskerar ett långt fängelsestraff.

via Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

Kina dömer Hongkong-redaktör till tio års fängelse

12 maj, 2014 kl. 07:48 | Publicerat i böcker, censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Tidigare redaktören för tidningen Ming Pao i Hongkong, Kevin Lau, talar i en video för Kevin Lau Concern Group där han manar Hongkongpolisen att få tag i de huvudansvariga bakom attacken mot honom. Lau attackerades och knivhöggs i Hongkong förra månaden. (Foto: Skärmdump/Mingpao.com/Epoch Times)

Epoch Times Sverige

En domstol i Shenzhen, södra Kina, dömde under onsdagen en bokförlagsredaktör i Hongkong till 10 års fängelse för att ha publicerat en bok som starkt kritiserar kommunistpartiets ledare Xi Jinping, sade hans advokat till Radio Free Asia RFA.

79-årige Yiu Mantin, förlagsredaktör för Hong Kong’s Morning Bell Press, dömdes för ”smuggling” sade hans tidigare advokat, Ding Xikui, till radiokanalen.

Yius son, Edmond Yiu, är upprörd över domen. Aktivister och släktingar tror att domen är kopplad till Yiu Mantins arbete med den kontroversiella boken ”Xi Jinping: China’s Godfather” av Yu Jie.

Edmund Yiu säger att de kommer att överklaga domen eftersom bevisen är bristfälliga.

Vid Yius gripande berättade Yu Jie för RFA att förlagsredaktören mottagit hotfulla telefonsamtal innan hans resa, där man varnade honom för att publicera boken. Yu, som också skrivit ”China’s Best Actor: Wen Jiabao”, sade att den som ringde beskrev hans bok som ”extremt känslig” och sade till Yiu att den inte får publiceras. Man hotade att även ge sig på honom och hans familj om han inte följde uppmaningen.

Den nyligen etablerade Independent Commentators’ Association, en organisation som har till uppgift att bevaka pressen, säger att de är oroliga att Yius långa fängelsestraff kommer att negativt påverka medieklimatet i den forna brittiska kolonin.

Epoch Times har tidigare rapporterat om hur åsikts- och pressfriheten har försämrats i Hongkong på grund av påtryckningar från det Kinesiska kommunistpartiet. I februari utsattes en tidigare chefredaktör för Hongkongtidningen Ming Pao för en våldsam knivattack.

Journalister och politiska kommentatorer säger att självcensur börjar bli allt vanligare i medier och bokförlagsbranschen i Hongkong för att inte stöta sig med ledarna i Peking.

via Kina dömer Hongkong-redaktör till tio års fängelse

Kinesisk journalist tvingad till TV-bekännelse

11 maj, 2014 kl. 07:32 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Epoch Times

Gao Yu, en välkänd kinesisk journalist, visades nyligen upp i ett klipp på nationell TV, där hon erkände att hon läckt statshemligheter till utländska medier. Händelsen ses av många som ett frontalangrepp på kinesiska journalister och det förödmjukande erkännandet har fått kommentatorer att dra paralleller till kulturrevolutionen.

Den 70-åriga prisbelönta veteranjournalisten Gao Yu hade varit försvunnen en halv månad när hon dök upp på statliga CCTV den 8 maj. Hon satt med poliser i ett litet rum i en orange fångväst och verkade nervös när hon sade att hon ”djupt ångrade” sina handlingar och var ”villig att acceptera lagliga påföljder”.

”Det jag gjorde var olagligt och skadade statens intressen. Det var mycket fel. Jag accepterar den här läxan och erkänner min skuld”, sade hon.

Det har inte offentliggjorts vad hon ska ha läckt, men många tror att det är det ökända ”Dokument 9” som fick stor uppmärksamhet i fjol. Det publicerades först av Hongkongbaserade Ming Jing i augusti och innehöll direktiv från kommunistpartiets centrala propagandadepartement till kinesiska universitet. De skulle avhålla sig från att ta upp sju ämnen: Universella värden, pressfrihet, medborgerliga rättigheter, civilsamhälle, kommunistpartiets misstag genom historien, oberoende rättssystem och ”den borgerliga eliten”.

Många analyser såg detta dokument och den kampanj som följde som ett steg tillbaka. Nu ses gripandet och straffandet av Gao Yu som en öppen attack på Kinas press. Kommentatorn Bao Tong sade att det fanns flera ”bisarra saker” med anklagelserna mot Gao.

”Om man är brottslig för att man samlar in och förmedlar information, varför har vi då alls journalistik?” frågade han.

Gao har arbetat inom Kinas mediaindustri sedan 1979 och har två gånger tidigare dömts till fängelse för att hennes rapportering har misshagat regimen. Första gången var när hon rapporterade om  studentrörelsen på Himmelska fridens torg 1989, då hon satt fängslad i ett år, och den andra gången var i oktober 1993 för att ha ”publicerat statshemligheter”. Hon släpptes 1999 på grund av hälsoskäl. Gao har vunnit flera internationella journalistpriser för sin rapportering.

Hennes framtvingade erkännande är inte ensamt i sitt slag på senare tid. Entreprenören Charles Xue, som skarpt kritiserat kommunistpartiet och hade många följare på nätet, utsattes för något liknande i september då han tvingades erkänna på TV att han hade gått till prostituerade. Även reportern Chen Yongzhou tvingades erkänna på CCTV, men i hans fall handlade det om påstådda mutor.

Den här sortens erkännanden användes utbrett under kulturrevolutionen på 60- och 70-talet. De tjänar både till att förödmjuka individen i fråga och att varna andra.

Rapportering av Lu Chen

via Kinesisk journalist tvingad till TV-bekännelse

   Mer i detta ämne

Kinesisk mikrobloggare inför rätta för ”ryktesspridning” enligt kontroversiell lag

16 april, 2014 kl. 09:25 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Epoch Times

Den redan ökända lagen som förbjuder ”ryktesspridning” på internet i Kina prövas nu för första gången rättsligt. Det är mikrobloggaren Qin Zhihui som åtalas för ”förtal” och för att ”skada samhället”. Målet har dock lett till mycket kritik på nätet mot den här lagen, som många anser existerar bara för att förhindra att information som är obekväm för regimen sprids.

Qin, som kallas ”Qin Huohuo” på nätet greps i augusti förra året av polisen i Peking för att ha spridit ”icke sanningsenlig information” på sociala medier. Qin har erkänt åtalspunkterna.

Kommentatorer gör dock gällande att det inte är sanningen som det Kinesiska kommunistpartiet värnar om, utan att få bort obekväma kommentarer om korruption och andra sociala problem från nätet.

– Myndigheterna missbrukar faktiskt sin makt för att nå målet att rensa och styra internet, sade den USA-baserade kinesiske medieforskaren Wen Yuchao.

Qin greps efter att regimen hade meddelat sin avsikt att ”fundamentalt utrota internetrykten”. Bland annat införde man en regel som säger att den som postar ”falsk information”, som sedan ses av över 5 000 personer eller sprids vidare mer än 500 gånger kan åtalas, beroende på vilken påverkan det hela har haft på samhället.

Qin ska enligt åklagaren ha postat mer än 3 000 ”rykten” på nätet som fått mycket uppmärksamhet och lett till negativa kommentarer om regeringen, ”vilket allvarligt skadat samhället”.

Bland det som Qin har spridit, och som åklagarsidan hävdar är falskt, är att regimen gav 200 miljoner yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) i kompensation, men bara till utländska offer, i en kinesisk tågolycka 2011. Han har även anklagat välkända offentliga personer för korruption, som till exempel medieentreprenören Yang Lan.

Inga personer har dock stämt Qin, utan det är åklagarmyndigheten som direkt åtalar honom för ”förtal” och för att ”skada samhället”. Men enligt kinesisk lag kan en regering inte utsättas för förtal, som i fallet med järnvägsolyckan. Och att ”skada samhället” innebär enligt lagen att man orsakar direkt skada. Här kan det högst handla om indirekt skada.

– Om Qin Huohuo levde i ett demokratiskt land skulle han så klart kunna bli stämd och få betala ersättning och be om ursäkt, men det vore omöjligt för staten att åtala någon som honom, sade Wen Yuchao.

Qin har inte bara erkänt sin skuld, utan även offentligt uttryckt sin ånger och tackat samhället, domstolen, polisen, medier, sina föräldrar och andra, vilket statliga medier har gett stor uppmärksamhet. Detta tros vara ett sätt att försöka få ett mildare straff.

”Det är helt och hållet mitt fel att jag står här idag. Jag hoppas att mitt fall kan tjäna som en varning till andra att inte göra sådana dumma saker som jag har gjort”, sade han i sitt uttalande inför rätten.

Wen Yunchao menar att Qin inte hade något val med tanke på den press han befann sig under.

– Dessutom behövde myndigheterna att Qin visade upp en sådan attityd för att visa hur framgångsrik deras kampanj mot internet har varit, sade han.

På internet har dock många pekat på att de kinesiska myndigheterna regelbundet sprider falsk information utan att straffas. Som exempel nämndes att statsledningen i Lanzhou förklarat att vattnet i staden var säkert att dricka trots att det innehöll mer än 20 gånger så mycket bensen som är tillåtet, och att man regelbundet ljuger om dödssiffror i epidemier och olyckor.

Två kommentarer som fick stor spridning löd: ”Lagen tjänar bara dem med makt”, och ”Regeringen får sprida rykten, men inte folket”.

Rapportering av Lu Chen.

via Kinesisk mikrobloggare inför rätta för ”ryktesspridning” enligt kontroversiell lag

 

   Mer i detta ämne

Snabb spridning av fågelinfluensa orsakar panik i Kina

13 februari, 2014 kl. 09:38 | Publicerat i censur, hälsa, Kina, Kropp & Sinne, Samhälle | Lämna en kommentar

Li Xia och John Wang
Epoch Times

Flera influensavirus, bland dem fågelinfluensa och svininfluensa, som snabbt har spridit sig till åtta kinesiska provinser och storstäderna Peking och Shanghai, orsakar panik i Kina. Minst 181 fall av influensavirus har bekräftats bland människor sedan januari, varav 38 har lett till dödsfall, enligt siffror som sammanställts från de lokala myndigheternas rapporter.

Fram till den 9 februari har 179 fall av fågelinfluensan H7N9 rapporterats med 37 dödsfall, plus ett dödsfall i svininfluensan H1N1 samt ett fall av fågelinfluensan H10N8. De 179 registrerade fallen under de första 40 dagarna av året har överskridit Kinas officiella totala antal för 2013 vilket var 146 fall av H7N9, däribland 45 dödsfall.

Det första kända fallet av H7N9 hos människor uppstod i östra Kina i mars i fjol. Viruset dök upp igen i oktober och har snabbt spridit sig sedan januari, främst i sydöstra Kina. Enligt Kinas center för kontroll och förebyggande av sjukdom rapporteras i genomsnitt 5-7 fall av H7N9 per dag, och antalet ökar konstant.

Zhejiangprovinsen har rapporterat flest fall, totalt 77 fall varav 12 dödsfall har bekräftats. Li Lanjuan, professor och överläkare vid Zhejiangs första universitetssjukhus förutspår en stor ökning av infektioner i vinter.

”Influensaviruset H7N9 är känt för att bli mer aktivt på vintern. Det kommer att bli ett ökande antal fall under de kommande månaderna i Zhejiang, ännu fler än de fall som rapporterats”, sade Li till Zhejiang News Online.

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) var dödligheten 22 procent fram till 28 januari för alla bekräftade fall i 13 provinser och kommuner i östra Kina, Hongkong samt Taipei, men många insjunknade befinner sig fortfarande på sjukhus.

Allteftersom dödssiffran för H7N9 stiger har paniken vuxit bland allmänheten.

”Alla har nu fått panik på grund av fågelinfluensan”, säger Shen Jianmin, bosatt i Zhejiang ”Människor bär mask och äter inte fågel eller kött av oro för en dödlig influensapandemi.”

Bland de 37 bekräftade dödsfallen finns en 31-årig kirurg från ett sjukhus i Shanghai (Pudong New Area People’s Hospital). Att han dog av fågelinfluensa fastställdes den 18 januari men smittkällan är okänd.

Shanghaibon Li berättade för Epoch Times:
– Inte ens när patienten var en läkare kunde de bota honom. Hur ska det då vara för vanliga människor?”

Li tvivlade också på att de rapporterade dödsfallen stämde.

– Staten har definitivt inte rapporterat den verkliga dödssiffran. Nu är alla de stora sjukhusen i Shanghai fulla av patienter med influensaliknande symtom. Vi är verkligen rädda för spridningen av fågelinfluensan och vågar inte ens åka till sjukhuset för behandling av mindre sjukdomar, tillade hon.

En kvinnlig läkare på sjukhuset där kirurgen dog talade på villkor att hon fick vara anonym.

– Eftersom H7N9-viruset överförs lättare och är svårare att upptäcka än H5N1, fruktar vi läkare till och med att detta virus ska komma att överföras från människa till människa, sade hon.

Ye, som bor i Guangdong, provinsen med näst flest fall (60 fall varav 13 dödsfall har registrerats sedan augusti förra året) berättade för Epoch Times:

– Det ökade antalet fall av fågelinfluensa inger oro för att infektionerna kanske ska få större spridning och överföras till människor. Så försäljning av levande kyckling är förbjuden här och även restauranger har tagit bort kycklingrätter från sina menyer.

Pekingbon Yuan sade till Epoch Times att folk blir rädda bara någon nämner fågelinfluensan.

– De vågar inte ens äta kyckling eller ägg, och försöker stanna hemma av rädsla för att få fågelinfluensa, sade han.

Flera insjuknade där flera familjemedlemmar har drabbats har också rapporterats, vilket tyder på överföring från människa till människa. Om viruset muterar till en form som direkt kan överföras mellan människor, kan det leda till att sjukdomen sprider sig snabbt och orsakar globala epidemier, enligt Chen Taoan, tidigare chef för informationsavdelningen vid Shanxis center för sjukdomskontroll.

Enligt det amerikanska smittskyddsinstitutet (CDC) finns det tre typer av influensavirus, klassificerade som A, B och C. Endast influensavirus av typ A och B, som regelbundet sprids bland människor, är ansvariga för säsongsinfluensaepidemier varje år.

Influensavirus av typ A delas vidare in i undertyper på grundval av två proteiner på ytan av viruset, hemaglutinin eller ”H”-protein och neuraminidas eller ”N”-protein. Det finns 18 kända undertyper av H (H1 till H18) och 11 kända undertyper av N (N1 till N11), vilka skulle kunna generera 198 olika kombinationer av dessa proteiner, som exempelvis H1N1 och H7N2.

Enligt WHO och olika center för sjukdomskontroll är vilda vattenlevande fåglar, särskilt vissa änder, gäss och svanar, de naturliga värdarna för alla kända influensa A-virus. Influensavirus typ A infekterar en rad fågelarter och däggdjur såsom grisar och hästar, medan typ B- och C-infektioner till stor del är begränsade till människor.

WHO pekar på att flertalet av de hittills fastställda undertyperna av influensa A-virus håller sig kvar i vilda fågelpopulationer. Människor infekteras generellt av virus av undertyperna H1, H2 eller H3, samt N1 och N2. Men människor kan också infekteras med influensavirus som regelbundet cirkulerar hos djur, såsom fågelinfluensa av undertyperna H5N1 och H9N2 och svininfluensa av undertyperna H1N1 och H3N2.

”Vanligtvis förvärvas dessa infektioner med zoonotisk influensa hos människa genom direkt kontakt med infekterade djur eller förorenade miljöer, och sprids inte så långt bland människor. Om ett sådant virus förvärvar förmågan att sprida sig lätt mellan människor, antingen genom anpassning eller förvärv av vissa gener från mänskliga virus, kan det starta en epidemi eller en pandemi,” säger WHO.

H7N9 har identifierats som ett av de dödligaste influensavirusen. ”När vi tittar på influensavirus så är detta ett ovanligt farligt virus för människor, ”sade Keiji Fukuda, WHO:s biträdande generaldirektör för hälsa, säkerhet och miljö, (Health Security and Environment), i april förra året.

Ett av de största problemen med H7N9 är att källan till infektioner hos människa inte har fastslagits ännu. I en artikel som publicerades i maj 2013 i The Lancet, visade kinesiska forskare att H7N9-viruset, av tidigare erfarenheter och epidemiologiska undersökningar att döma, skulle kunna bäras av smittade fjäderfän, men cirka 40 procent av patienterna har inte varit i kontakt med fjäderfän. Upptäckten innebär att det är svårare att förhindra ytterligare spridning av smittan.

Eftersom H7N9-viruset inte verkar orsaka kliniska symtom hos infekterade fjäderfän har det varit svårt att fastställa tydliga samband mellan infektioner hos fjäderfän och fall hos människa, enligt WHO.

Frånvaron av sjukdomssymptom hos fåglar som bär på H7N9-viruset gör det också omöjligt att upptäcka om fåglarna är smittade, vilket gör att experterna har få tecken att gå efter när de försöker fastställa var influensan kan komma att spridas, och det här gör viruset extremt svårt att upptäcka, enligt en forskningsrapport som publicerades på januari 2014 på kinesiska Medical Journal cmj.org.

”Det kan vara
så att de smittade djuren inte kan sprida viruset i mer än några dagar, så det är en fråga om slump om du testar och hittar det. Det kan vara så att de inte tar prover på tillräckligt många djurarter, och de kanske måste ta en titt på de mindre vanliga fågelarterna som säljs på den kinesiska marknaden,” sade Ho Pak-leung, docent vid institutionen för mikrobiologi vid Hongkongs Universitet, enligt artikeln.

Många har spekulerat kring det officiella antalet fall av H7N9 som rapporterats av kinesiska myndigheter.

Enligt den kvinnliga läkaren i Shanghai, som talade med Epoch Times på villkor att hon fick vara anonym, används kinesiska officiella uppgifter för att upprätthålla social stabilitet och för att förhindra panik bland allmänheten. Därför undanhåller myndigheterna ofta det verkliga antalet smittade personer från allmänheten.

– Shanghais kommunala hälsokontor har instruerat oss att ’rapportera vad du bör, och att inte rapportera vad du inte bör,’ för det här är en stor sak, och kan skapa ett internationellt genomslag, tillade läkaren.

Zhu Xinxin, en före detta redaktör på Folkets radiostation i Hebei, berättade för Epoch Times om de officiella kinesiska medierapporterna om situationen kring epidemin.

– Sporadiska fall rapporteras för närvarande av olika provinser och kommuner, utan att det totala antalet fall offentliggjorts av staten. Detta är en åtgärd som vanligen används av den kinesiska kommunistregimen. De brukar se det kinesiska nyåret som mycket viktigt för försäljningen, något som hjälper till att öka bruttonationalprodukten (BNP).

– Om de rapporterar den verkliga omfattningen av epidemin är de rädda för att det kommer att orsaka utbredd oro bland allmänheten. Följaktligen skulle landets produktionskedjor inom industrin drabbas hårt och försäljningen på den inhemska marknaden skulle då gå ned avsevärt, vilket skulle bli förödande för svaga ekonomier. Då kan en stor ekonomisk panik svepa över landet med sjunkande BNP.

En kvinnlig anställd som svarade i telefon på Kinas center för sjukdomskontroll sade att sedan andra halvåret i fjol har myndigheterna använt taktiken att nedgradera siffrorna för att tackla H7N9 i Kina. De använder ett månatligt rapporteringssystem i linje med statens riktlinjer, i stället för dagliga incidentrapporter.

På frågan om den faktiska dödligheten sade kvinnan:
– Januaris siffror kommer att släppas den 10 februari. Det verkliga antalet i januari är mycket större än så i de där provinserna. Men jag kan inte svara på det.

Enligt en annan anställd på Kinas centrum för sjukdomskontroll har det varit fler fall hos människa av H7N9 i Peking, men det verkliga antalet är oklart.

via Snabb spridning av fågelinfluensa orsakar panik i Kina

Mer i detta ämne:

Bloggare i Kina greps för att ha nämnt organstölder

22 januari, 2014 kl. 07:27 | Publicerat i censur, Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, organhandel, Samhälle | Lämna en kommentar

Epoch Times

En bloggare från Shanxiprovinsen i norra Kina greps nyligen för att ha varnat på Weibo en twitterliknande mikroblogg som är mycket populär i Kina att det förekom organstölder från människor i det område där han bor.

Bloggaren heter Han, är 41 år gammal och kommer från Wenshui-häradet. Han använde sin mobiltelefon för att blogga om flera fall där människor hade dödats för sina organ i häradena Wenshui och Qingxu.

Informationen hade spridits vidare 253 gånger när Han greps. Vid gripandet hävdade polisen att bloggen skulle kunna orsaka panik.

I september antog Kinas högsta juridiska instanser nya regler, enligt vilka en person kan gripas om det denne har skrivit på internet vidarebefordras mer än 500 gånger. Den otydligt formulerade lagen gör det kriminellt att ”sprida rykten” som kan skada ”den sociala stabiliteten eller nationella intressen”.

2006 rapporterade oberoende utredare utanför Kina att samvetsfångar i Kina, särskilt utövare av den andliga metoden Falun Gong, användes som en levande organbank. När ett organ behövdes skördades det från fången i fråga, som dog under processen.

Diskussionen om organstölder har varit censurerad i Kina, men på senare tid har kinesiska statliga medier då och då rapporterat om kriminella gäng som sålt organ på en svart marknad, utanför de statliga interneringssystemen.

Kinesiska nätanvändare har diskuterat gripandet av Han mycket, och påpekat att enligt reglerna måste en bloggpost vidarebefordras mer än 500 gånger innan någon kan gripas.

”Det tråkiga är att jag kan posta något oviktigt på morgonen och gripas på eftermiddagen. Det här handlade om att visa på korruption”, skrev en användare.

”Var [Hans post om organstölder] verkligen ‘ryktesspridning’?” frågade sig en annan användare. ”Störde det verkligen den allmänna ordningen? Hindrades lektioner eller produktion? Skapade den kaos eller ledde till en händelse som involverade ett stort antal människor? Hur kan man påstå att lokalinvånarna blev panikslagna? Var det verkligen 200 personer som sade att de blev rädda av den här nyheten?”

En tredje användare skrev: ”Det här med ‘ryktesspridning’ innebär att oavsett hur många gånger en bloggpost vidarebefordras så är den sociala stabiliteten alltid det viktigaste. Hur mycket rädsla skapade det här gripandet hos nätanvändare?”

På senare tid har det gjorts större försök att stoppa organstölder runt om i världen. Den 9 december presenterade organisationen Doctors Against Forced Organ Harvesting en petition till FN, där man krävde att organstölderna i Kina ska upphöra. Petitionen hade nästan 1,5 miljoner underskrifter från människor i 53 länder.

Den 12 december antog Europaparlamentet en resolution som fördömer organstölder i Kina och lagstiftning för att hindra detta har nyligen införts i Kanada och Australien.

via Bloggare i Kina greps för att ha nämnt organstölder

 Mer i detta ämne:

Omfattande kampanj mot bloggare i Kina

29 november, 2013 kl. 07:29 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

NTD Television

I Kina pågår, enligt medias rapportering, en omfattande avskräckningskampanj på yttrandefrihetens område. Ett stort antal personer har fått sina olika konton på internet stängda, bland annat en mycket respekterad kommentator.

Den 13 november rapporterade Beijing Youth Daily att mer än 100 000 mikrobloggkonton på tjänsten Sina Weibo hade stängts eftersom de anklagades för att bryta mot de ”sju grundreglerna”.

Enligt artikeln ska det twitterliknande Sina Weibo ”ytterligare förbättra sin onlinerapporteringsmekanism för att förhindra olämpliga beteenden på internet.”

Lu Wei, chef för China Internet Information Office, höll ett möte den 10 augusti med flera internetkändisar (eller så kallade ”stora V” på Weibo), såsom Jilian Hai, Xue Manzi, Chen Li och Pan Shiyi. Lu hävdade att man hade nått en samsyn med dessa ”stora V:n” – som bloggar under sina riktiga namn och har miljontals följare – om att hålla sig till ”sju grundregler”.

De ”sju grundreglerna” ska identifiera ämnen som bloggarna vet att kommunistpartiet kommer att nagelfara: Lagar och regler, det socialistiska systemet, nationella intressen, medborgarnas legitima intressen, offentlig ordning, trender inom moral och informationsautenticitet.

Samtidigt med den här artikeln stängdes flera av Zhang Lifans konton på internet.

63-årige Zhang, som är expert på modern kinesisk historia och kolumnist i tidningar, anses vara en internetkändis. Han publicerar ofta politiska artiklar på internet där han uppmanar myndigheterna till politiska reformer.

Zhang Lifang talade med Voice of America om internetmiljön i Kina, yttrandefrihet och regeln om att man kan straffas för ”ryktesspridning” om ens kommentarer ses eller sprids av för många personer.

”Internetregler borde inte stoppa yttrandefriheten”, sade Zhang.

”Internet bör ha regler, men de måste vara rimliga och följa yttrandefriheten som finns inskrivet i den kinesiska konstitutionens 35:e artikel och inte begränsa den”, sade han.

Han medgav att det bör finnas gränser mellan yttrandefrihet och ryktesspridning eller förtal, men att de här reglerna är svåra att definiera i Kina.

Enligt Zhangs synsätt så tolkade de ”två höga”, alltså det högsta åklagarväsendet och högsta domstolen, inte lagen utan stiftade helt enkelt en ny lag som innebär att de inkräktar på den nationella folkkongressens makt, något som har blivit kontroversiellt i juristkretsar.

Trots den ansträngda lagtolkningen har Zhang och andra nätkändisar inte avskräckts från att tala.

”Vi är faktiskt inte rädda för något. Nätanvändarna gör narr av den här tolkningen. Det har visat att myndigheternas lagar och de ”två höga” inte har någon auktoritet alls”, sade han.

Zhangs främsta farhågor gällde vem som skulle bli det första offret för lagtolkningen eftersom kommunistpartiet när man stiftade lagen kunde ha varit ute efter vissa personer. När ett sådant fall kommer upp kommer det därför att vara betydelsefullt.

Zhang nämnde fallet med Li Zhuang, en advokat i Chongqing som åtalades 2011, misstänkt för att ha anstiftat till fabricerade vittnesmål i ett fall där några män inte ville samarbeta med myndigheterna i deras kampanj mot ”gäng”.

I september meddelade de ”två höga” nya medel för att bekämpa ryktesspridning på internet: ”Om samma missaktande information klickas på och ses 5 000 gånger eller mer, eller sprids vidare mer än 500 gånger, kommer det att anses som ‘allvarligt’ och ryktesspridaren kommer att dömas till tre års fängelse.”

Därefter sjösatte kommunistpartiets nya ledning en kampanj för att stärka kontrollen över internet, i ett försök att ockupera detta den allmänna opinionens nya slagfält. Det ledde till att flera internetkändisar och opinionsledare greps.

Dong Liwen, som arbetar på Taiwan Think Tank och känner till kinesisk politik, sade till media att efter att Xi Jinping kommit till makten har han inte visat några tecken på att lätta på begränsningarna i yttrandefriheten. Dong tror att den senaste tidens gripanden visar på de fortsatta begränsningarna under Xi, som han ser som värre än under det förra ledarskapet.

Dong menar att Xi Jinping ”stabiliserar den politiska makten med alla medel som står honom till buds”, men han varnar för att Xis  ytterligare inskränkningar kan leda till en motreaktion från folket. Xi ”vandrar på klippkanten”, enligt Dong.

via Omfattande kampanj mot bloggare i Kina

   Mer i detta ämne

Hur långt sträcker sig svenska företags ansvar i handeln med Kina?

7 november, 2013 kl. 15:25 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Teknik | Lämna en kommentar

av Andrea Elvhage

DEBATT Om svenska företag stod upp för demokratiska och mänskliga värden, skulle de då trycka den kinesiska regimens blodiga händer? De företag som är etablerade i Kina har inte bidragit till ett öppnare och mer tolerant klimat. Det skriver Andrea Elvhage, SHRIC.

Vi ska gärna vara diplomatiska när vi pratar om svenska företags närvaro i Kina. Det talas ofta om att vi aktivt ska exportera våra svenska värderingar; vi motiverar handeln med diktaturen med att om välståndet ökar så blir det ett öppnare klimat och mer frihet för kineserna.

Ja, visst vore det bra om så var fallet.

I början av det nya milleniet var både svenska Ericsson och finska Nokia med på Kinas största nationella mässa för säkerhet. Mässan sponsrades av Kinas byrå för offentlig säkerhet och här initierades Kinas Golden Shield-satsning, ett nätverk som syftar till att ”se, höra och tänka” i ansträngningarna för utökad statlig kontroll – censur och avlyssning – med påföljande trakasserier och förföljelse av ”obekväma element” såsom journalister, människorätts-advokater, troende och etniska minoriteter.

Läs mer: SHRIC: Hur långt sträcker sig svenska företags ansvar i handeln med Kina? – Frivärld Magasin

Så läser man Kinas partimedia

26 oktober, 2013 kl. 07:37 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Yao Jiuren
Epoch Times

Det är alltid intressant att läsa den USA-baserade kinaexperten He Qinglians texter. Särskilt när hon skriver om kinesisk media. He Qinglian arbetade som journalist i åtta år i Kina och har skrivit en bok om regimens mediekontroll publicerades år 2008 på engelska med titeln The Fog of Censorship, liksom ett flertal artiklar i ämnet. Här följer några guldkorn från hennes texter.

He Qianglian trycker på två viktiga punkter som hjälper människor att förstå kinesisk kommunistpartimedia.

För det första är verkligheten bakom rapporteringen om ”dåliga nyheter” som katastrofer, allmänhetens säkerhet och trygghet, korruption och liknande alltid mycket värre än vad partimedierna skriver. Partiets regler föreskriver att nyheterna bara får rapporteras på ett sätt som ställer det i en bra dager.

När det gäller exempelvis en katastrof eller större olycka kontrollerar kommunistpartiet situationen hårt genom att minska siffran för antalet döda eller minimera de rapporterade skadorna, för att visa att det anstränger sig för att ta hand om människor.

För det andra är nyheterna alltid rapporterade ur kommunistpartiets perspektiv. Om det till exempel handlar om att ett stort antal arbetare blir av med jobben, framställs saken så att partiet verkar oroa sig för den höga arbetslösheten.

Om en lokal ledare pratar om lantbrukarnas problem, fokuserar reportaget på att lantbruksfrågan var så viktig att den lokala ledaren var tvungen att uppmärksamma den.

Till och med när det avslöjas korruption bland högre tjänstemän vinklas artikeln på kommunistpartiets framgångsrika kamp mot korruptionen, istället för problemets grundorsaker.

Enligt He Qianglian har partiets kontroll över medierna systematiserats med lagar, regleringar och styrdokument.

I fråga om mediekontroll har partiets propagandadepartemetet större makt än State Press and Publication Administration, som kontrollerar utgivningen av alla medier och publikationer i Kina, säger He.

Kinas kommunistparti hanterar politiska frågor som om de vore icke-politiska. Inga dokument utfärdas; istället sker kommunikationen i telefonsamtal eller på interna möten. Det som sägs på mötena skrivs aldrig ner eller spelas in så att det skulle kunna exponeras.

När det gäller mediernas rapportering kommer de statsstyrda medierna inte längre att vara tysta om vissa frågor, såsom de förut var. De kommer snarare att förvirra allmänheten genom att publicera ”en del lögner uppblandade med halvsanningar”. Denna typ av halvsanningar späckade med propaganda är betydligt intressantare än rena lögner.

Det ”Kina” som konstruerats av de kommunistpartitrogna medierna är långt ifrån det Kina som upplevs av befolkningen på landsbygden och i de mindre städerna, säger He. Bilden av Kina som visas mot det internationella samfundet är en medieprodukt skapad av kommunistregimen.

Kommunistpartiets underrättelsetjänster kontrollerar internet och följer orderna från säkerhetsdepartementen om att arrestera dem som anklagas för att hota landets säkerhet genom att sprida skadliga rykten.

I och med att internet blivit så populärt har kommunistregimen byggt världens största brandväggar, till exempel det anmärkningsvärt dyra ”Golden Shield Project”, vars syfte är att övervaka allmänhetens agerande.

På grund av att partiet använder propaganda för att skaffa sig kontroll över människors tankar, har det kinesiska folket totalt annorlunda uppfattningar om universella värderingar såsom mänskliga rättigheter, frihet och demokrati, säger He Qianglian.

Många kinesiska studenter som utbildar sig utomlands, särskilt de födda efter 1989, har en skeptisk hållning gentemot västländernas beskrivning av historiska händelser i Kina, till exempel koreakriget, relationen mellan Kina och USA och kommunistpartiets historia.

via Så läser man Kinas partimedia

Mer i detta ämne:

Kinesisk skribent åter utsatt för husrannsakan och frihetsberövande

25 oktober, 2013 kl. 16:27 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Matthew Robertson
Epoch Times

Lü Gengsong, en kinesisk skribent som förespråkar politiska reformer och demokrati i Kina, fördes på onsdagen den 23 oktober bort av säkerhetspolis. De tvingade sig in i hans hem och genomsökte det utan att ge någon förklaring till hans familj.

Agenter från Hangzhous kontor för inhemsk säkerhet, som bevakar kinesiska dissidenter, genomsökte hans hem i två timmar innan de gav honom en lista på de föremål som man beslagtog. Den här gången handlade det om datorer och några papper om namninsamlingar. Sedan förde man bort honom tillsammans med de beslagtagna föremålen.

Hangzhou är huvudstaden i Zhenjiangprovinsen i östra Kina och är känt för sitt gröna Longjing-te och religiösa byggnader.

Lüs fru, Wang Xue’e, sade att hon var orolig för hans säkerhet, i en intervju med volontärnätverket Chinese Human Rights Defenders. De publicerade ett brådskande meddelande på kinesiska om att han gripits.

”Hittills i år har de beslagtagit sex datorer, inklusive vår dotters dator och några som vi lånat från vänner. Alla i vår familj har haft det förskräckligt de senaste åren. Inte nog med att vår familj bevakas, vår personliga frihet är ofta begränsad. Huset har genomsökts åtskilliga gånger. Min dotter och jag känner att vi håller på att bli tokiga.”

Chinese Human Rights Defenders sade att det är fjärde gången det här året som Lü har förhörts och frihetsberövats. Anklagelserna är vanligen av sorten ”misstanke om omstörtning av statsmakten”, en mycket bred rubricering som används för att förfölja oliktänkande. Den här gången har man dock inte uppgett någon orsak.

Gripandet av Lü sker vid en tid när det Kinesiska kommunistpartiet har blivit alltmer aggressivt mot oliktänkande och alla sorters aktivister. Det visar också att regimen inte bara riktar in sig på dissidenter som till exempel Xu Zhiyong, som blev nyhetsstoff i medier efter att ha introducerat idén om en ny medborgarrörelse, utan även mindre kända skribenter som Lü, känd för sina långa artiklar som analyserar vad som verkligen pågår i partiets politisk-rättsliga utskott. Lü satt tre år i fängelse 2008-2011 för det han skrev, något som myndigheterna ansåg var ett försök till ”statsomstörtning”.

Research av Frank Fang.

via Kinesisk skribent åter utsatt för husrannsakan och frihetsberövande

Mer i detta ämne:

Kinesiska internetanvändare som tipsar om korruption grips

24 oktober, 2013 kl. 07:00 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Tan Hohua
Epoch Times

Kinesiska partitjänstemän har dragit igång ett nytt försök att censurera internet under förevändningen att man ska “bekämpa korruption”. Internetanvändare uppmuntras att lämna in information till en ny tipssida; de som gör det riskerar att gripas.

Kineserna fortsätter dock att göra motstånd genom att använda internet för att avslöja korrupta tjänstemän och säga vad de tycker.

Tipssidan startades av centralkommissionens disciplininspektion för att ta emot klagomål från allmänheten, som “en viktig källa till ledtrådar i kampen mot korruption” enligt kommunistpartiets språkrör, nyhetsbyrån Xinhua.

Sajten öppnade den 2 september och fick 377 450 inlägg samma dag enligt septemberutgåvan av den Hongkongbaserade tidskriften Trend. Det stora antalet inlägg överlastade sajten, som slutade att fungera fem gånger den dagen, som längst 31 minuter. Under de följande två dagarna kom det 257 420 respektive 313 821 inlägg.

Det finns 500 miljoner användare på Kinas internet och 200 miljoner konton på Weibo, en twitterliknande plattform. De senaste månaderna har polisen i många områden gripit dussintals välkända internetanvändare som har avslöjat korruption bland lokala tjänstemän. Man har använt förevändningar som att de hade “stört den allmänna ordningen” eller “spridit rykten”.

Till exempel greps Duan Xiaowen från Henanprovinsen som “misstänkt bråkmakare” enligt tidningen Southern Metropolis Daily.

Duan är välkänd för att han ifrågasatte varför en välkänd lokal skönhetsdrottning plötsligt hamnade i stadsledningen och för att ha avslöjat vem som ägde ett hus som verkade ha uppförts illegalt ovanpå ett femvåningshus, enligt Southern Metropolis Daily.

Pekingpolisen bekräftade den 28 september att man hade gripit den välkände miljöaktivisten Dong Liangjie för att ha “ställt till med bråk”, enligt Xinhua.

Dong har över 300 000 följare på Weibo, och har avslöjat sådant som preventivmedelsspår i kranvattnet och höga blyhalter i fläskkött i staden Nanjing. Regimen hävdar att Dong har hittat på de här historierna för att få ett rykte.

Den politiske kommentatorn Chen Simin sade att han tror att regimens nedslag inte kommer att vara effektivt och att de inte kommer att kunna slå Weibo, trots sin massiva propagandamaskin.

Chen sade att Weibo sprider ocensurerad sanning som folk vill höra. Han tror att kinesiska internetanvändare är de som faktiskt kontrollerar informationsspridningen på internet.

Professor Pei Minxin på Claremont McKenna College kommenterade kommunistpartiets nuvarande situation i en artikel i New Strait times.

”Under det senaste årtiondet har en serie skandaler och kriser kring allmän säkerhet, falska livsmedel och läkemedel och miljöförstöring grundligen förstört den lilla trovärdighet som kommunistpartiet ännu hade kvar”, skrev Pei.

Han tillade att många framgångsrika och inflytelserika personer har kommit fram med internet som arena. ”Genom att dra nytta av internet och Weibo har de blivit förkämpar för social rättvisa. Deras moraliska mod och sociala ställning har i sin tur hjälpt dem att få ett massivt stöd (tiotals miljoner följare på Weibo). Deras röster omdefinierar ofta den sociala och politiska debatten och har fått kommunistpartiet på defensiven.”

”Men flera trender i uppsegling, som inte observerats eller bara setts som isolerade fenomen, har kraftigt ändrat maktbalansen mellan kommunistpartiet och det kinesiska samhället där de förstnämnda har förlorat trovärdighet och kontroll och de sistnämnda har fått styrka och självförtroende”, tillade han.

via Kinesiska internetanvändare som tipsar om korruption grips

Mer i detta ämne:

Kinesiska myndigheter klämmer åt aktivister inför FN-granskning

23 oktober, 2013 kl. 06:46 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar

Carol Wickenkamp
Epoch Times

Den kinesiska regimen klämmer åt aktivister inför en viktig granskning i FN av mänskliga rättigheter, enligt ett uttalande från FN, som uttryckte allvarlig oro över repressalierna.

Enligt uttalandet finns det rapporter om att aktivister har hotats, gripits eller förbjudits att delta i demonstrationer, eller hindrats från att lämna Kina innan den andra granskningen i ordningen av Kinas mänskliga rättigheter i FN:s råd för mänskliga rättigheter ska äga rum den 22 oktober i Genève.

”Att skrämma civila samhällsmedborgare som vill bidra till en sådan viktig internationell dialog är helt oacceptabelt”, sade FN:s experter.

Människorättsförsvararna Cao Shunli och Chen Jianfang, som planerade att delta i aktiviteter i samband med Universal Periodic Review (UPR), stoppades när de skulle gå ombord på flyget till Genève i september, enligt uttalandet.

I FN-uttalandet sades att Chen Jianfang fick veta att hennes förbud att lämna Kina gällde livet ut och aktivisten Cao Shunli greps av säkerhetsmyndigheter den 14 september. Myndigheterna har inte gjort något formellt tillkännagivande rörande Cao Shunlis gripande, sade hennes familj.

En grupp oberoende rättighetsexperter förklarade: ”Dessa fall verkar utgöra en del av ett mönster med ökade trakasserier från Kina mot dem som utkräver större ansvar av offentliga tjänstemän, öppenhet och politiska och rättsliga reformer”.

Polisen har hotat kinesiska aktivister från civilsamhället som sedan juni har demonstrerat för rätten att bidra till och få information om Kinas rapport till UPR, enligt rapporten.

Rapporter ”tyder på att det har funnits repressalier mot personer som försöker samarbeta med FN”, säger FN:s särskilda rapportör för människorättsförsvarare, Margaret Sekaggya.

Den kinesiska kommunistregimen har informerat FN om att man har konsulterat icke-statliga organisationer innan UPR-sessionen och att utkastet till den nationella rapporten fanns tillgänglig på dess officiella webbsida för allmänheten att kommentera.

via Kinesiska myndigheter klämmer åt aktivister inför FN-granskning

Mer i detta ämne:

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.