Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

27 februari, 2015 kl. 07:05 | Publicerat i censur, Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle, Utan kategori | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Populär bloggare gripen i Kina

En bloggare i södra Kina, som även utövar den förföljda andliga metoden Falun Gong, har förts bort av kommunistpartiets myndigheter, enligt rapportering av kinesiskspråkiga medier utanför Kina. Han hade en lång historia av att skriva om politiskt känsliga ämnen.

Den 29-årige bloggaren som är känd under sitt användarnamn på mikrobloggen Sina Weibo, ”Huaxia Zhengdao”, som betyder ungefär ”Kina på en rättfärdig väg”, hade fått många följare, och kommenterade den nuvarande politiska situationen i Kina och förföljelsen av Falun Gong.

Han försvann från nätet den 3 februari, enligt New Tang Dynasty Television (NTD).

 

Kinas utbildningsminister vill förbjuda västerländska tankar och läroböcker

Ett antal kommentarer från Kinas utbildningsminister, Yuan Guiren, har gjort många fritänkande personer i Kina oroliga: Enligt Yuan ska läroböcker och tankar från västerlandet hållas utanför kinesiska skolor.

”Vi måste åstadkomma en bättre hantering för att använda västerländska originalläromedel”, sa Yuan vid ett möte med representanter från universitet från hela Kina, enligt nyhetsbyrån Xinhua. ”Material som förespråkar västerländska värderingar är förbjudna i våra klassrum.”

Vidare sade han bland annat: ”Verbala angrepp eller förtal av partiledare, eller diskussioner som demoniserar socialism ska aldrig förekomma i klassrummen.”

 

Fängslad kinesisk människorättsadvokat förlamad efter tortyr

Wang Yonghang, som utsetts till en av Kinas tio främsta människorättsadvokater, är nu förlamad från midjan och neråt som ett resultat av långvarig tortyr i ett kinesiskt fängelse. Det skrev människorättsadvokaten Tang Jitian på den populära kinesiska sociala sajten Weixin den 14 januari.

”Wang Yonghang, som nu är 42 år gammal, har förföljts sedan juni 2009, då han försvarade Cong Rixu i en rättegång, och den hemliga ordern om att han skulle förföljas kom från Zhou Yongkang, förre chefen för det politisk-rättsliga utskottet”, skrev Tang.

Politisk-rättsliga utskottet är det partiorgan som styr alla aspekter av Kinas rättssystem, inklusive polis, domstolar, åklagare, advokater, fängelser och arbetsläger. Tidigare leddes det av den nu avsatte och åtalade Zhou Yongkang, som då var en av Kinas mäktigaste och mest fruktade personer.

”Wang dömdes i hemlighet till sju års fängelse i november (2009). På grund av den grymma förföljelsen läkte aldrig såret i hans ben”, skrev Tang. ”I fem år har det droppat vatten, blod och var från såret. Nu har han symptom på tuberkulos och är förlamad från midjan och neråt.”

 

 

Kinas budskap till Hongkong: Ni får rösta, vi väljer ut kandidaterna

21 september, 2014 kl. 14:36 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,


George Chen

Sjutton år efter att man har återtagit kontrollen över Hongkong med löfte om allmän rösträtt för territoriet har Peking gjort systemet med där en person har en röst meningslöst genom att själv förbehålla sig rätten att välja kandidater. Medan Hongkong fortfarande är i chock över denna vändning i demokratiseringstrenden undrar det internationella samfundet över Hongkongs framtid och ställning i världen.

1997 återvände Hongkong till Folkrepubliken Kina med löfte om gradvis övergång till ett representativt styre. 2010 väckte Kina Hongkongbornas hopp genom att säga att man kunde komma att införa allmän rösträtt i valet 2017, och att detaljerna skulle arbetas fram senare. Li Fei, en högt uppsatt tjänsteman inom den nationella folkkongressen, lade fram planen den 31 augusti och nyheterna kom som en chock för Hongkongborna: Kina skulle i praktiken gå igenom kandidaterna till positionen som Hongkongs högsta exekutiva ledare och begränsa den slutliga listan till två eller tre, vilket innebär att många av Hongkongs sju miljoner invånare inte får rätt att rösta på en kandidat som representerar en sida de gillar.

Det här draget har skadat Kinas internationella trovärdighet. Kina är redan världens näst största ekonomi och har gjort utfästelser om att vara en mer ansvarstagande maktfaktor på den internationella scenen. Om Peking så lätt kan bryta sitt löfte till Hongkong måste resten av världen undra om den kinesiska regeringen tänker leva upp till andra internationella åtaganden.

Långt innan överlämnandet 1997 publicerade People’s Daily, Kinesiska kommunistpartiets språkrör, en artikel, den 18 mars 1993. Där citerades Lu Ping, som då var högste tjänsteman med ansvar för Hongkong och Macao: ”Om Hongkong utvecklar demokrati i framtiden är en fråga som helt faller inom ramen för Hongkongs självstyre. Centralregeringen kommer inte att lägga sig i.”

”Ett Två” nära sammanbrott

Mer än 20 år efter Lu Pings löfte till Hongkong riskerar nu systemet med ”ett land, två system”, som Kinas förre högste ledare Deng Xiaoping tog fram, att kollapsa på grund av de ökade störningarna, direkta eller indirekta, från Peking. Det sker på olika plan, från lokala val av lagstiftare till pressfrihet, som i flera årtionden allmänt setts som ett av Hongkongs kärnvärden, vid sidan av lagstyre.

”Ett land, två system” antydde att medan det kinesiska fastlandet skulle förbli socialistiskt så kunde kapitalistisk demokrati samexistera i andra delar av Kina, som i Taiwan efter en återförening med det kommunistiska Kina. Den taiwanesiska regeringen har upprepade gånger avvisat ett sådant politiskt koncept sedan 1971, när FN erkände folkrepubliken som Kinas enda regering, och Taiwans ledare förkastade ett system med delad representation.

Hongkongs prodemokratiska rörelse Occupy Central – som kämpar för ett system med ”en person, en röst” och allmän rösträtt enligt internationell standard snarare än de så kallade kinesiska särdrag som låter Peking gå igenom kandidaterna – har iscensatt en banbrytande protest mot Pekings meddelande om valet 2017.

Historiskt sett har Hongkong varit mer än bara ett finanscentrum; det har spelat en nyckelroll i politiska reformer och utveckling i modern kinesisk historia. Sun Yat-san, den kinesiska republikens grundare, tog examen från University of Hong Kong, en av de äldsta och mest prestigefyllda akademiska institutionerna i Asien. Många kinesiska befattningshavare och akademiker trodde förut att Hongkong skulle bli en förebild för framtida relationer mellan Kina och Taiwan, i hopp om att de två kunde förenas någon gång under ett liknande ”ett land, två system”-arrangemang.

I och med Pekings ställningstagande att bara två eller tre kandidater – troligen kandidater som partiet kan lita på när det gäller att vara lojala mot centralregeringen – att ställa upp i valet till Hongkongs chief executive i valet 2017, så försvinner det sista och kanske mest möjliga hoppet om ett progressivt närmande till att odla demokratiska värden på kinesisk mark.

Den yngre generationens reaktion på nätet på Pekings hittills tuffaste kontroll över Hongkongs valreformer visar att Kina kan få arbeta hårdare när det gäller att vinna det taiwanesiska folkets förtroende i hopp om en återförening med moderlandet i framtiden.

Peking insisterar på att stoppa allmän rösträtt. Kanske har Kina en djupare oro inför att västerländsk demokrati ska slå rot i Hongkong, på kinesisk mark, och utgöra en fyrbåk för demokratiivrare på fastlandet. Det gäller särskilt i de mest utvecklade städerna, som Guangzhou och Shanghai, där en snabbt växande medelklass har en stark vilja till social rättvisa och politiska reformer för att skydda lokalbefolkningens intressen. Kina, under partiledaren Xi Jinping, genomdriver nu en antikorruptionskampanj för att försöka rena kommunistpartiet och förlänga dess styre.

Å andra sidan tystar man dissidenter och demokratiaktivister och förtrycker det fria ordet på internet, under förevändningen att man bevarar den inhemska freden och stabiliteten. Med tanke på genomströmningen av idéer mellan Hongkong och fastlandet skulle det ha en omstörtande effekt på Kina om Hongkong fick välja kandidater som partiet inte hade valt ut.

Men att trycka ner Hongkongbornas strävan genom att förneka dem allmän rösträtt kanske inte ger den fred och stabilitet som alla vill ha.

Inte vilken kinesisk stad som helst

Occupy Central-rörelsen, som hotar att blockera affärsdistriktet, kan skapa en situation där både Peking och Hongkong förlorar. Rörelsens styrka ska inte underskattas.

Rörelsen handlar inte bara om hur många människor som faktiskt ockuperar gatorna; den sänder även en klar signal till Hongkong och Peking att det finns personer som kommer att kämpa hårt för Hongkongs kärnvärden såsom de står beskrivna i den kinesisk-brittiska deklarationen: ”Rättigheter och friheter, inklusive individens rättigheter, yttrande-, press-, mötes-, förenings-, rese-, rörelse- och korrespondensfrihet, strejkrätt, rätt att välja sitt yrke, akademisk frihet och trosfrihet ska vara garanterade av lagen i Hongkongs särskilda administrativa region. Privat egendom, ägande av företag, arvsrätt och utländska investeringar ska skyddas av lagen.” – de är vad det verkligen innebär att vara en medborgare i Hongkong.

Professor Benny Tai på University of Hongkong, som också är en av grundarna av och har en nyckelroll i ledningen i Occupy Central, förklarade att rörelsen redan har märkt ut en ny ”era av civil olydnad” för Hongkong, och att detta bara är början. Den politiska vägen för Hongkong under de kommande åren, eller rentav årtiondena, kan komma att bli avsevärt skakigare.

Många i väst, såväl som på fastlandet, frågar ofta: ”Efter alla de där debatterna, motgångarna och protesterna, vad vill Hongkongs folk egentligen att Hongkong ska vara?” Hongkongs förre chefssekreterare Anson Chans svar är att Hongkong inte borde bli ”som vilken kinesisk stad som helst”, åtminstone inte nu. Hongkong kan fortfarande göra en enorm skillnad både för sig själv och för Kina på den internationella scenen om dess invånare kan fortsätta att stå upp för samhällets kärnvärden.

Pekings rekommenderade ”allmän rösträtt med kinesiska särdrag”, där man begränsar kandidatlistan till de som kommer att lyda kommunistpartiets order, skulle göra Hongkong till ”vilken kinesisk stad som helst”, såsom Chan fruktar. Hongkongs folk vill behålla sin egen identitet och forma sitt eget öde trots att man är en del av Kina.

George Chen är ekonomiredaktör och kolumnist på South China Morning Post i Hongkong. Åsikter som uttrycks i denna artikel är författarens egna och reflekterar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

via Kinas budskap till Hongkong: Ni får rösta, vi väljer ut kandidaterna

Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

26 juni, 2014 kl. 10:07 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,



Lu Chen
Epoch Times

Kinesiska journalister är numera förbjudna att skriva artiklar som anses ”kritiska” mot regeringen, eller till och med mot företag, utan tillstånd, enligt ett meddelande från Kinas propagandamyndigheter.

Den ansvariga myndigheten för press, publikationer, radio, film och tv, publicerade ett meddelande förra veckan där man förklarade den nya regeln, samt gav åtta exempel på hur man inte får göra.

”Journalister och nyhetsstationer är förbjudna att rapportera kritiskt utan tillåtelse från sina arbetsenheter och förbjudna att skapa webbsidor, kanaler, specialutgåvor och tryckta utgåvor för att publicera kritisk rapportering utan tillåtelse”, stod det i meddelandet.

De som bryter mot förbudet kan få sin journalistlicens indragen eller sin publiceringslicens om det är ett förlag, enligt meddelandet.

Sex av de åtta exempelfallen innefattade journalister som hade försökt utpressa föremålen för deras artiklar.

Den sortens saker inträffar faktiskt inom Kinas förtryckta nyhetsindustri, men analytiker tenderar snarare att skylla på myndigheterna för deras överdrivna restriktioner än journalisternas moraliska skröplighet.

I ett av fallen dömdes Zhou Xiang, en reporter på statliga Maoming Evening News i Guangdongprovinsen till två år och tre månaders fängelse. Zhou stod anklagad för mutbrott, efter att ha tagit emot 26 000 yuan från 13 företag och personer som han tydligen hotade med negativ publicitet om de inte betalade honom pengar.

Oavsett sanningshalten i anklagelserna om journalisters övertramp så har den kinesiska allmänna opinionen inte tagit emot nyheten om det generella förbudet mot ”negativ” rapportering på ett positivt sätt.

”Utpressning är utpressning och kritisk rapportering är kritisk rapportering! Hur kan utpressning leda till ett förbud mot det andra?” frågade sig den kinesiske advokaten Chang Xiaokun på mikrobloggen Weibo.

”Enligt konstitutionen har
medborgarna rätt till yttrandefrihet, vilket innefattar frihet att kritisera. Är inte journalisterna också medborgare? Om kritik inte är tillåten är det ute med nationen!” skrev Song Zude, en välkänd kommentator från nöjesindustrin på sin sida på Weibo.

Mer pessimistiska kineser blev inte överraskade av meddelandet, eftersom förtrycket av media har varit konstant under kommunistpartiet. Meddelandet visade bara på status quo, var deras analys.

Redan innan det nya förbudet har många kinesiska journalister straffats för negativ rapportering kring många olika ämnen. Pekingbaserade journalisten Xiang Nanfu, som skrev för sajten Boxun, som har sin bas utanför Kina, greps förra månaden, misstänkt för att ha ”startat bråk och provocerat fram problem”.

Enligt kommunistpartiets medier ska Xiang ha publicerat ”falska” nyheter som ”förtalade Kina” och ”lurade det kinesiska folket”. Boxun utmålades som en ”reaktionär” sajt. Boxun rapporterar mycket om människorättskränkningar mot petitionärer och andra marginaliserade grupper i Kina.

Andra reportrar har helt enkelt straffats för att de har gjort sina jobb. Inför 25-årsdagen av massakern på Himmelska fridens torg, greps reportrarna Xin Jian och Vivian Wu för att ha intervjuat den välkände människorättsadvokaten Pu Zhiqiang, som nu själv även är gripen och riskerar ett långt fängelsestraff.

via Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

Varför orden ”kanadensisk franska” blockeras på Kinas mikroblogg Weibo

27 september, 2013 kl. 06:55 | Publicerat i Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, Kultur, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

Zhou Xing

Jason Q. Ng, forskare på Torontouniversitetet, introducerade sin nya bok ”Blocked on Weibo” ”Blockerad på Weibo” den 29 augusti. Boken avslöjar ett stort antal sökord som de kinesiska myndigheterna censurerar på mikrobloggen Weibo.

Sedan 2011 har Ng ägnat nästan två år åt att studera blockerade sökord. Han sade till Epoch Times att bland de 1 500 svartlistade orden är 500 unika. 150 av dem finns uppräknade i hans bok. Han tror att han kan hjälpa läsare att förstå hur kinesiska nätanvändare använder internet genom att på olika sätt försöka få fram data från Weibo.

Ng sade att det ibland är svårt att förutse vilka ord som kommer vara blockerade, eller varför de är blockerade, men det handlar ofta om sådant som innebär kritik mot myndigheterna.

”Stridsvagn” associeras till exempel med massakern på Himmelska fridens torg 1989, så det är inte underligt att det blockeras. Men vid ett tillfälle blockerades frasen ”rik kvinna”. Den visade sig associeras med Guo Meimei, en ung kvinna som visade upp sin rikedom på bilder på internet samtidigt som hon hävdade att hon arbetade för kinesiska Röda korset. Den ordkombinationen började cirkulera snabbt på internet, och blockerades då.

Ngs forskning visar att de kinesiska myndigheterna inkluderar egennamn, namn på platser och en del oväntade fraser i censuren. Namnet Jiang Yanyong blockerades eftersom han avslöjade SARS-epidemin 2003. Kashi, en plats i Xinjiangprovinsen där det ofta är upplopp och konflikter, blockeras också.

Men en oväntad märklig fras som är tabu på Weibo är ”kanadensisk franska”. Det beror på att det kinesiska uttalet av den är ”Jia Na Da Fa Yu”, vilket innehåller tecknen ”Da Fa”, en term som ingår i ”Falun Dafa”, en traditionell kinesisk andlig metod.

Sedan 1999 har de kinesiska myndigheterna brutalt förföljt utövare av Falun Dafa (också känt som Falun Gong). Kommunistpartiet har använt alla medier på det kinesiska fastlandet för att måla upp en bild av Falun Dafa som något ont och galet, samtidigt som man har censurerat bort metodens böcker och allt material som innehåller en korrekt beskrivning av vad Falun Dafa är. Det är alltså bara på grund av att frasen ”kanadensisk franska” innehåller de två tecknen ”Da Fa” som regimen har bedömt att det måste censureras.

Ng kom även fram till att ”Renminuniversitetets juridikskola”, en av det Kinesiska kommunistpartiets institutioner, också innehåller tecknen ”Da Fa” och censurerades av samma skäl.

Västländer möter sina invånares behov med färre restriktioner på det fria flödet av information, men Kina upprätthåller strikt kontroll noterade Ng.

– Jag tror att de kinesiska medborgarna vill ha mer yttrandefrihet, men de har fortfarande ingen chans att delta i någon diskussion om nätverkskontroll, sade Ng.

Ng är mycket intresserad av hur mycket kommunistpartiet spenderar på nätverkskontroll. Han sade att det måste vara minst 100 000 personer som sitter och censurerar ord på Weibo, eftersom en del blockeringar sker bara sekunder efter att ett ord har börjat cirkulera bland Weibos nästan 600 miljoner användare.

Till och med titeln på Ngs bok togs bort inom några minuter efter att en Weiboanvändare skrivit ett inlägg om den. Ng sade att även om han konverterade den postade texten till en bild så skulle censuren ta bort den.

via Varför orden ”kanadensisk franska” blockeras på Kinas mikroblogg Weibo

Mer i detta ämne:

Yahoo lägger ner i Kina

14 september, 2013 kl. 07:25 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kina, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

Cassie Ryan
Epoch Times

Efter stängningen av e-posttjänsten förra månaden och musiktjänsten förra året har nu även Yahoos kinesiska nyhets- och communitytjänst stängts ner.

Portalen drivs av det amerikanska e-handelsföretaget Alibaba Group, som i ett uttalande förra veckan tillkännagav att Yahoos kinesiska team, som nu består av färre än 100 medarbetare, kommer ta hand om företagets offentliga välfärdsprogram. Sajten omdirigerar trafiken till now.taobao.com.

Yahoo startade sin verksamhet i Kina 1998 och var framgångsrikt i början av 2000-talet. Affärerna har emellertid hackat de senaste åren sedan Alibaba började driva sajten 2005. Både Yahoos marknadsandel och antalet användare har sjunkit.

Analytikern Li Zhi på företaget Analysys International i Peking sade till Tech World att Alibaba förmodligen inte har någon mer nytta av varumärket.

”Kinesiska Yahoo har legat under Alibaba i flera år. Dess mest värdefulla egenskaper har styckats upp och använts”, sade hon. ”Alibaba har inte längre något behov av ett uttömt kinesiskt Yahoo.”

Andra amerikanska internetgiganter, som Google och Amazon, har stött på svårigheter av en mängd olika slag i Kina, som till exempel kommunistpartiets censur, ineffektiva lokaliseringar för att uppfylla nätanvändares behov och konkurrens från lokala varumärken som Tencent.

En nätanvändare i Yunnan använde tonen i partipropagandan för att skämta om nyheten på sin mikroblogg på Weibo: ”Ytterligare en internationell internetgigant faller i Kina. Imperialisterna flyr med svansen mellan bena. Det oövervinnerliga ***[kommunistpartet] har vunnit ännu en stor seger.”

via Yahoo lägger ner i Kina

Mer i detta ämne:

Kinas dricksvatten förgiftat

4 juni, 2013 kl. 07:12 | Publicerat i hållbar utveckling, Kina, Kropp & Sinne, Mat, Miljöfrågor | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

Statlig rapport missar orsaken

Gu Chunqiu
Epoch Times

Efter att nätanvändare reagerat kraftigt, och efter krav från Peking-advokater och tryck från medierna, utfärdade Kinesiska ministeriet för mark och naturresurser nyligen en rapport om kvaliteten på landets grundvatten. Rapporten har inte beskrivit svårighetsgraden och omfattningen av problemet, säger kritikerna.

Allmänheten uppmärksammade bekymren med grundvattnet i början av februari efter blogginlägg av journalisten Dong Fei om att industriellt avfallsvatten pumpas ner under jord i östra Kinas Shandongprovins.

Kemifabriker och pappersbruk i Jiangsuprovinsen, strax söder om Sangdong, och i Huabei (en region omfattande flera provinser i norra Kina), sades också använda brunnar för att göra sig av med sitt avloppsvatten.

I mitten av februari publicerade 2,9 miljoner nätanvändare inlägg med bilder på vattenföroreningar i sina hemstäder, på anmodan av Dong Fei.

Tre Peking-advokater begärde därefter öppet att myndigheterna skulle offentliggöra officiella uppgifter om Kinas förorening av grundvatten och medier i Kina tog upp frågan.

I slutet av mars utkom en 400-sidig rapport med titeln ”2011 Uppgifter om grundvattnets kvalitet vid nationellt övervakade platser”.

Miljöforskaren Zhao Zhangyuan, pensionerad medlem av Chinese Research Academy of Environmental Sciences, berättade för den statliga Jinghua Times (ett dotterbolag till kommunistpartiets språkrör Folkets Dagblad) att rapporten använde föråldrade standarder från 1993, som inte testar så många av de organiska föroreningar som utgör huvuddelen av dagens föroreningar.

Nanjing Survey Center of the Chinese Academy of Geological Sciences övervakade grundvattnet nära Yangtzeflodens delta – ett hårt urbaniserat område i östra Kina som omfattar Shanghai – och fann att det innehöll cancerframkallande kemikalier såsom dikloretan och diklormetan, samt andra organiska föreningar som är kända för att påverka nervsystemet, njurar och lever, såsom toluen och kloroform. Ingen av dessa kemikalier omfattas av standarderna från 1993.

Tillgängliga uppgifter tyder på att Kina lider av grundvattenförorening i en mycket större skala än vad myndigheterna har varit villiga att redovisa.

Studier som gjorts efter 2006 av China Geological Survey visar att i Huabeiregionen var endast 22,2 procent av grundvattnet tjänligt som dricksvatten. Grundvatten utgör huvuddelen av regionens dricksvattenförsörjning.

Studien fann att grundvattnet på grunda nivåer överallt i regionen var kraftigt förorenat. Fastän grundvattnet på djupare nivåer befanns vara renare var även 12,86 procent av detta vatten förorenat.

Enligt Qianzhan Industry Research Institute, en Shenzhen-baserad tankesmedja, kommer Kina alltmer att ta till grundvatten för sin dricksvattenförsörjning från och med nu och till 2017, på grund av landets relativt bristande vattentillgångar.

Forskningsinstitutet tror att cirka 70 procent av Kinas befolkning, eller fler än 400 av Kinas 660 städer, kommer att ta sitt dricksvatten huvudsakligen från grundvattentäkter.

Kinas landsbygdsbefolkning tar det mesta av sitt dricksvatten från brunnar som fylls på från grunda vattenådror. Men det urskillningslösa användandet av gödsel- och bekämpningsmedel har allvarligt förorenat grundvattnet på landsbygden.

Så kallade ”cancerbyar” har dykt upp i provinserna Henan, Anhui, Sichuan, Guangdong, Heilongjiang och Shandong.

Enligt en rapport från Voice of America har grundvattnet i Huabeiregionen visat sig innehålla tungmetaller i halter som långt överskrider tillåtna gränser, däribland kvicksilver, krom, kadmium och bly.

Dessutom har föroreningar med organiska ämnen dykt upp i Pekings södra förorter, Shijiazhuang, huvudstaden Hebeiprovinsen i norra Kina, Jinan, huvudstad i Shandongprovinsen och Yuxi-slätten i Henanprovinsen. De viktigaste föroreningarna är bensen, koltetraklorid och trikloretylen, som alla kan orsaka cancer och andra hälsoproblem.

Förutom dessa föroreningar dricker minst 100 miljoner människor i Kina grundvatten med farliga nivåer av arsenik, vilket kan orsaka hjärt-kärlproblem och en ökad cancerrisk, samt fluor, som är känt för att orsaka njurproblem och deformerade ben hos barn.

Enligt rapporten från Voice of America har företag i hela Kina under de senaste 20 åren grävt brunnar enbart för att släppa ut industriellt avfallsvatten till grundvattnet.

Kinesiska nätanvändare har sedan dess uttryckt sitt missnöje i frågan på internet. På Sina Weibo – en populär mikrobloggtjänst som liknar Twitter – skrev en användare som heter Wang Pan: ”Stora företag pumpar hjärtlöst ner föroreningar i vårt grundvatten och ändå har regeringen, förblindad av politiska mål, ignorerat och även öppet tolererat detta.”

”Våra vattendrag är drabbade av förorening av ytvattnet, men våra egentliga vattenkällor är drabbade av förorening av grundvattnet. Hur skiljer sig detta från kärnavfall? Detta kommer att ända livet för våra framtida generationer. När det inte finns något mer rent vatten kvar i Kina, vad är det för vits med BNP?”

Wang Pans konto togs bort strax efter att den här kommentaren publicerades, vilket visar att regimen inte vill tillåta att problemet diskuteras fritt.

Enligt Fan Xiao, geolog och chefsingenjör vid Sichuans provinsbyrå för geologi och mineraltillgångar, saknar Kina för närvarande officiella föreskrifter gällande utsläpp av avfallsvatten i grundvattentäkter, och statliga myndigheter har inte förmågan att se till att företag följer dessa föreskrifter.

”Vi är starkt beroende av våra grundvattentäkter, och om de blir förorenade kommer det att bli praktiskt taget omöjligt att rena dem”, sade Fan.

Den snabba urbaniseringen har genererat en ökning av både omfattningen och svårighetsgraden av Fastlandskinas problem med förorening av grundvattnet. Orsaken till detta är kommunistregimens enögda strävan efter BNP-tillväxt.

Enligt 2012 års cancerrapport (Chinese Cancer Registry Annual Report) registreras det på grund av de extrema nivåerna av miljöföroreningar 3,5 miljoner nya fall av cancer i Kina varje år, vilket resulterar i 2,5 miljoner dödsfall om året. Detta motsvarar 8 550 nya cancerfall som diagnostiseras varje dag.

via Kinas dricksvatten förgiftat – Epoch Times

Mer i detta ämne:

Bannlyst kinesisk författare får litterärt pris i New York

3 juni, 2013 kl. 08:51 | Publicerat i Kina, Kropp & Sinne, Kultur, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

Cassie Ryan
Epoch Times

En tidigare redaktör för det kinesiska kommunistpartiets propagandaspråkrör tilldelades i onsdags Hayekpriset, som delas ut av Manhattaninstitutet.

Det litterära priset delas ut av den libertarianska tankesmedjan för att lyfta fram nyligen utgivna verk som ”bäst reflekterar Hayeks vision om ekonomisk och individuell frihet”. Prissumman är på 50 000 dollar.

Kinesiske journalisten och historikern Yang Jishengs bok, ”Tombstone”, publicerades på engelska förra året. Den är en omfattande skildring av Den stora svälten från 1958-1961, en period då hans far svalt ihjäl tillsammans med 36 miljoner andra kinesiska bönder.

Mao skyllde tragedin på ”tre år av naturkatastrofer”. Men Yang har genom egna erfarenheter och 15 års forskning samtidigt som han arbetade för Xinhua kommit fram till sanningen: För att exponentiellt öka spannmåls- och stålproduktionen under ”det stora språnget”, offrade Mao otaliga kinesiska landsbygdsarbetare.

Samtidigt som spannmål skickades till städerna och utomlands förhindrades kineser att lämna landsbygden för att söka föda. I ren desperation försökte de äta jord, almbark och fågelspillning. Vissa föräldrar åt till och med sina egna barn.

”Maos makt utökades från folkets sinnen till deras magar”, sade Yang nyligen till Wall Street Journal. ”Vadhelst det kinesiska folkets hjärnor än tänkte på och vad deras magar fick var under Maos kontroll… Hans makt sträckte sig till varje centimeter ute på fälten och varje fabrik, varje fabriksgolv, varje familj i Kina.”

I sin bok, ”Vägen
till träldom” från 1944, kallade ekonomen och filosofen Friedrich Hayek detta tillvägagångssätt för socialismens ”dödliga hybris” och ställde det i kontrast mot en fri marknad som tillåter producenter att själv bestämma priserna till konsumenternas preferenser utan tvång eller slöseri med mänskliga liv och naturresurser.

Hayeks bok översattes till kinesiska 1962, men kunde endast läsas av partiledare som ville studera kritik mot socialismen. Senare blev en censurerad version tillgänglig bland den kinesiska allmänheten, vilket skulle få stort inflytande på Yangs tänkande kring saker som har hänt sedan Mao-eran.

Manhattaninstitutets grundare, Anthony Fisher, talade med Hayek om hur man kan vända på urholkningen av friheten. Hayeks förslag var att börja på ”idéernas slagfält”.

I ”Tombstone” säger Yang att den totalitära regimen var huvudorsaken till svälten. I ett mer öppet system skulle folk ha direkt insett och ledarna skulle ha rättat till sina politiska misstag, sade han.

Under prisutdelningen i New York förklarade Yang betydelsen av bokens namn.
– Det finns fyra nivåer av mening i boktiteln. Den första är gravstenen över min far som dog av svält under den här tiden. Den andra är gravstenen över 36 miljoner kineser som dog av tre års svält; den tredje är att jag hoppades att det skulle bli en gravsten över systemet som tillät så många att dö av svält; den fjärde är att på grund av faran när jag skrev, så trodde jag att den kunde bli min egen gravsten.

Trots att han stöder demokrati och informationsfrihet ifrågasätter Yang hur fort detta kan bli verklighet i Kina samtidigt som kommunistpartiet är vid makten.

”Om folk inte kan lära känna sin historia finns det ingen framtid för dem”, sade han till Wall Street Journal. ”Detta var ett av syftena med att skriva boken. Jag skrev om mycket kalla fakta, tragedier. Jag vill att folk ska dra lärdom, så att vi kan vara långt ifrån mörkret, långt ifrån tragedier och inte upprepar dem.”

via Bannlyst kinesisk författare får litterärt pris i New York – Epoch Times

Mer i detta ämne:

Kinesisk konsulatpersonal kräver att japanerna tar avstånd från Shen Yun

26 april, 2013 kl. 07:39 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, Kina, Kinesisk kultur, mänskliga rättigheter, Samhälle, Shen Yun | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

Matthew Robertson
Epoch Times

Ett kinesiskt konsulat i Japan har nyligen skickat brev till företag och politiker i staden Fukuoka, där man kräver att de tar tillbaka sitt stöd från Shen Yun Performing Arts, ett danskompani för klassisk kinesisk dans, som turnerar världen runt. Goda relationer med Folkrepubliken Kina sägs stå på spel.

Shen Yuns turné i Japan började den 19 april och pågår till den 1 maj, med 11 uppträdanden fördelat på fem städer. För närvarande uppträder kompaniet i Tokyo.

De två senaste åren har det kinesiska konsulatet också skickat liknande brev.

I årets brev till sponsorn, som Epoch Times har tagit del av, uppmanas han avsluta sitt samarbete med Shen Yuns lokala arrangör i Fukuoka, där de ska uppträda den 1 maj. Man uppmanar honom dessutom att ta avstånd från alla PR-uppdrag, ”att involvera sig”, eller andra former av stöd.

Lokala befattningshavare har också fått sådana brev, liksom teatrar, tv-stationer, tidskrifter och tre av Japans största tidningar.

I brevet säger man att kravet är ”på grund av den sino-japanska relationens skull”, enligt texten i brevet som Epoch Times har tagit del av. Epoch Times webbsida har en egen sektion där man samlar in reaktionerna från publiken som har sett Shen Yun.

De kinesiska myndigheterna
har länge försökte stoppa Shen Yuns uppträdanden runt om i världen. Kompaniet har länge stötts av Falun Dafa-föreningar där det uppträder. Falun Dafa är en andlig metod som brutalt förföljs av kommunistpartiet i Kina.

Analytiker menar dessutom att Kinas regim är rädd för att den kinesiska publiken ska tilltalas av den traditionella kinesiska kultur som Shen Yun presenterar. Kommunistpartiet har sedan sextio år tillbaka försökt utplåna Kinas traditionella kultur.

Kravbreven som skickades bör ses i kontexten av den pågående tvisten mellan Japan och Kina om Senkakuöarna; många japaner anser att Kina i den frågan agerar aggressivt och översittaraktigt.

Alla dessa brev riktade mot Shen Yun kommer sannolikt inte övertyga japanerna om att Kina allmänt är vänligt inställda, enligt Koyu Nishimura, en japansk kritiker och journalist, som har läst brevet som politikern fick.

– Vi har friheten att tänka, friheten att tala, och friheten att tro. Detta är vad kommunistpartiet fruktar mest. Omvärlden har vaknat upp och sett kommunistpartiets sanna natur, sade han och fortsatte:

– Om det här har pågått varje gång artisterna har kommit till Japan borde vi inte vara tysta. Vi måste agera. Vi bör inte förlåta dessa handlingar.

Översatt av Yukari Werrell.

via Kinesisk konsulatpersonal kräver att japanerna tar avstånd från Shen Yun

Kinas regim förbjuder inhemsk media att citera utländsk press

24 april, 2013 kl. 07:20 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Cassie Ryan
Epoch Times

Kommunistregimen i Peking har tagit ett hårdare grepp om landets media med ett nytt direktiv som förbjuder att man använder information från utländsk media ”utan tillstånd”.

Kinas myndighet för kontroll av press, radio, film och TV meddelade de nya reglerna i onsdags. Man hävdade att man ville ”stärka ledningen” och ”stoppa spridandet av skadlig information”. Förbudet gäller även frilansare, icke-statliga organisationer och kommersiella organisationer.

Det här greppet kom precis efter att New York Times vann Pulitzerpriset för sin artikel i oktober 2012, om hur Kinas före detta premiärminister Wen Jiabao och hans familj gömt undan sina rikedomar.

Reportrar utan gränser fördömde agerandet som ”drakoniskt” och sade att kommunistpartiets censur hela tiden har ökat sedan den 18:e partikongressen i november förra året, när man utsåg den nya ledningen.

”Censorerna har haft utländska medier i siktet sedan de publicerade generande avslöjanden om Kinas ledare”, skrev Reportrar utan gränser. ”Regimen försöker hindra kinesiska medier från att göra nya sådana avslöjanden.”

Man tillade även att utländska medier spelar en nyckelroll när det gäller att informera det internationella samfundet om vad som faktiskt händer i Kina, men även den kinesiska allmänheten som man beskrev  som ”offer för regeringens växande censur av lokala medier”.

Det växande internetanvändandet i Kina, till exempel på mikrobloggtjänster som Sina Weibo, gör dock censur närmast omöjlig.

”Initiativet verkar dömt att misslyckas i den nuvarande eran av weibo och sociala närverk där information och avslöjanden från utländska medier cirkulerar blixtsnabbt. Men det kan användas för att rättfärdiga nya censuråtgärder och kan därför ha en påverkan på kinesisk media, som ofta citerar internationella nyhetsbyråer,” skrev Reportrar utan gränser.

Pekingjournalisten Gao Yu, som två gånger har vunnit priset Courage in Journalism och tidigare var biträdande chefredaktör på Economics Weekly, sade till Sound of Hope Radio att internet har brutit igenom partiets censurbegränsningar och att det här är ett ytterligare bevis på att myndigheterna befinner sig i kris.

– Nyheter som partitjänstemännens skandaler, naturkatastrofer och gruvolyckor sprids världen över på några få minuter eller sekunder, sade Gao, som fortsatte:

– I åratal har de kinesiska mediernas hjärntvättande propaganda förstört det kinesiska folkets moral. Med utvecklingen av internet kan man inte längre upprätthålla hjärntvätten. Det här är den kinesiska regimens kris, och det är därför de stramar åt kontrollen.

Förbudet kan ha stor inverkan på inhemska tidningar, eftersom de förlitar sig på nyhetsbyråer som Reuters för det mesta av sin utlandsrapportering.

Bloggare reagerade
kraftigt, särskilt journalister. En journalist i Peking, som citerades av medborgarjournalistsajten Global Voices, skrev på sitt weibokonto: ”Den allmänna opinionens övervakning är helt avgörande för ett friskt samhälle. Hur mycket man kan kritisera visar hur mycket demokrati som finns. Om man inte kan kritisera blir beröm meningslöst. Korrekta slutsatser dras genom att man lyssnar till ett stort antal röster, inte det som makten väljer.”

En annan weiboanvändare tillade: ”Vad är skadlig information? Jag anser att det bara finns sann och falsk information. Syftet med nyheter är att meddela sanningen, vilket är ett samhälles grundläggande behov. Den mesta information som propagandadepartementet definierat som skadlig genom folkrepublikens historia har visat sig vara sann. Att blockera information och åsikter kan vara effektivt för stunden men en sådan självförnekelsepolitik kommer inte att fungera i långa loppet.”

En tredje användare nämnde ett kinesiskt talesätt: ”Ju mer man försöker gömma sig, desto mer syns man.”

Research av Jane Lin

via Kinas regim förbjuder inhemsk media att citera utländsk press – Epoch Times

Censurmur klyver internet i två – Ola Wong

23 april, 2013 kl. 09:23 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Ola Wongs krönikor, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

Ola Wong – SvD:s medarbetare i Kina

Lennart Kågestam på Gymnasiestaben i Stockholm har ett problem. Han leder Global Citizen Program, ett projekt som låter skolungdomar i Stockholm ha utbyte med jämnåriga i Indien och Kina. Bra idé för en global värld. Med Indien är det inga problem: Kommunikationen funkar gratis och enkelt på plattformar indier och svenskar är vana vid: Skype och Google Hangouts.

– Men hur ska vi göra med Kina? frågar han mig.

I Kina är Facebook, Twitter, Wikipedia, Youtube blockerat medan Skype och Google ofta har störningar.

Välkommen till dualnet.

Det är ett internet delat i två av Kinas censur: Kina och resten av världen.

En femtedel av mänskligheten använder istället sina egna plattformar. Som jag kommer att visa i en kartläggning av Kinas sociala medier för SvD Näringsliv i april så tweetar de på Weibo, chattar på Wechatt, shoppar på Taobao, och kollar kattvideor på Tudou. Kinas 564 miljoner nätanvändare googlar inte information, de baiduar – ett sökverktyg som är bra på kinesiska fakta (om de inte är politiskt känsliga), men dålig på resten av världen. Ett sök på “Recept för tryckkokare” ger 0 träff på Baidu och 1770 på Google. Däremot ger en sökning på it-entreprenören 李开复 (Kaifu Lee) 17 miljoner träffar på Baidu och hyfsade 9,59 miljoner med Google

Kommunistpartiet vill tvinga it-bolagen att lägga sina servrar i Kina, där de är kontrollerbara, censurbara och mer fredade från de amerikanska spionernas allseende öga. De som inte samarbetar får problem (Google), eller blockeras (Facebook).

Läs mer: Censurmur klyver internet i två | Utrikes | SvD

Kinesisk censurtjänsteman lättade sitt samvete innan han dog

12 april, 2013 kl. 08:08 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kina, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

Epoch Times

Förra onsdagen sörjde Kina en osannolik hjältes död, nämligen en tidningscensor vars ånger på dödsbädden har visat något av den hantering som pågår bakom kulisserna i den kinesiska kommunistiska statsapparaten.

Zeng Li, som tidigare var anställd censor på Guangzhou-tidningen Southern Weekly, dog den 3 april, bara tre dagar efter att han gick i pension. Han blev 61 år gammal.

Zeng efterlämnade ett mycket talande brev, som han skrev den 28 mars. Det har delats tusentals gånger på den kinesiska mikrobloggen Weibo, dagen efter att han dog.

”När jag ser tillbaka på de senaste fyra åren så har jag gjort många misstag”, skrev han i brevet. ”Jag stoppade artiklar som inte borde ha stoppats, jag tog bort innehåll som jag inte skulle ha tagit bort. Men i slutänden vaknade jag upp och beslutade att inte genomföra ett politiskt uppdrag som gick emot mitt eget samvete. Jag vill inte gå till historien som en brottsling.”

”När redaktionsincidenten med Southern Weekly inträffade stod jag upp och talade ut, för rättvisans skull. Jag har ett rent samvete och ångrar ingenting”, skrev han.

Trots sin plats som ”innehållsgranskare” blev Zeng känd efter att anställda på tidningen protesterade mot censur i januari. Då gick personalen ut i strejk efter att Guangdongs propagandachef Tuo Zhen gjorde ändringar i deras nyårsupplaga utan att ha konsulterat redaktionen.

Nyårshälsningen skrevs till stöd för rättssäkerhet och lagstyre och den nye partiledaren Xi Jinpings ”dröm om konstitutionalism”, men den byttes ut mot en partitrogen artikel.

Zengs jobb var att säkra att tidningens innehåll höll sig till de censurregler som provinsiella och centrala myndigheter skapat. Efter januariincidenten förklarade han i en bloggpost med titeln ”Vem ändrade Southern Weeklys nyårshälsning?” att han var anställd för att hjälpa företaget att undvika politiska risker, snarare än att ”kväva yttrandefriheten”.

Han noterade att den politiska omgivningen blev känsligare förra året efter att politbyråmedlemmen Bo Xilai rensades ut, och partiet bytte ledning i november. Sedan maj 2012, när Tuo Zhen utsågs till lokal propagandaboss, har tidningen censurerats kraftigt och alla ledarartiklar har krävt godkännande, skrev Seng.

Tuo tjänar Kinas förre propagandachef Li Changchun, som i sin tur står förre partiledaren Jiang Zemin nära. Analytiker menar att Jiangs partifraktion fruktar att Xi Jinping kommer att använda sin propaganda om att genomföra det som står i landets konstitution för att försvaga Jiangs makt.

Tidigare kollegor, skribenter och andra nätanvändare har reflekterat kring Zengs liv i minnestexter på nätet. Chen Zhaohua, redaktör på systerpublikationen Southern Metropolis Weekly, delade Zengs avskedsbrev, och skrev att sorgeyttringarna  visade vilka värden han stod för.

Sociologen och historikern Ma Yong på den kinesiska samhällsvetenskapsakademin kommenterade på sin Weibo: ”Det här brevet är i sanning ett viktigt dokument i Kinas historia.”

Skribenten
Li Chengpeng beskrev Zeng som ”insnärjd”, men att ”rättvisa alltid styrde hans hjärta” på sin Weibo.

”När det här hände för en tid sedan uppträdde han mycket väl. Nu  när han är borta kommer han att fortsätta som redaktör för det här landet, fast i himlen,” skrev han.

Oian Gang, som tidigare var redaktör på Southern Metropolis Weekly, bloggade: ”Han visade en verklig karaktärsstyrka, som en riktig Southern Weekly-journalist, och han höll sig till det viktiga.”

Gang tillade: ”Alla har ett val.”

via Kinesisk censurtjänsteman lättade sitt samvete innan han dog – Epoch Times

Bokförlag slutar trycka böcker i Kina – Kulturnytt

13 februari, 2013 kl. 09:42 | Publicerat i Kina, Kultur, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , ,


Bokförlag slutar trycka böcker i Kina - Kulturnytt


Jonatan Järbel
Hedvig Weibull

Bokförlaget Natur & Kultur har dragit tillbaka all sin boktryckning från Kina efter att tryckerierna la sig i innehållet i vissa av böckerna. Nu meddelar även läromedelsförlaget Sanoma att de funderar på att sluta trycka i Kina.

KORRIGERING FRÅN TIDIGARE PUBLICERING: Sanoma har inte slutgiltigt bestämt om de ska sluta trycka böcker i Kina. De funderar på det.

-Vi har beslutat att inte längre trycka böcker i Kina. När vi upptäckte att man förändrade lite grann i några av böckerna – framför allt de som handlade om Tibet, då var det viktigt för oss att markera att det här kan vi inte tolerera. Vi måste kunna garantera att våra böcker har exakt det innehåll som våra författare vill ha, säger Björn Linnell som är Senior advisor på Natur & Kultur.

Vad gjorde ni med de böckerna?
– Jag kan inte svara exakt på det men jag tror att vi tog tillbaka dem och tryckte någon annanstans.

Men Björn Linnell understryker att den indragna boktryckningen inte handlar om ett politiskt ställningstagande.
– Det här är ingen handelsbojkott mot regimen i Kina. Det här är ett sätt för oss att markera att på det område som vi är känsligast – yttrandefriheten – där måste vi markera. Så det är inte ett politiskt ställningstagande mot en regim.

Lyssna: ”Vi vill inte ha en redigering i Kina kort och gott”

Läs mer: Bokförlag slutar trycka böcker i Kina – Kulturnytt

Mer i detta ämne: Kinesiska kommunistpartiets riktlinjer för censur lades ut på nätet

Sällsynta protester mot censuren i Kina

12 januari, 2013 kl. 18:36 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,


Jack Phillips
Epoch Times

Mängder av demonstranter samlades framför Guangdong-baserade tidningen Southern Weeklys huvudkontor för att uttrycka stöd för pressfriheten, efter att det framkommit att en lokal kommunistpartitjänsteman hade manipulerat den kända tidningens nyårsledare.

En del experter anser att det är en av de viktigaste händelser som satt strålkastarljuset på Kinas ofria pressmiljö på länge.

”Ta bort censuren. Det kinesiska folket vill ha frihet”, skrev en användare på Twitter.

Protesten kom efter att redaktionen på Southern Weekly strejkat under helgen, vilket utgjorde en sällsynt offentlig demonstration för pressfrihet i Kina, ett av de hårdaste censurerade länderna i världen.

South China Morning Post rapporterade att redaktionen gick i strejk – den första strejken av det slaget på en stor tidning på flera decennier.

Beslutet att strejka fattades efter att tidningsledningen tog kontroll över redaktionens mikrobloggkonto och sade att dess nyårsuttalande var skrivet av egna skribenter och inte av provinsens propagandachef, tidigare Xinhuachefen Tuo Zhen. Under helgen kom rapporter om att Tuo Zhen gjort ändringarna utan redaktionens samtycke, vilket ledde till fördömanden från reportrar, kommentatorer och många kinesiska akademiker.

”Uttalandet [på den officiella mikrobloggen] representerar inte redaktionens åsikter. Det är ett resultat av påtryckningar från myndigheterna mot … ledningen”, lyder ett uttalande från Southern Weeklys stab på en annan mikroblogg, enligt South China Morning Post. ”Redaktionen kommer att kämpa mot det förfalskade uttalandet … Tills problemet är löst kommer vi inte att utföra något redaktionellt arbete.”

Den ursprungliga ledarartikeln diskuterade ett återvändande till konstitutionalism i Kina, men den nya ledaren, som tydligen skrivits av Tuo tog bort de känsliga ämnena och prisade i stället kommunistpartiet..

Alla medieorganisationer – statliga såväl som privata – omfattas av kommunistpartiets censur och tar ofta bort innehåll som anses känsligt eller stridande mot dess propagandalinje. Kina rankas konsekvent av organisationer som ett av de länder i världen där pressfriheten är som sämst.

Demonstranter framför Southern Weeklys kontor kom med krysantemumblommor och ropade ”för demokrati, pressfrihet och mänskliga rättigheter”, enligt John Kennedy på South China Morning Post. Han sade också att grundskolelever kom ut för att visa sitt stöd. Det uppkom en del mindre slagsmål mellan poliser och demonstranter.

”Avskaffa presscensuren. Det kinesiska folket vill ha frihet!” sade en annan kinesisk demonstrant.

”Jag tycker att vanligt folk måste vakna” sade demonstranten Yuan Fengchu till Associated Press via telefon. ”Folket börjar inse att deras rättigheter har tagits ifrån dem av kommunistpartiet och de känner sig ständigt förtryckta.”

David Bandurski vid Hongkong Universitys China Media Project sade att händelsen ” utan tvekan är en av de viktigaste vi kommer att få se i Kina i år.”

Enligt China Media Project krävde redaktionen på Southern Weekly att det bildas en utredningsgrupp för att undersöka fallet med nyårsledaren och samanställa en offentlig rapport. Men redaktionshefen Huang Can sade att det ”inte skulle bli någon bedömning” och att censurprocessen skulle ”återgå till det normala”.

via Sällsynta protester mot censuren i Kina – Epoch Times

Internetcensuren ökar i Kina

5 oktober, 2012 kl. 10:35 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Enligt rapport från Freedom House

Jack Phillips
Epoch Times

Kinas regim har under de senaste åren trappat upp kontrollen av sina medborgare på internet och begår de värsta övergreppen mot internetanvändares rättigheter i världen, enligt en ny Freedom House-rapport.

“Kinesiska myndigheter har trappat upp sitt redan sofistikerade och omfattande system för censur, övervakning och manipulering av aktiviteter på internet, samtidigt som dussintals aktivister, advokater och bloggare kidnappas eller fängslas”, konstateras det i rapporten.

Freedom House noterar också att resultatet för Kina vad gäller begränsning av internetfriheten ökade med två poäng från 2010 till 2011. Det innebär att Kina, tillsammans med Iran och Kuba, är de mest restriktiva länderna i världen.

2011 grep kinesiska myndigheter dussintals bloggare och aktivister och höll dem inspärrade i veckor. En del av dem dömdes till fängelse, enligt rapporten.

Freedom House rapporterar att kineser blivit mer uppfinningsrika när det gäller att kringgå regimens censur. Mikrobloggar som Sina Weibo tillåter bloggare ”att ligga steget före censuren, väcka uppmärksamhet på uppseglande skandaler och bedriva nätkampanjer av olika slag”.

Ett tydligt exempel från de senaste månaderna på hur kineser på internet lyckats kringgå censuren var när en hemsk bild på Weibo av en kvinna som tvingades till en tvångsabort av kinesiska myndigheter fick omfattande spridning.

På grund av Weibos och andra mikrobloggstjänsters popularitet svarade kinesiska myndigheter med ”ökad kontroll av sådana tjänster, inklusive ökad censur och krav på registrering i sitt riktiga namn. Det återstår emellertid vad den fulla effekten av dessa inskränkningar blir”, enligt rapporten.

Freedom House noterade också i rapporten att kineser fortfarande möter en mängd hinder när det gäller att få full och fri tillgång till internet, såsom “centraliserad kontroll över internationella portaler, ett påtagligt glapp mellan städer och landsbygd och sporadiska lokala nedstängningar av internettillgång på platser där det sker protester.

Nyligen har den kinesiska censuren stängt av internet på flera platser i Tibet och kringliggande områden i Sichuanprovinsen för att hindra att information sprids om munkars och andra människors självbränningar på grund av det hårdföra styret i området.

Censurapparaten såg också till att blockera internet i delar av Xinjiangområdet från juli 2009 till maj 2010 efter att protester bröt ut på grund av myndigheters förtryck i området, vilket satte igång en förföljelsevåg mot dissidenter, enligt rapporten.

Freedom House kritiserade också regimens cyberattacker mot utländska sajter som är kritiska mot det styrande kommunistpartiet, inklusive sajter som tillhör Falun Gong, en andlig metod som förföljts sedan 1999.

“Den kinesiska regeringen har kraftfullt förnekat inblandning i dessa attacker. Sådana förnekanden undergrävs av arkivfilmer som sändes i ett statligt TV-program i juli 2011, där man fick se en demonstration av en mjukvara utformad av Kinas militär som användes för att attackera en Falun Gong-relaterad sajt i USA”, enligt rapporten.

Kina används också
som förebild för andra förtryckande regimer runt om i världen, tillade Freedom House.

“Kinas påverkan som plantskola för sofistikerade inskränkningar har märkts över hela världen, där regeringar som Vitryssland, Uzbekistan och Iran använder Kina som en förebild för sina egna nya metoder för internetkontroll”, sade rapporten. Uzbekistan och Iran ligger bland de fem högsta på Freedom Houses ”ofritt”-lista.

via Internetcensuren ökar i Kina – Epoch Times

Mer i detta ämne:

Al Jazeeras engelskspråkiga byrå tvingas lämna Kina

12 maj, 2012 kl. 08:10 | Publicerat i Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, slavarbetsläger | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

Matthew Robertson
Epoch Times

Kinesiska myndigheter stängde på måndagen i praktiken ner den engelskspråkiga Al Jazeera-byrån i Peking genom att förneka dess journalist i Kina förnyad presslegitimation och även vägra att ta emot ersättare.

Charles Lee, en Falun Gong-utövare som satt tre år i internerings- och arbetsläger i Kina, var med i en dokumentär som sändes på Al Jazeera English. Det ledde till att Al Jazeera sparkades ut ur Kina.

Enligt uppgift kom beslutet efter att Al Jazeera i november 2011 släppte en dokumentär om slavarbetsläger i Kina.

Dokumentären gav mycket plats åt Charles Lees historia. Han är en Falun Gong-utövare som satt tre år i ett så kallat ”omskolning genom arbetsläger”. Kinesiska myndigheter har förföljt Falun Gong, en populär andlig metod, sedan 1999, och det är ett av de mest hårt censurerade ämnena.

Melissa Chan, journalisten
vars legitimation inte förnyades, har rapporterat för Al Jazeera sedan 2007 och skrivit över 400 artiklar. ”Kanalen uttryckte sin besvikelse över situationen och förklarade att man tänkte fortsätta att kräva att få ha en närvaro i Kina”, enligt ett pressmeddelande.

Arabiskspråkiga Al Jazeera kommer att fortsätta rapportera från Kina. Beslutet att sparka ut engelska Al Jazeera har mötts med kritik och löje bland västerländska journalister och bloggare.

Foreign Correspondent´s club of China sade i ett uttalande att de var ”bestörta över beslutet som den kinesiska regeringen fattat”.

via Al Jazeeras engelskspråkiga byrå tvingas lämna Kina – Epoch Times


Nästa sida »

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.