II. Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

28 februari, 2015 kl. 07:31 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kina, Kropp & Sinne, mänskliga rättigheter, Miljöfrågor, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Föreslagen antiterrorlag i Kina legitimerar människorättskränkningar

Den kinesiska regimen håller på att stifta sina egna antiterrorlagar, officiellt för att bekämpa terrorism. Men i Human Rights Watchs ögon är det hela helt enkelt en taktik för att legitimera människorättskränkningar i landet.

”Det har förekommit ohyggliga attacker på människor i Kina, och regeringen har en plikt att svara på dem och skydda befolkningen. Men i sin nuvarande form är den här lagen knappast mer än en licens att begå människorättskränkningar”, skrev Sophie Richardson, som är chef för Human Rights Watchs Kinabevakning. ”Lagförslaget måste arbetas om i grunden och skrivas i enlighet med internationella juridiska standarder.”

Den föreslagna kinesiska lagstiftningen, som publicerades i november i förra året, efterfrågar konsultation med allmänheten, inrättandet av ett antiterroristcentrum och införandet av en mekanism för att dela information mellan olika departement och med internationella antiterroristorganisationer.

Ett av problemen som Human Rights Watch pekar på är den mycket breda och vaga definitionen av ”terrorism” i lagförslaget, som slår fast att alla tankar, tal och handlingar som försöker ”påverka nationell politik” är att beteckna som terrorism. Enligt den definitionen skulle all form av politisk opinionsbildning för att ändra på en viss politik kunna anklagas för att vara terrorism.

”Ju större område som lagen omfattar, desto lättare är det att hitta beteenden och kommentarer som utgör lagbrott”, sade Zhao Yuanming, en erfaren kinesisk juridikexpert i en intervju med New York-baserade New Tang Dynasty Television.

 

Föroreningar tvingar bort gravida kvinnor från by i Kina

Invånarna håller alla sina fönster och dörrar stängda hela dagarna i samhället Daliuying i Henanprovinsen i centrala Kina. Det är det minsta man kan göra för att undvika den förskräckligt sura luften.

Dricksvattnet verkar ännu värre, och ser ut som stärkelse. Ån har en rödgul färg. Själva boven i dramat till föroreningarna är en läkemedelsfabrik några kilometer från Daliuying.

”Att leva här är väldigt deprimerande. Det är föroreningar från morgon till kväll. Vi vågar inte gå ut på grund av lukten. När vi väl går ut kan jag inte hålla mina ögon öppna”, sade en invånare i samhället Daliuying, en förort till staden Nanyang i Henanprovinsen, till statliga China Central Television (CCTV)

 

Kina tvingar internetanvändare att registrera sig med sina riktiga namn

Kina kommer att ”noggrant genomföra” ett länge omdiskuterat system som innebär att man måste registrera sig med sitt riktiga namn på internet från och med 2015. Det här är det senaste försöket från myndigheterna att sätta stopp för ett vildvuxet medium som ofta gör narr av landets regim.

Genom att tvinga kinesiska internetanvändare att registrera sina aktiviteter på nätet under sitt riktiga namn kommer det redan mycket lilla utrymmet för yttrandefrihet att ytterligare begränsas, enligt analytiker. Det här beslutet meddelades av det statliga internetinformationskontoret den 13 januari, och har sedan förmedlats på bred front till allmänheten via statliga medier.

Tanken har dryftats i maktens salar i Kina i över två år. Myndigheterna menar att om man kräver att folk registrerar sig med sina riktiga namn och identifikationsnummer på de stora internetplattformarna kommer man förhindra att de begår ”internetbrott”.

Intressanta artiklar om Kina som publicerats tidigare i år

27 februari, 2015 kl. 07:05 | Publicerat i censur, Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle, Utan kategori | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,

(Klicka på rubriken för att komma till artikeln)

Populär bloggare gripen i Kina

En bloggare i södra Kina, som även utövar den förföljda andliga metoden Falun Gong, har förts bort av kommunistpartiets myndigheter, enligt rapportering av kinesiskspråkiga medier utanför Kina. Han hade en lång historia av att skriva om politiskt känsliga ämnen.

Den 29-årige bloggaren som är känd under sitt användarnamn på mikrobloggen Sina Weibo, ”Huaxia Zhengdao”, som betyder ungefär ”Kina på en rättfärdig väg”, hade fått många följare, och kommenterade den nuvarande politiska situationen i Kina och förföljelsen av Falun Gong.

Han försvann från nätet den 3 februari, enligt New Tang Dynasty Television (NTD).

 

Kinas utbildningsminister vill förbjuda västerländska tankar och läroböcker

Ett antal kommentarer från Kinas utbildningsminister, Yuan Guiren, har gjort många fritänkande personer i Kina oroliga: Enligt Yuan ska läroböcker och tankar från västerlandet hållas utanför kinesiska skolor.

”Vi måste åstadkomma en bättre hantering för att använda västerländska originalläromedel”, sa Yuan vid ett möte med representanter från universitet från hela Kina, enligt nyhetsbyrån Xinhua. ”Material som förespråkar västerländska värderingar är förbjudna i våra klassrum.”

Vidare sade han bland annat: ”Verbala angrepp eller förtal av partiledare, eller diskussioner som demoniserar socialism ska aldrig förekomma i klassrummen.”

 

Fängslad kinesisk människorättsadvokat förlamad efter tortyr

Wang Yonghang, som utsetts till en av Kinas tio främsta människorättsadvokater, är nu förlamad från midjan och neråt som ett resultat av långvarig tortyr i ett kinesiskt fängelse. Det skrev människorättsadvokaten Tang Jitian på den populära kinesiska sociala sajten Weixin den 14 januari.

”Wang Yonghang, som nu är 42 år gammal, har förföljts sedan juni 2009, då han försvarade Cong Rixu i en rättegång, och den hemliga ordern om att han skulle förföljas kom från Zhou Yongkang, förre chefen för det politisk-rättsliga utskottet”, skrev Tang.

Politisk-rättsliga utskottet är det partiorgan som styr alla aspekter av Kinas rättssystem, inklusive polis, domstolar, åklagare, advokater, fängelser och arbetsläger. Tidigare leddes det av den nu avsatte och åtalade Zhou Yongkang, som då var en av Kinas mäktigaste och mest fruktade personer.

”Wang dömdes i hemlighet till sju års fängelse i november (2009). På grund av den grymma förföljelsen läkte aldrig såret i hans ben”, skrev Tang. ”I fem år har det droppat vatten, blod och var från såret. Nu har han symptom på tuberkulos och är förlamad från midjan och neråt.”

 

 

Experter varnar för trådlösa nätverk i skolor

6 oktober, 2014 kl. 07:06 | Publicerat i Barn, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Samhälle, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,


Susanne Larsson
Epoch Times

”Trådlös teknik bör inte användas i skolor och förskolor”. Den rekommendationen kommer från tre experter i en skrivelse till svenska myndigheter. Skrivelsen sammanfattar vad forskningen visat när det gäller hälsorisker som har samband med exponering för strålning från trådlös teknik.

Bakom skrivelsen står cancerläkaren Lennart Hardell från Örebro universitetssjukhus, Cindy Sage, projektledaren för Bioinitiativrapporten, USA, samt David Carpenter, chef för Institutet för hälsa och miljö, University of Albany, USA.

Bioinitiativrapporten från 2013 omfattade 1800 vetenskapliga studier som sammantaget visade att trådlösa nätverk och trådlöst uppkopplade datorer utgör en hälsorisk för barnen och att de gällande gränsvärdena bör sänkas kraftigt.

De tre experterna bakom skrivelsen deltog i Bioinitiativrapporten tillsammans med 26 andra experter som gått samman och arbetat med granskningen.

Den aktuella skrivelsen varnar för användningen av trådlösa nätverk i miljöer där barn vistas. Skolorna bör i stället använda sig av trådbunden uppkoppling, uppmanar man.

Experterna varnar för att strålningen ökar risken för cancer och neurologiska sjukdomar och hänvisar till vetenskapliga studier som beskriver skadlig påverkan redan vid exponeringsnivåer under gällande gränsvärden.

Trådlös teknik utgör en hälsorisk för både vuxna och barn men det är speciellt barnen som är mest sårbara. Redan för det ofödda barnet utgör strålningen en hälsorisk. Påverkan på inlärningsförmåga, minne och beteende har påvisats hos både djur och människor som exponerats för strålning under fosterstadiet.

I skrivelsen understryker experterna att strålningen är klassad som möjligen cancerframkallande av Världshälsoorganisationens forskningsorgan för cancer (IARC).

”Att främja och använda trådlös teknik i skolan innebär att medvetet bortse från omfattande varningar om hälsorisker med strålningen från internationell forskning och internationella experter inom folkhälsa”, skriver de.

Källa: www.stralskyddsstiftelsen.se

via Experter varnar för trådlösa nätverk i skolor

Relaterade artiklar

Skärmar försämrar barns sociala förmåga

26 augusti, 2014 kl. 13:42 | Publicerat i Barn, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Samhälle, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , ,


Leif Näslund

En ny studie visar att barn som inte varit i närheten av smartphones surfplattor och andra skärmar på fem dagar blir bättre på att läsa av andra människors känslor.

En studie utförd vid UCLA i Kalifornien, USA, visar att för mycket tid vid skärmar försämrar barns förmåga att interagera socialt. Enligt en av medförfattarna till studien, professor Patricia Greenfield, har vi intresserat oss för mycket av fördelarna med att använda digitala medier i undervisningen att vi glömt bort nackdelarna.

Professor Greenfield menar att för mycket användning av surfplattor minskar barns sensitivitet för emotionella uttryck vilket gör det svårare att förstå vad andra människor känner.

”När den personliga kontakten ersätts med interaktion via skärmar verkar de sociala förmågorna försämras”, skriver Greenfield.

Läs mer: Skärmar försämrar barns sociala förmåga – Nyheter | SVT.se

Även kor påverkas av mobilmasters strålning

19 augusti, 2014 kl. 07:31 | Publicerat i hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Teknik | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Strålskyddsstiftelsen

Ny forskning från Zurichs universitet visar att inte bara människor utan även kor påverkas av strålning från mobilmaster och även att känsligheten varierar mellan olika individer. Forskningen har tidigare visat att mobilmasters strålning är en hälsorisk, bland annat risk för cancer.

Pressmeddelande 15-08-2014 (pdf)

Den nya vetenskapliga undersökningen från Schweiz visar att kor som exponerades för strålning från mobilmaster fick förändringar i tre olika enzymer som ingår i kroppens egna försvar mot oxidativ stress. Oxidativ stress är ett tillstånd av obalans då bildningen av fria radikaler blir för stor i förhållande till kroppens egna antioxidantförsvar. Oxidativ stress anses vara en bidragande faktor vid flera akuta och kroniska sjukdomar och är sannolikt också inblandad i cellernas åldrande.

Forskarna från den veterinärmedicinska enheten vid Zurichs Universitet lät exponera tio kossor under sammanlagt 3 månader för strålning från en GSM-sändare. Blodprov togs från kossorna både före, under och efter exponeringen. I övrigt fick kossorna samma mat och behandling som vanligt. De olika enzymer som undersöktes var glutation, superoxiddismutas och katalas.

Resultaten visar att halterna förändrades i blodet under och efter exponeringen, jämfört med före exponeringen. Resultaten visar också att känsligheten för strålningen varierade, också bland kor. Vissa kor reagerade mer än andra. Forskarna konstaterar att resultaten sammanfaller med undersökningar av människor som visar att även människor är reagerar på olika sätt och är olika känsliga.

Forskningsledaren Michael Hässig har tidigare visat att kalvar som exponeras för strålning från mobilmaster har förhöjd förekomst av grå starr samt att mobilstrålning leder till bildning av oxidativ stress i ögat från kalvarna.

Strålskyddsstiftelsen noterar att effekterna observerades trots att korna exponerades för strålningsnivån 12 V/m, långt under tillåten strålning (45-61 V/m) från mobilmaster och trådlösa nätverk som rekommenderas av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM. SSM hävdar att deras långt högre gränsvärde skulle skydda allmänheten med god marginal till påvisade hälsoeffekter. Det är bevisligen ett felaktigt påstående eftersom omfattande forskning sedan lång tid visat hälsorisker vid betydligt lägre nivåer, vilket Strålskyddsstiftelsen pekat på vid återkommande tillfällen.

Läs mer: Även kor påverkas av mobilmasters strålning

Varför du ska skydda ditt barn från strålning från mobiltelefon

10 juli, 2014 kl. 10:27 | Publicerat i Barn, hälsa, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, mobilstrålning, Samhälle, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,


June Fakkert
Epoch Times

Forskare är oeniga om hur mycket elektromagnetisk strålning från mobiltelefoner och andra apparater kan vara riskfyllt för foster och små barn, men regeringar, hälsoorganisationer och försäkringsbolag förespråkar försiktighet.

Barnets snabba utveckling i livmodern är en fantastisk och känslig process och störningar under den här tiden kan få livslånga konsekvenser.

”Vi vet att exponeringar under graviditeten kan få livslånga konsekvenser på grund av den känsliga perioden då hjärnan växer och utvecklas”, sade barnneurologen Maya Shetreat-Klein, när hon talade på en presskonferens vid Babysafe Wireless Project, som initierats för att öka medvetenheten om riskerna med elektromagnetisk strålning för små barn.

Barn har mindre hjärnor, tunnare skalle, mjukare hjärnvävnad och ett större antal snabbt delande celler, vilket gör dem mer mottagliga för skador från exponering från mobiltelefonen än vuxna, säger läkaren Shetreat-Klein.

”Oroande vetenskapliga fakta angående mobiltelefoners effekter på hjärnans utveckling, fortsätter att avslöjas.”

En sådan studie har letts av Hugh Taylor, chef för avdelningen för forskning kring obstetrik, gynekologi och reproduktion vid Yale University School of Medicine, i USA.

Forskare placerade mobiltelefoner i burar med dräktiga möss. De lät vissa mobiltelefoner vara på kontinuerligt under graviditeten, och lät vissa vara helt avstängda. De unga mössen vars mödrar exponerats för strålning från de påslagna mobiltelefonerna var mer hyperaktiva och hade sämre minne än de unga möss vars mödrar levde med de avstängda mobiltelefonerna.

”De sprang runt i dessa burar så det studsade mot väggarna, helt obekymrade, något som i våra ögon liknar ADHD hos barn”, sade Taylor på presskonferensen.

Elektromagnetiska fält och sunt förnuft

Bakom debatten om riskerna med elektromagnetisk strålning är det faktum att elektromagnetiska fält kan vara naturliga – som när joner byggs upp i luften innan ett åskväder, såväl som konstgjorda – som till exempel energin från en mikrovågsugn som kokar ditt tevatten på två till tre minuter.

Frekvensen från ett elektromagnetiskt fält bestämmer dess effekt på den mänskliga kroppen. Så medan vi inte är rädda för att utsättas för luften innan ett åskväder, så hindrar sunt förnuft (och tillverkarens säkerhetsmekanismer) oss från att stoppa in våra händer i en mikrovågsugn när den är påslagen för att känna om vattnet är hett.

Strålningsfrekvensen från mobiltelefoner, läsplattor och Wi-Fi-routrar ligger någonstans mellan åskvädersluft och mikrovågor, och dess säkerhetsprofil befinner sig i den skumma gråzon som kräver att konsumenterna själva håller sig informerade och medvetna, samt skyddar sig, även om vetenskapen inte är entydig.

Mobiltelefonerns säkerhetsstandard

En orsak till att forskarna sannolikt inte kommer att slutgiltigt kunna bevisa att mobiltelefonstrålning skadar barn är att det skulle vara oetiskt att genomföra de studier som krävs. Sådana experiment skulle kräva test- och kontrollgrupper och ingen förälder skulle anmäla sitt barn till att delta i en testgrupp, förklarar Devra Davis.

Davis är ordförande vid Environmental Health Trust, som utbildar och informerar om hälsorisker inom miljö, och prisbelönt författare till  boken  ”Disconnect: The Truth About Cellphone Radiation, What the Industry Is Doing to Hide It, and How to Protect Your Family.”

Enligt Davis, har mobiltelefoner ursprungligen testats på fullvuxna män och har aldrig testats på kvinnor och barn.

Mobiltelefonens säkerhetsstandarder har heller inte uppdaterats på 17 år, innan smartphones, läsplattor och Wi-Fi blev allmänt förekommande och användningen av apparater som avger strålning började användas av barn.

Budskapet att ta med sig hem handlar om försiktighet – varje förälder kan begränsa små barns exponering för elektromagnetism.

En sammanfattning av vad ansvariga instanser säger om strålning och exponering för barn:

Vad anser myndigheter

USA:s regering anser det vara utan risk att använda mobiltelefoner som har en specifik absorptionshastighet (SAR-mängden radiovågor som tas upp av kroppen) på 1,6 watt per kilogram (W/kg) eller mindre.

Strålsäkerhetscentralen i Finland (STUK) har värderat Apple iPhone 4 till 1,07 W/ kg och Samsung SGH-E330 till 1.17 W/kg. Nokia och Motorola-telefoner har testats lägre, enligt rapporten.

Europaparlamentet rekommenderar att skolor och klassrum ”ges prioritet till trådbunden internet-anslutning och strikt reglerar skolbarnens användning av mobiltelefoner i skolmiljöer.”

Fransk lag kräver att alla mobiltelefoner som säljs i landet har SAR (strålningsmått, specifik absorptionsnivå, övers. anm.) tydligt märkta samt rekommendationen att användarna begränsar exponering från mobiltelefon mot huvudet med hjälp av ett headset. Den förbjuder även reklam för mobiltelefoner till barn under 14 år och förbud mot att ge eller sälja någon apparat speciellt avsedd för barn under 6 år som sänder ut radiosignaler.

Israel har förbjudit Wi-Fi i förskolor och lågstadieskolors klassrum och begränsar Wi-Fi till en timme om dagen för de yngre barnen.

Belgien har förbjudit försäljningen av mobiltelefoner till barn under 7år.

Vad anser organisationer

Världshälsoorganisationen rapporterar att hittills har ”inga negativa hälsoeffekter fastställts som skulle ha orsakats av mobiltelefoner”. Men WHO varnar också för att ”de elektromagnetiska fält som produceras av mobiltelefoner är klassificerade som möjligt cancerframkallande för människor”, av The international Agency for Research on Cancer.

En hög prioritet på WHO:s forskningsagenda är att utveckla en bättre kunskap om strålningens effekter i livmodern och för små barn.

Den tyska Academy of Pediatrics rekommenderar att föräldrar begränsar barns användning av mobiltelefoner.

American Academy of Pediatrics (AAP) skrev att barn ”påverkas oproportionerligt av alla miljöexponeringar, inklusive strålning från mobiltelefoner”, i ett brev förra året och uppmanade Federal Communications Commission (FCC), en federal myndighet i USA som ansvarar för etermedier, att anta strålningsstandarder som skyddar barn. AAP rekommenderar också att barn under två år inte ska vistas alls vid skärmar.

Vad säger försäkringsbolag

Lloyds of London och Swiss Re, två stora försäkringsbolag, har båda vägrat att ersätta mobiltelefonföretag för hälsorelaterade stämningar av mobiltelefonanvändare.

2010 skrev Lloyds att ”EMF-fall (EMF=elektromagnetiska fält) kan vara mer komplexa än asbestkrav” i sin rapport från 2013 om dess ökande risker. Swiss Re, ett ledande globalt försäkringsbolag, placerar ”oförutsedda konsekvenser av elektromagnetiska fält” i den högsta påverkande kategorin tio år framåt.

Tio sätt att minska den trådlösa strålningen

BabySafeProject.org ger följande tips:

1. Undvik att bära din mobiltelefon på din kropp (dvs i en ficka eller bh).

2. Undvik att hålla en mobiltelefon mot kroppen när den används.

3. Använd din mobiltelefon på högtalarinställning eller med headset.

4. Undvik att använda den trådlösa enheten i bilar, tåg eller hissar.

5. Undvik trådlösa telefoner, särskilt när du sover.

6. När det är möjligt, anslut till Internet med trådbundna kablar.

7. Vid användning av Wi-Fi, anslut bara för att ladda ner och koppla sedan ur.

8. Undvik långvarig eller direkt exponering av Wi-Fi-routrar.

9. Koppla ur Wi-Fi-routern i hemmet när den inte används (det vill säga, vid läggdags).

10. Sov så långt bort från trådlösa apparater som möjligt.

via Varför du ska skydda ditt barn från strålning från mobiltelefon

Fler artiklar

Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

26 juni, 2014 kl. 10:07 | Publicerat i censur, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,



Lu Chen
Epoch Times

Kinesiska journalister är numera förbjudna att skriva artiklar som anses ”kritiska” mot regeringen, eller till och med mot företag, utan tillstånd, enligt ett meddelande från Kinas propagandamyndigheter.

Den ansvariga myndigheten för press, publikationer, radio, film och tv, publicerade ett meddelande förra veckan där man förklarade den nya regeln, samt gav åtta exempel på hur man inte får göra.

”Journalister och nyhetsstationer är förbjudna att rapportera kritiskt utan tillåtelse från sina arbetsenheter och förbjudna att skapa webbsidor, kanaler, specialutgåvor och tryckta utgåvor för att publicera kritisk rapportering utan tillåtelse”, stod det i meddelandet.

De som bryter mot förbudet kan få sin journalistlicens indragen eller sin publiceringslicens om det är ett förlag, enligt meddelandet.

Sex av de åtta exempelfallen innefattade journalister som hade försökt utpressa föremålen för deras artiklar.

Den sortens saker inträffar faktiskt inom Kinas förtryckta nyhetsindustri, men analytiker tenderar snarare att skylla på myndigheterna för deras överdrivna restriktioner än journalisternas moraliska skröplighet.

I ett av fallen dömdes Zhou Xiang, en reporter på statliga Maoming Evening News i Guangdongprovinsen till två år och tre månaders fängelse. Zhou stod anklagad för mutbrott, efter att ha tagit emot 26 000 yuan från 13 företag och personer som han tydligen hotade med negativ publicitet om de inte betalade honom pengar.

Oavsett sanningshalten i anklagelserna om journalisters övertramp så har den kinesiska allmänna opinionen inte tagit emot nyheten om det generella förbudet mot ”negativ” rapportering på ett positivt sätt.

”Utpressning är utpressning och kritisk rapportering är kritisk rapportering! Hur kan utpressning leda till ett förbud mot det andra?” frågade sig den kinesiske advokaten Chang Xiaokun på mikrobloggen Weibo.

”Enligt konstitutionen har
medborgarna rätt till yttrandefrihet, vilket innefattar frihet att kritisera. Är inte journalisterna också medborgare? Om kritik inte är tillåten är det ute med nationen!” skrev Song Zude, en välkänd kommentator från nöjesindustrin på sin sida på Weibo.

Mer pessimistiska kineser blev inte överraskade av meddelandet, eftersom förtrycket av media har varit konstant under kommunistpartiet. Meddelandet visade bara på status quo, var deras analys.

Redan innan det nya förbudet har många kinesiska journalister straffats för negativ rapportering kring många olika ämnen. Pekingbaserade journalisten Xiang Nanfu, som skrev för sajten Boxun, som har sin bas utanför Kina, greps förra månaden, misstänkt för att ha ”startat bråk och provocerat fram problem”.

Enligt kommunistpartiets medier ska Xiang ha publicerat ”falska” nyheter som ”förtalade Kina” och ”lurade det kinesiska folket”. Boxun utmålades som en ”reaktionär” sajt. Boxun rapporterar mycket om människorättskränkningar mot petitionärer och andra marginaliserade grupper i Kina.

Andra reportrar har helt enkelt straffats för att de har gjort sina jobb. Inför 25-årsdagen av massakern på Himmelska fridens torg, greps reportrarna Xin Jian och Vivian Wu för att ha intervjuat den välkände människorättsadvokaten Pu Zhiqiang, som nu själv även är gripen och riskerar ett långt fängelsestraff.

via Kinas propagandamyndigheter förbjuder officiellt kritisk rapportering

Kinesisk smartphone kommer förinstallerad med spionprogram

19 juni, 2014 kl. 09:29 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kina, Teknik | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,


Joshua Philipp
Epoch Times

De som letar efter en billig smartphone kan få mer än vad de hade räknat med om de satsar på en kinesisk telefon. Det tyska säkerhetsföretaget G Data har hittat en kinesisk smartphone som säljs med spionmjukvara redan installerade.

Det handlar om Generic Star N9500, som har en femtumsskärm, dubbla kameror och fyrkärnig processor. Dessutom innehåller den spionprogrammet Uupay.D, som stjäl information från telefonen och skickar tillbaka den till en server i Kina.

”Möjligheterna med det här spionprogrammet är närmast obegränsade”, skrev Christian Geshkat, G Datas produktchef för mobillösningar, i en bloggpost.

Med spionprogrammet kan telefonen samla in personlig information, lyssna på telefonsamtal, stjäla dina banklösenord, läsa dina email, sms och kinesiska hackers kan även fjärrstyra din kamera och mikrofon.

Telefonen tillverkas i Kina och säljs på Amazon och eBay för dryga tusenlappen.

Förutom integritetskränkningen så kan den insamlade informationen användas av brottslingar för bankbedrägerier, kreditkortsbedrägerier och olika nätbluffar.

Spionprogrammet är maskerat som en Google Play-tjänst som är i gång i bakgrunden utan att användaren vet om det. Det kan även installera ny mjukvara utan att användaren vet om det.

Geschkat skrev att de började undersöka telefonen efter att en av deras kunder sagt att den utlöste ett larm i ett datorsäkerhetsprogram.

Företaget hittade spionprogrammet Uupay.D i telefonens firmware, det grundläggande lagret med kod som interagerar med hårdvaran. Google Play-ikonen som den gömmer sig bakom kan inte avaktiveras eller tas bort.

Enligt Geschkat är det i nuläget okänt vart den stulna informationen tar vägen, och hur den används.

via Kinesisk smartphone kommer förinstallerad med spionprogram

Varför orden ”kanadensisk franska” blockeras på Kinas mikroblogg Weibo

27 september, 2013 kl. 06:55 | Publicerat i Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, Kultur, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

Zhou Xing

Jason Q. Ng, forskare på Torontouniversitetet, introducerade sin nya bok ”Blocked on Weibo” ”Blockerad på Weibo” den 29 augusti. Boken avslöjar ett stort antal sökord som de kinesiska myndigheterna censurerar på mikrobloggen Weibo.

Sedan 2011 har Ng ägnat nästan två år åt att studera blockerade sökord. Han sade till Epoch Times att bland de 1 500 svartlistade orden är 500 unika. 150 av dem finns uppräknade i hans bok. Han tror att han kan hjälpa läsare att förstå hur kinesiska nätanvändare använder internet genom att på olika sätt försöka få fram data från Weibo.

Ng sade att det ibland är svårt att förutse vilka ord som kommer vara blockerade, eller varför de är blockerade, men det handlar ofta om sådant som innebär kritik mot myndigheterna.

”Stridsvagn” associeras till exempel med massakern på Himmelska fridens torg 1989, så det är inte underligt att det blockeras. Men vid ett tillfälle blockerades frasen ”rik kvinna”. Den visade sig associeras med Guo Meimei, en ung kvinna som visade upp sin rikedom på bilder på internet samtidigt som hon hävdade att hon arbetade för kinesiska Röda korset. Den ordkombinationen började cirkulera snabbt på internet, och blockerades då.

Ngs forskning visar att de kinesiska myndigheterna inkluderar egennamn, namn på platser och en del oväntade fraser i censuren. Namnet Jiang Yanyong blockerades eftersom han avslöjade SARS-epidemin 2003. Kashi, en plats i Xinjiangprovinsen där det ofta är upplopp och konflikter, blockeras också.

Men en oväntad märklig fras som är tabu på Weibo är ”kanadensisk franska”. Det beror på att det kinesiska uttalet av den är ”Jia Na Da Fa Yu”, vilket innehåller tecknen ”Da Fa”, en term som ingår i ”Falun Dafa”, en traditionell kinesisk andlig metod.

Sedan 1999 har de kinesiska myndigheterna brutalt förföljt utövare av Falun Dafa (också känt som Falun Gong). Kommunistpartiet har använt alla medier på det kinesiska fastlandet för att måla upp en bild av Falun Dafa som något ont och galet, samtidigt som man har censurerat bort metodens böcker och allt material som innehåller en korrekt beskrivning av vad Falun Dafa är. Det är alltså bara på grund av att frasen ”kanadensisk franska” innehåller de två tecknen ”Da Fa” som regimen har bedömt att det måste censureras.

Ng kom även fram till att ”Renminuniversitetets juridikskola”, en av det Kinesiska kommunistpartiets institutioner, också innehåller tecknen ”Da Fa” och censurerades av samma skäl.

Västländer möter sina invånares behov med färre restriktioner på det fria flödet av information, men Kina upprätthåller strikt kontroll noterade Ng.

– Jag tror att de kinesiska medborgarna vill ha mer yttrandefrihet, men de har fortfarande ingen chans att delta i någon diskussion om nätverkskontroll, sade Ng.

Ng är mycket intresserad av hur mycket kommunistpartiet spenderar på nätverkskontroll. Han sade att det måste vara minst 100 000 personer som sitter och censurerar ord på Weibo, eftersom en del blockeringar sker bara sekunder efter att ett ord har börjat cirkulera bland Weibos nästan 600 miljoner användare.

Till och med titeln på Ngs bok togs bort inom några minuter efter att en Weiboanvändare skrivit ett inlägg om den. Ng sade att även om han konverterade den postade texten till en bild så skulle censuren ta bort den.

via Varför orden ”kanadensisk franska” blockeras på Kinas mikroblogg Weibo

Mer i detta ämne:

Även partitjänstemän och statliga medier sprider ”rykten” på internet

20 september, 2013 kl. 08:25 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,

Jane Lin
Epoch Times

Xia Yeliang, professor vid Pekinguniversitetet, skrev på sin mikroblogg den 9 september anklagelser mot chefredaktören för Global Times för att ha spridit elaka rykten. Advokater i Kina erbjöd att bistå honom utan ersättning ifall han ville inge en stämningsansökan.

Under de senaste månaderna har kinesiska myndigheter haft fullt upp med att attackera ”ryktesspridare” på internet. Rykten är ett hot mot samhällets stabilitet har kommunistpartiets propagandatjänstemän sagt i åtskilliga tidningar, hemsidor och tv-kanaler som de kontrollerar.

Eftersom partiet anklagar så många andra för ryktesspridning, kan inte partiets egna språkrör då också vara skyldiga till det?

Xia Yeliang, ekonomiprofessor vid prestigefyllda Pekinguniversitetet, sade i ett inlägg nyligen på sin mikroblogg att han är beredd att testa detta.

Den inhemska statliga tidningen Global Times chefredaktör, Hu Xijin, hävdade i en ledare att Xia inte hade klarat en utvärderingstest för lärare förra året (och tillade också att Xias ”liberala politiska åsikter” var ”väldigt extrema”).

Xia hade i själva verket klarat utvärderingstestet. Han sade att Hus struntprat om att han inte klarade det skulle passa in som ”elaka rykten och förtal” och sade att en stämningsansökan skulle inte vara uteslutet.

Global Times-ledaren hade spridits vidare över 500 gånger och klickats av över 5000 nätanvändare. Detta är intressant, eftersom högsta folkdomstolen och folkets högsta åklagarmyndighet nyligen har kommit med ett utlåtande, som stipulerar att de som spridit rykten som sprids eller läses så många gånger kommer att anklagas för ”rykten om förtal”.

Nätanvändare backade genast upp Xia. Enligt partiets egna nya riktlinjer borde dess språkrör Global Times straffas för att ha spridit rykten, menade man.

Xia skrev sedan ett inlägg till som handlade om att anlita advokater som utan betalning kan tänka sig hitta olika sätt att lämna in en stämningsansökan mot Hu Xijin.

Xia Yeliang har listats som en av de 100 mest inflytelserika offentliga kinesiska intellektuella från 2009 till 2013 och har också nyligen hamnat i centrum för en kontrovers mellan Pekinguniversitetet, de kinesiska ledarna och Wellesley College, ett privatägt universitet i Massachusetts.

Xias universitet i Kina har hotat med att fakulteten ska rösta huruvida han borde sparkas för sina felaktiga åsikter om tankar kring demokrati och rättsstaten.

Det är en tydlig markering från centralledningen, som för närvarande är mitt uppe i en kampanj att stoppa tankarna på demokrati i Kina. Som svar på detta har nästan en tredjedel av fakulteten i Wellesley sagt att de kräver att all samarbete mellan Wellesley och Pekinguniversitetet ska upphöra om Xia sparkas.

Xia är inte den ende som satts under en oerhörd press. Sedan den senaste attacken mot internetrykten startades, har flera hundra kinesiska nätanvändare gripits under enbart en vecka under augusti, enligt Southern Weekend.

Men nätanvändare, precis som Xia, slår tillbaka.

En bloggare skrev ett inlägg på det populära internetforumet club.kdnet.net. Rubriken löd: ”Jag har samlat in en lista på internetrykten, var god och straffa ryktesspridarna enligt lagen.”

Inlägget bestod av skärmdumpar från statliga medierapporter som senare visat sig vara osanna. Ett av exemplen visade att 2006 förnekade hälsoministeriet att Kina tog organ från dödsdömda fångar, men erkände 2012 att organ från dödsdömda fångar var den största källan till organ för Kinas transplantationsindustri.

Xia sade att han inte känner sig optimistisk inför att Hu kommer att åtalas.

”Trots att det är osannolikt att det händer i Kina, men om högsta domstolen och åklagarmyndighetens riktlinjer har offentliggjorts borde det gälla för alla”, sade han i en intervju med New Tang Dynasty TV.

Xia återvände till Kina den 30 augusti efter ett år som besökande professor vid Stanforduniversitetet. Han berättade för Deutche Welle att situationen vid universiteten och högskolor i Kina har blivit värre, jämfört med förra året.

”Atmosfären är spänd och det går åt vänsterhållet. Jag känner en atmosfär som liknar kulturevolutionen.”

Han sade också att han är besviken på de nya ledarna i Kinas regim. ”Politiskt sett har det gått bakåt. Kulturrevolutionsliknande språk och ideologi är nu tillbaka igen”, sade han i en intervju med Radio France Internationale.

”På många platser finns det politiska gruppstudier för att fördjupa sig i marxism”, sade han. ”Attackerna mot så kallade internetrykten syftar till att ge folk mindre utrymme att tala ut och inte låta folk tala fritt.”

Men han säger sig inte vara rädd. ”Kina är nu vid en kritisk punkt i historien. Mer än någonsin borde anställda vid Pekinguniversitetet tala ut och säga vad folk förväntar sig från intellektuella”, berättade han för Deutche Welle.

Under historiens gång har Pekinguniversitetet varit känt för sin tankefrihet. Det var ett centrum för Kinas nya kulturströmningar och många andra moderna politiska rörelser.

”Om Pekinguniversitetet är rädd för att tala ut, vad för sorts universitet kommer det att vara?”, sade han. ”Det kommer att förlora sin själ och Pekinguniversitetets anda kommer att dö ut.”

via Partiets attacker mot ”rykten”slår tillbaka

Mer i detta ämne:

Yahoo lägger ner i Kina

14 september, 2013 kl. 07:25 | Publicerat i IT, Telekom och Media, Kina, Samhälle | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

Cassie Ryan
Epoch Times

Efter stängningen av e-posttjänsten förra månaden och musiktjänsten förra året har nu även Yahoos kinesiska nyhets- och communitytjänst stängts ner.

Portalen drivs av det amerikanska e-handelsföretaget Alibaba Group, som i ett uttalande förra veckan tillkännagav att Yahoos kinesiska team, som nu består av färre än 100 medarbetare, kommer ta hand om företagets offentliga välfärdsprogram. Sajten omdirigerar trafiken till now.taobao.com.

Yahoo startade sin verksamhet i Kina 1998 och var framgångsrikt i början av 2000-talet. Affärerna har emellertid hackat de senaste åren sedan Alibaba började driva sajten 2005. Både Yahoos marknadsandel och antalet användare har sjunkit.

Analytikern Li Zhi på företaget Analysys International i Peking sade till Tech World att Alibaba förmodligen inte har någon mer nytta av varumärket.

”Kinesiska Yahoo har legat under Alibaba i flera år. Dess mest värdefulla egenskaper har styckats upp och använts”, sade hon. ”Alibaba har inte längre något behov av ett uttömt kinesiskt Yahoo.”

Andra amerikanska internetgiganter, som Google och Amazon, har stött på svårigheter av en mängd olika slag i Kina, som till exempel kommunistpartiets censur, ineffektiva lokaliseringar för att uppfylla nätanvändares behov och konkurrens från lokala varumärken som Tencent.

En nätanvändare i Yunnan använde tonen i partipropagandan för att skämta om nyheten på sin mikroblogg på Weibo: ”Ytterligare en internationell internetgigant faller i Kina. Imperialisterna flyr med svansen mellan bena. Det oövervinnerliga ***[kommunistpartet] har vunnit ännu en stor seger.”

via Yahoo lägger ner i Kina

Mer i detta ämne:

Vad har hänt sen sist III?

26 maj, 2013 kl. 12:30 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kina, Kropp & Sinne, Kultur, mänskliga rättigheter, Miljöfrågor, Samhälle, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,


Och några fler…

Kinesiska myndigheters tempelturistfälla misslyckades

Sally Appert

Ett utvecklingsprojekt nära Kinas Famen-tempel som skapats för att slå mynt av turismen har inte gett de kommunistiska tjänstemän som planerade det något annat än skulder. Foto: Peter17/Wikimedia CommonsPartijänstemän i Shaanxiprovinsen har lejt falska munkar till att samla in donationer som ska betala de skulder de ådragit sig genom ett stort utvecklingsprojekt nära det historiska Famen-templet.

via Kinesiska myndigheters tempelturistfälla misslyckades – Epoch Times

Bysantinskt mosaikgolv upptäckt i Israel

Zachary Stieber
Epoch Times

Ett ”utomordentligt” bysantinskt golv har upptäckts i en offentlig byggnad från den bysantinska perioden i dagens Israel, enligt Israels myndighet för antikviteter.

via Bysantinskt mosaikgolv upptäckt i Israel – Epoch Times

Prisbelönt kinesisk filmmakares allianser blev hans fall

Xia Xiaoqiang
Epoch Times

En framgångsrik kinesisk filmregissör blir insnärjd i en brutal diktators propagandaintriger. Regissören för ett rikt och privilegierat liv, men förlorar allt när diktatorns politiska motståndare anklagar honom för att ha brutit mot landets familjeplaneringslag.

via Prisbelönt kinesisk filmmakares allianser blev hans fall – Epoch Times

Kinesiska universitetslärare har fått talförbud i 7 punkter

Matthew Robertson
Epoch Times

Universitetslärare och administratörer i Kina har nyligen getts tydliga instruktioner om exakt vilka diskussionsämnen som inte får behandlas i klassrummet.

via Kinesiska universitetslärare har fått talförbud i 7 punkter – Epoch Times

Asien drivs av subventionerade fossila bränslen

Will Hickey

En orsak till öka de avgasutsläpp som bidrar till den globala uppvärmningen har varit de konstgjort låga bensinpriserna, skapade av subventioner. Regeringar har fört kortsiktig politik för att stimulera tillväxten och tillfredsställa konsumenterna. Men när nu bränslepriserna börjat stiga stiga igen hamnar subventionernas kostnader – såväl ekonomiska som miljömässiga – i fokus.

via Asien drivs av subventionerade fossila bränslen – Epoch Times

Flaskvattnet i Kina är värre än kranvattnet

Gao Zitan
Epoch Times

Kinesisk media avslöjade nyligen kvalitetsproblem med flaskvattenindustrin i landet. Enligt artikeln är riktlinjerna för kvalitet från Sovjettiden.

Enligt Beijing News artikel den 2 maj så har över 10 kinesiska experter funnit att standarden på flaskvatten är mycket låg. Bara 20 olika testindex, jämfört med 106 för kranvatten.

via Flaskvattnet i Kina är värre än kranvattnet – Epoch Times

Ringar runt solen – hur uppstår de?

Jack Phillips
Epoch Times

Somliga ifrågasätter orsaken till den ”solring” som framträdde i början av veckan. Enligt rapporterna var ringen en 22-graders halo, även kallad solhalo, uppger ABC News.

Halon bildas av små iskristaller som finns i cirrostratusmoln. Solljuset bryts genom iskristallerna i 22 graders vinkel, vilket skapar det optiska fenomenet.

via Ringar runt solen – hur uppstår de? – Epoch Times

Kinamodellen skadar världen

He Qinglian

Kinas neokapitalism kom upp på dagordningen när kommunistpartiledaren Xi Jinping i mars besökte Afrika. Neokapitalism betyder grovt räknat att Kina exploaterar Afrikas resurser medan man struntar i miljöskadorna samtidigt som man dumpar sina billiga industriprodukter i Afrika.

via Kinamodellen skadar världen – Epoch Times

Grupp vill avslöja ufo-bevisen globalt

Shar Adams
Epoch Times

Efter fem dagar och 40 internationella vittnesmål från militära, vetenskapliga och akademiska vittnen, enades en kommitté med sex före detta kongressledamöter om att söka internationellt stöd för att bryta ”sanningsembargot” kring möten med utomjordiskt liv.

via Grupp vill avslöja ufo-bevisen globalt – Epoch Times

Solljus kan sänka blodtrycket

Fördelar med solljuset kan uppväga riskerna

Susanne Larsson
Epoch Times

Exponering för UV-strålar kan sänka blodtryckt, enligt brittiska forskare. Foto: AFP/Valery HacheGoda nyheter för de som ser fram emot att ligga och njuta i solen. Brittiska forskare har nämligen sett att solbadande sänker blodtrycket vilket minskar risken för både hjärtinfarkt och stroke.

via Solljus kan sänka blodtrycket – Epoch Times

Vad har hänt sen sist II?

25 maj, 2013 kl. 09:19 | Publicerat i Falun Dafa/Falun Gong, förföljelsen av oliktänkande, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kina, Kultur, Mat, mänskliga rättigheter, Miljöfrågor, mobilstrålning, Natur, recept, Samhälle, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Då jag inte har postat några artiklar på länge så lägger jag in en del av dem som varit så kan ni välja ut de som är intressanta för er.

Just stick this portable outlet to your window to start using solar power

By Sarah Laskow

We have seen a lot of solar chargers in our day. And among all of them, this is the first one we’ve seen that we will definitely run out and buy as soon as it’s made available in the U.S. It’s a portable socket that gets its power from the sun rather than the grid. You plug into a window instead of into the wall. It’s easy.

via Just stick this portable outlet to your window to start using solar power | Grist

Frekvent använda ord utvecklas mycket långsammare än andra ord

Zachary Stieber
Epoch Times

Ett antal ”ultrakonserverade” ord som används frekvent idag, och användes ofta även för tusentals år sedan, tyder på att forntida språk hade mer gemensamt med varandra än man tidigare trott.

via Forntida språk har gemensamma ord – Epoch Times

Nomaderna vet varför de flyttar på sig

Francisco Gavilán

När jag skulle resa genom Centralasien för femtielfte gången var jag ute efter nya och berikande upplevelser vilket skulle innebära att leva en tid med nomader i Song Kul i Kirgistan.

via Nomaderna i Kirgistan: Ett annat sätt att leva – Epoch Times

Strålskyddsstiftelsen ifrågasätter expertrapport

Susanne Larsson
Epoch Times

En ny rapport från Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, som tonar ner hälsoriskerna med mobiltelefoner och trådlös teknik, ifrågasätts av Strålskyddsstiftelsen som hävdar att expertgruppen bakom rapporten har kopplingar till telekombranschen.

via Strålskyddsstiftelsen ifrågasätter expertrapport – Epoch Times

Jorden permanent deformerad av jordbävningar

Tara MacIsaac
Epoch Times

Geologer har upptäckt att jordskorpan inte är så elastisk som man tidigare trott. Jordskalv i norra Chile har orsakat permanenta deformationer av jorden.

via Jorden permanent deformerad av jordbävningar – Epoch Times

Skakande dokumentär om slaveri och tortyr i Kina

Matthew Robertson, Epoch Times

Tills helt nyligen skulle det ha varit omöjligt att producera en dokumentär i Kina om tortyr och slaveri i ett arbetsläger som drivs av myndigheterna, utan att bli kastad i fängelse. Den kinesiske oberoende filmaren Du Bin har dock gjort just detta. Han är nu i Hongkong och talar på filmvisningar och låter sig villigt intervjuas av utländska medier.

via Skakande dokumentär om slaveri och tortyr i Kina – Epoch Times

Kinesisk dokumentär avslöjar Mao-erans ’ungdoms-Auschwitz’

Michelle Yu
Epoch Times

”När jag dör, begrav mig på solsidan av kullen, för jag är rädd för kylan,” sade ett barn, nu namnlöst och utan ansikte, till sina tonåriga medfångar för ett drygt halvsekel sedan. För de 4 000-5 000 unga fångarna i arbetslägret Dabao var sådana önskemål vanliga, eftersom barnen omgavs av död varje dag.

via Kinesisk dokumentär avslöjar Mao-erans ’ungdoms-Auschwitz’ – Epoch Times

Kinesiska statliga medier undviker tortyroffer

Gu Qinger
Epoch Times

Kinesiska tortyroffer har konfronterat Xinhua, kommunistpartiets officiella propagandaorgan, om en artikel av Liaoningtjänstemän som förnekar att fångar utsatts för tortyr i arbetslägret Masanjia, nordöst om Kina.

via Kinesiska statliga medier undviker tortyroffer – Epoch Times

Svenska humlor exporteras till England

Global nedgång av pollinerad föda

Barbro Plogander
Epoch Times Sverige

– Jag tror inte att det kommer innebära några mordhot den här gången, säger Björn Cederberg entomolog. Hoten från arga medborgare kom då han förra våren sagt i media att han tillåtit insamling i Skåne av hundra vallhumlor för export till England.

via Svenska humlor exporteras till England – Epoch Times

Rawfood: Hummus utan bönor – dip med soltorkad tomat

Tess Masters

Jag älskar detta recept eftersom det går löjligt snabbt, är enkelt och laddat med mycket smak.

via Rawfood: Hummus utan bönor – dip med soltorkad tomat – Epoch Times

Allt fler unga får lugnande medel

28 april, 2013 kl. 07:52 | Publicerat i Barn, hållbar utveckling, IT, Telekom och Media, Kropp & Sinne, Miljöfrågor, Samhälle, Teknik, Vetenskap | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

Den trådlösa tekniken kan bidra till psykisk ohälsa

Susanne Larsson
Epoch Times

Användningen av antidepressiva och lugnande medel ökar bland unga. Även förskrivningen av sömnmedel till barn har ökat dramatiskt. Det finns forskning som visat på att den ökade användningen av internet, datorer och mobiler kan vara en bidragande orsak till sömnstörningar och psykisk hälsa bland unga.

Enligt siffror som Ekot i SR tagit del av från Nätverk för läkemedelsepidemiologi (Nepi) var antalet personer i åldersgruppen 20 till 24 år som hämtade ut minst ett lugnande läkemedel mellan 2006 och 2012 drygt 20 600, en ökning med 70 procent. För antidepressiva läkemedel var motsvarade siffra 50 procent.

Vid samtalsterapi bör läkemedel undvikas

Användning av läkemedel vid psykisk ohälsa kan vara otillräcklig och i värsta fall leda till läkemedelsberoende.

Enligt riktlinjer från Socialstyrelsens när det gäller behandling för ångestsyndrom hos vuxna rekommenderar man ”till exempel psykologisk behandling med kognitiv beteendeterapi och samtalsterapi, där bedömd effekt anses god. Däremot läkemedelsbehandling med lugnande medel bör hälso- och sjukvården inte erbjuda då”, skriver Ekot.

Nu planerar Läkemedelsverket att se över förskrivningen av läkemedel till unga.

Även användningen av sömnmedel bland barn har visat en oroväckande ökning. Svenska Dagbladet rapporterade i januari i år, att antalet barn som fått sömnmedel utskrivet uppgått till drygt 11 000, en ökning med 170 procent på sex år, enligt statistik från Socialstyrelsen.

Missbruk av internet, datorer och mobiler kan leda till psykiska besvär

Forskare vid School of Medicine i Sydney och University of Notre Dame, Fremantle, i Australien har i samarbete med forskare vid School of Medicine Guangzhou, Kina, studerat användning av internet och psykiska problem bland 1041 tonåringar i Kina.

De kom fram till att det finns en tydlig koppling mellan benägenheten att utveckla depression, sömnproblem, aggressivt beteende och missbruk av internet.

Studien som utfördes 2010 har publicerats i tidskriften Archives of Pediatrics & Adolescent.

Även en senare studie som utförts av psykologen Sara Thomée och hennes forskarkollegor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, har undersökt hur den psykiska hälsan påverkas hos unga som använder datorer och mobil.

Till grund för undersökningen ingick bland annat enkätsvar från 4 100 unga i åldern 20-24 år samt intervjuer med 32 unga höganvändare av datorer och mobiler.

Resultatet visar på en tydlig koppling mellan stress, sömnproblem, psykisk ohälsa och ett intensivt användande av mobiltelefoner och datorer.

Många unga sitter ofta uppe på nätterna vid datorn utan att ta pauser vilket medför inte bara sömnstörningar utan även stress och psykisk ohälsa.

Elektromagnetisk strålning – en riskfaktor

Det finns även experter som ser den ökade exponeringen för elektromagnetisk strålning som en allvarlig risk för ohälsa bland unga.

Tore Fahlström, ordförande för Strålskyddsstiftelsen, med bakgrund från elektronik- och telekomindustrin, säger till Epoch Times:

– Vi har drabbats av en epidemi av psykisk ohälsa och sömnsvårigheter, samtidigt som strålningen från trådlös teknik tillåtits öka okontrollerat i vår miljö. Ansvariga myndigheter har gått som katten runt het gröt och undvikit den mest uppenbara faktorn.  Det finns en stor mängd forskning som tydligt har visat att strålningen har en skadlig inverkan på den psykiska hälsan.

Tore Fahlström är allvarligt oroad för strålningen och fastslår att det är bråttom att informera om riskerna och även agera:

-Strålningen stressar hjärnan, orsakar sömnsvårigheter och huvudvärk samt påverkar de hormoner och välbefinnandesubstanser som är viktiga för psykisk hälsa. Människor som exponeras mycket för strålning från mobilmaster eller använder mobilen mycket har också sämre psykisk hälsa. Vi måste informera den breda allmänheten om riskerna och sätta in akuta åtgärder för de drabbade. Vi har inte råd att vänta.

via Allt fler unga får lugnande medel – Epoch Times

Mer i detta ämne:

Epoch Times reporter vinner prestigefyllt journalistpris

24 april, 2013 kl. 09:24 | Publicerat i förföljelsen av oliktänkande, IT, Telekom och Media, Kina, mänskliga rättigheter, slavarbetsläger | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,

Genevieve Belmaker
Epoch Times

En reporter från Epoch Times har vunnit en prestigefylld utmärkelse för sin rapportering om organstölder i Kina. Matthew Robertson, som specialiserat sig på att rapportera om Kina och talar flytande mandarin, skrev en serie artiklar om påtvingade organstölder publicerade i The Epoch Times under 2012.

Robertson och hans artiklar vann Society of Professional Journalists (SPJ) Sigma Delta Chi-utmärkelse för professionell journalistik. SPJ som grundades 1909 under namnet Sigma Delta Chi, främjar informationsfrihet, utbildar och företräder journalister och skyddar den lagstadgade yttrande- och pressfriheten.

Vinnarna i de tio kategorierna valdes ut bland 1700 inlämnade bidrag till de olika kategorierna; bland annat press, radio, tv och nätet. Utmärkelserna ges som ett erkännande för framstående arbete som publicerats eller sänts under 2012. Epoch Times artiklar vann i kategorin Non-Deadline Reporting (med daglig upplaga 1-50 000).

I nomineringsbrevet
från Epoch Times skrev biträdande chefredaktör, Stephen Gregory, att ämnet i artiklarna – påtvingade organstölder i Kina – är viktigt och är underrapporterat.

”Sjukhus arbetar hand i hand med den kinesiska regimens repressiva säkerhetsapparat och läkare använder sina kunskaper, som är menade att bota, för att döda hjälplösa samvetsfångar genom att ta bort deras organ”, skrev Gregory i brevet. Han tillade att de fyra artiklar av Robertson som lämnats in är ett prov på en större samling artiklar och är frukten av två års målmedvetet arbete.

”Matthew Robertson har etablerat kontakter med de personer och människorättsorganisationer i väst som undersökt organstölder i Kina och har visat sig vara skicklig på att gräva fram viktiga berättelser ur information som är tillgänglig för allmänheten på den kinesiska webben”, skrev Gregory när han berömde Robertsons arbete för detta utomordentligt komplicerade och känsliga ämne.

”Jag tycker det
är häftigt att jag fått utmärkelsen av SPJ eftersom Kina till viss del är ett kontroversiellt ämne. Om journalister som är i Kina skulle rapportera om detta skulle de förmodligen nekas visum, så det skjuts åt sidan”, sade Roberts i en intervju.

Robertson började studera kinesiska 2007 och han bodde i Taiwan under åtta månader för att studera språket.

För att skriva artiklarna ringde han alla telefonsamtal och kontrollerade alla tillgängliga källor, som bra journalister gör, men var tvungen att gå mycket djupare.

”Det är mycket svårare än att rapportera om ämnen i västvärlden eftersom det är så mycket svårare att få information. Man måste dubbelkolla många källor och dra vissa slutledningar.”

Han sade, att
han ”haft mycket hjälp av den fantastiska forskning som utförts av andra, däribland mina kinesiska kollegor på The Epoch Times och även andra kinesiska undersökares arbete.”

”Genom min undersökning fann jag inte bara grova kränkningar av mänskliga rättigheterna, verkligen onda saker, som den kinesiska regimen begått – utan också västvärldens brist på fasthet inför dessa saker.”

”Tiotusentals samvetsfångar kan ha dödats i samband med organstölder. I Kina har militärsjukhus och arbetsläger samarbetat för att genomföra detta”, sade Robertson.

Vinnarna av Sigma Delta Chi priset tillkännagavs den 23 april 2013 och kan hittas på länken

via Epoch Times reporter vinner prestigefyllt journalistpris – Epoch Times

Mer i detta ämne:

Nästa sida »

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.